מדוע מורים צריכים ממשקי טכנולוגיה הדדיים?

מאת: Sam Peterson

Peterson, S. (2020). Why teachers need interoperability – whether they know it or not. EdSurge. https://www.edsurge.com/amp/news/2020-10-27-why-teachers-need-interoperability-whether-they-know-it-or-not?utm_campaign=site&utm_content=share-116&__twitter_impression=true&s=09

דמיינו עולם שבו המורה פותח את שנת הלימודים כאשר לנגד עיניו נמצא פרופיל אלקטרוני מפורט של כל אחד מתלמידיו. בעידן של למידה מהבית, גובר הצורך של המורה לקבל בזמן אמת תמונת מצב פרטנית ומקיפה של תלמידיו מבחינת נוכחות, התפתחות חברתית-רגשית, התנהגות, ציונים והישגיות. בהקשר זה, הומצאו ממשקי טכנולוגיה הדדיים אשר מאפשרים לקבל מידע מאובטח ומהימן במהירות הבזק.

עבור מורים, ממשקי טכנולוגיה הדדיים מאפשרים איסוף זריז ופשוט (יחסית) של נתונים חשובים הקשורים לעבר ולהווה של תלמידיהם. טכנולוגיה זו מקלה על המורים להכיר את התלמידים לעומק, לעדכן את ההורים בנושאים שונים, לשפר את התקשורת עם מורי המקצועות השונים ואף לצמצם פערים חברתיים. עם זאת, השימוש במערכות הללו תלוי, במידה רבה, בנכונות המורים והמנהלים להתנסות וביכולתם לתפעל טכנולוגיות מידע ותקשורת.

איך זה עובד?

על רקע המעבר להוראה מרחוק, חברות פרטיות שמתמחות באיסוף נתונים, צריכת ידע ומדיה, החלו לייצר מוצרים שיכולים לענות על צרכים אישיים, רגשיים, חברתיים ופדגוגיים של תלמידים, מורים, מנהלים והורים:

Socrates – חברת סוקרטס משתמשת בבינה מלאכותית ובגישה משחקית כדי להתאים את תהליך הלמידה לכל תלמיד, לבצע התאמות פדגוגיות בזמן אמת ולהציע הדרכה וליווי ארוכי טווח. המערכת עובדת דרך ענן שמתעדכן באופן אוטומטי ולא מצריכה מהמשתמשים עדכוני תוכנה.

Mindprint – באמצעות מבחן הערכה קוגניטיבי של התלמיד, החברה מציעה תוכנית לימודים אישית אשר מותאמת לפי מקצועות הלימוד והיכולות הקוגניטיביות ויכולה ללוות את התלמיד לאורך כל דרכו במערכת החינוך.

 Spotlight – חברה זו המציאה טכנולוגיה אשר מטרתה להקל על הלומד ולהעשיר את חווית הלימוד באמצעות המרת חומרי לימוד כתובים לסיפורים ומיצגים חזותיים, אינפו-גרפיים ומצולמים.

העצמה טכנולוגית-פדגוגית

מורים, יועצים ומנהלים אשר מוכנים להתנסות ולהשתמש במערכות מידע הדדיות, נוטים לחוש פנויים ומשוחררים יותר בעבודתם. שכן, הטכנולוגיה הזו מאפשרת להם להתמקד בהוראה ובפדגוגיה גרידא. לצורך ההמחשה, ככל שלמורים יש יותר ידע בזמן נתון, קל להם לפנות אל התלמידים, להכווינם באופן יעיל ולקחת החלטות מושכלות – תוך חסכון משמעותי בזמן.

ישנם מנהלי בתי הספר אשר סבורים כי המורים לא ירצו להשתמש בטכנולוגיה הזו מתוך חשש מקשיים וסיבוכים טכניים. אלא שהטכנולוגיה הזו עובדת עבור המורים, מנגישה עבורם את המידע באופן שחוסך זמן ומאמץ ואינה מצריכה מהם אוריינטציה טכנולוגית יוצאת דופן.

סגולות מערכות המידע ההדדיות

מערכות המידע ההדדיות יכולות לשמש ככלי לקידום שוויוניות בחינוך ולמנוע דעות קדומות ופרשנויות מוטעות. שכן, המערכת מסוגלת לפרש מידע באופן מדויק ומהימן ולהכווין מורים לזהות את הקשיים הפרטניים של תלמידיהם. כך, למשל, המערכת יכולה למנוע תיוג שגוי של תלמיד כחסר מוטיבציה, ולאבחן אותו כבעל פוטנציאל אדיר, כזקוק לתשומת לב ו\או כמתקשה ללמוד בסביבתו הביתית.

הטכנולוגיות הללו מסוגלות לשבור מחסומי שפה. חלקן בנוי על מנגנונים בלתי-מילוליים אשר מאפשרים לזהות תלמידים אשר אינם נתפסים כמצטיינים בשל מגבלות שפה. בהקשר זה, אפליקציית Mindprint, אשר מתבססת על הערכה קוגניטיבית ראשונית, מסייעת לבתי הספר לגלות תלמידים מחוננים שמקבלים ציונים נמוכים רק מחמת קשיי שפה או חוסר תמיכה. מכאן, שהטכנולוגיה הזו יכולה לקדם תלמידים בעלי קשיי תקשורת ולשמש בעתיד כמדד לשילוב תלמידי חינוך מיוחד בבתי הספר.

היכולת של Socrates להציע תוכנית לימוד אינדיבידואלית מסייעת לצמצם את פערי הידע אשר הולכים וגוברים בתקופת הלמידה מרחוק. שכן, התוכנית מספקת להורים את המידע הכתוב והמצולם הדרוש להם כדי לסייע לילדיהם בלימודים מהבית ומאפשרת להם לבלות זמן איכותי עם ילדיהם.

למאמר המלא

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya