מדוע העיפרון חשוב גם לתלמידי המאה ה-21?

גלילי, ת' (ספטמבר, 2016). דף חדש – מדוע העיפרון חשוב גם לתלמידי המאה ה-21. שיעור חופשי, 120, 15-12.

אחד השינויים שהביא העידן הדיגיטלי הוא הפיחות שחל במעמד הכתיבה. בארה"ב, למשל, הדיון העכשווי בבתי הספר יסודיים מתמקד בשאלה אם בעידן המקלדת יש צורך בכתיבה בכתב יד. למעשה, כיום רוב בתי הספר בארה"ב מוותרים על כך בהדרגה, בטענה שאין צורך אמיתי לכתוב בכתב יד, ולכן הם מעדיפים להשקיע את התקציבים והשעות שהוקדשו בעבר ללימוד כתיבה, בפיתוח מיומנויות העתיד – כדוגמת תכנות (שהחלו לשלב גם בארץ). הפולמוס לגבי מיומנויות העתיד שאולי מתחרות עם המיומנויות הבסיסיות נהפך לזירת התגוששות חדשה של אנשי חינוך והורים לילדים בגיל הגן והכיתות הנמוכות.

לדברי ד"ר מרסלו וקסלר, ראש התוכנית להוראה בבית הספר היסודי במכללת סמינר הקיבוצים, העיפרון אינו רק כלי, ולכן אין אפשר לראות בו אנכרוניזם. התרגול של הכתיבה בעיפרון לא נועד רק לשפר את הכתיבה, אלא גם מפתח ומבסס קשר עין-יד ומוטוריקה עדינה, כישורים חיוניים להתפתחות קוגניטיבית של ילדים. "יכול להיות שאחר כך הם יעברו למקלדת ולכל שיטה אחרת של כתיבה. אבל עדיין הכתיבה בעיפרון, בצבעים או בעט בתוך דף, היא חשובה מאין כמותה".

 "אם תגידי לילד צעיר בגן שהאות ב' כתובה במקום מסוים על המקלדת הוא כנראה יזכור את המקום של האות, אבל לא באמת יבין שב' זה הצליל הפותח של המילה בית, מאחר שהוא לא הגיע לרמה של בשלות, וזה העניין המרכזי בהקניית הקריאה והכתיבה", מסבירה שי אלמקייס, מחנכת כיתות א'-ב' בבית ספר "חופים" בחדרה. לטענתה, בשלות היא לא רק השלב הקוגניטיבי, אלא הרגע שבו נוצרת ההבנה והקישור המנטלי בין האות, הצליל והמשמעות, והדבר נעשה בעזרת התיווך של המורה.

מאמר שהתפרסם ב-2014 בכתב העת האמריקאי "אוריינות הגיל הרך" קבע כי כתיבה היא משימה מורכבת, המצריכה שילוב של תהליכים קוגניטיביים, מוטוריים ועצביים. על פי המאמר, ילדים שהיו להם יכולות מוטוריקה עדינה טובות בגיל צעיר מאוד (בגן טרום חובה) הציגו הישגים טובים יותר בבית הספר מילדים מסורבלים יותר בכתיבה. מדוע הכתיבה כה חשובה? "כי בכתיבה אנחנו מפעילים אזור במוח שמשלב בין הצד הוויזואלי והשפתי. אתה צריך לראות את האותיות בעיני רוחך כדי להעלות אותם על הנייר", אמר אחד החוקרים שצוטטו במאמר.

לכתבה בעיתון "שיעור חופשי"

ראו גם:

חשיבות הכתיבה בכתב יד להתפתחות קוגניטיבית של לומדים בבתי ספר ובמערכות חינוך

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya