מדוע מרצי אוניברסיטאות צריכים רישיון הוראה?

מאת: Tony Bates

Bates, T.( 2019). Why university lecturers need a teaching certificate. University World News https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2019112809050642

מעטות הן המדינות שמחייבות מרצי אוניברסיטאות להשיג ולהציג רישיון הוראה. למען עתידה של  מערכת ההשכלה הגבוהה ושדה ההוראה האקדמית, ד"ר טוני בייטס, יועץ בכיר באוניברסיטת ריירסון, קנדה, סבור כי הממשלות חייבות לדרוש ממרצים לעמוד בתקן אקדמי רשמי ולשלוח אותם לקורסי התפתחות מקצועית.

חשיבות רישיון ההוראה

מרצי אוניברסיטאות ניצבים בפני אתגרים רבים הנובעים מרב-תרבותיות של סטודנטים, משינויים בשוק התעסוקה וממהפכות טכנולוגיות, כמו גם מרצון של סטודנטים ללמידה לאורך החיים ומדרישתם לתנאי לימוד גמישים ונוחים. חרף הדרישות הגבוהות מהמרצים, רובם אינו לוקח בחלק בסדנאות פיתוח מקצועי ומסתמך על מחקרים מיושנים ושיטות הוראה מסורתיות.

הצורך במׅקצוּע של מרצים ניכר בשנים האחרונות ביתר-שאת. שכן, בעשורים הקודמים קהל הסטודנטים היה הומוגני יותר, שהה בקמפוס לאורך השבוע ונאלץ לעמוד בתנאי קבלה נוקשים. אולם, בשנים האחרונות המרצים נוטים או נאלצים לגלות רגישות יתרה, להקל על הסטודנטים ולהתאים עבורם את חומרי הלימוד.

מה עושים?

כדי לפתור את הבעיה יש לפעול בשני מישורים:

● מדיניות

● בירוקרטיה

למוסדות האקדמיים עצמם אין אינטרס לשנות מדיניות או להילחם בבירוקרטיה. שכן, הם מסתפקים במוניטין המחקרי ובפרסומים האקדמיים של המרצים, לא מעודדים הוראה מעוררת-השראה וחוששים מבזבוז של זמן, כסף ומשאבים.

לכן, כל עוד חברי סגל ותיקים שולטים בוועדת המינויים והקידומים, השינוי לא יגיע. אי לכך, רק התערבות ממשלתית יכולה להשיג ולהגשים את ההתייעלות הנכספת, לשדרג את בקרת האיכות של ההוראה האוניברסיטאית ולשנות את פני העתיד של מערכת ההשכלה הגבוהה.

למאמר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא השכלה גבוהה

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    ביום שמרצה יקבל קידום בהקשר של הוראה מגוונת אז יהיה אפשר להתחיל לדבר

    פורסמה ב 20/12/2020 ע״י יונתן הרבנד
    מה דעתך?
yyya