מדידת הוראה אפקטיבית: נראה כי מפתח אחד תומך במיומנויות מגוונות של מורים

Colleen Walsh. "Measuring effective teaching: One key appears to be supporting varied skills in teachers", Havard gazette, Monday, January 30, 2012.


תומאס קיין (Thomas Kane), פרופסור לחינוך וכלכלה, סיפר ב- Graduate School of Education  באוניברסיטת הרווארד כי בנו בן השש  הוא זה שנתן לו מקצת התובנה לגבי הניואנסים של הערכת נתונים חינוכיים מורכבים.

הילד אמר לו כי "אם תרצה להרכיב קבוצה של גיבורי-על, לא תרצה שלושה סופרמנים, אלא תרצה שלושה אנשים שלכל אחד כוחות –על שונים".

את הלקח, מיישם קיין ישירות לעבודתו המכוונת למדידת הוראה אפקטיבית. המטאפורה של סופרמן מיושמת לתצפיות בכיתה, לסקרי הערכה של התלמידים את המורים, ולהישגי התלמידים במבחנים הארציים, שלושה מדדים שהם חלקי הלבה של פרויקט "מדידות של הוראה אפקטיבית", מחקר מתמשך המכוון למציאת איך בדיוק נראית הוראה טובה. בעוד שלכל מדד יש יתרונות לכשעצמו, אף מדד לבד אינו יכול לחזות את האפקטיביות של המורה. אבל השילוב של כל המדדים יחד, אמר קיין, מאזן את החולשות שלהם, בעודו מפיק תועלות מיתרונותיהם.

הפרויקט, שהושק בשנת 2009 וכולל 3,000 מורים משבעה מחוזות של בתי ספר עירוניים בארה"ב , נתמך על-ידי "קרן ביל ומלינדה גייטס" והובל על-ידי קיין, והוא המאמץ הגדול ביותר מסוגו לאסוף תצפיות בוידאו, תפיסות של תלמידים והערכות לגבי הישגי התלמיד והידע של המורה.

הממצאים העדכניים מתמקדים בעיקר בתצפיות בכיתה. לתצפיות בכיתה יש את "הפוטנציאל הגבוה ביותר לתובנות אבחנתיות", אמר קיין. כדי שהתצפיות הללו יהיו מוצלחות, יש לתת למעריכים סט של סטנדרטים של הוראה אפקטיבית ולהכשירם בזהירות לזהות סטנדרטים כאלה.

 יש גם צורך לצפות במורים פעמים רבות, כדי להתחשב באי-ההתאמות בציונים שעשויות להיות מיוחסות לשיפוט של מעריך מסוים, לשיעור מסוים, או אפילו לקבוצה מסוימת של תלמידים. גישה חשובה אחת, אמר קיין, "היא לקבל תצפיות מרובות" ולחשב את הממוצע שלהן.

הממצאים העדכניים חושפים גם שהשילוב של שלושת מדדי המפתח של החוקרים הצליחו יותר מאשר "תוארי מאסטר ושנים של ניסיון בחיזוי לאילו מורים יהיו הישגים גדולים יותר עם קבוצה מסוימת של תלמידים".


קישור למאמר באנגלית

The Measures of Effective Teaching
pro
ject

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya