מדוע ארגונים לומדים אינם מאמצים דפוסים של למידה לא- פורמאלית ?
למידה ארגונית היא אחת המפתחות החשובים בחברת הידע כיום ואולי המפתח החשוב ביותר להתפתחות המקצועית של עובדי הארגון או המוסד. המחקר החינוכי גם מצביע על חשיבות הלמידה הא פורמאלית כדרך יעילה לניהול ידע ולהעמקת הבניית הידע בארגונים , אבל מתברר כי מרבית הארגונים הלומדים אינם נוטים לאמץ למידה לא פורמאלית ואינם מעודדים סוג זה של למידה אפקטיבית בין עובדי הארגון . המאמר מונה את הסיבות לכך , ביניהם חוסר הרצון לקחת סיכון , הסתמכות יתר על מדידה בהערכה של למידה פורמאלית הניתנת לכימות, בעוד למידה לא פורמאלית לא ניתנת לכימות . יכולת לאמוד עלויות של למידה פורמאלית לעומת למידה לא פורמאלית וגם חוסר מודעות לשינוי תרבותי פנימי הנדרש על מנת לעודד למידה פורמאלית (Larry Durham ) .
Why Don't Learning Organizations Embrace Informal?
ראה גם :
ארגון לומד – עקרונות
ארגון לומד הוא תפיסה שלמה ומקיפה (הוליסטית, אם תרצו) של תרבות ארגונית, צמיחה ארגונית וצמיחה אישית בתוך הארגון.
לא ניתן להפוך ארגון לארגון לומד על-ידי הבנה תיאורטית של החומר הנלמד.
ארגון לומד אינו תיאוריה.
זו דרך חיים שיש להבין את משמעויותיה, היתרונות שלה וה'חסרונות' שלה.
מקור וקרדיט
"הארגון הלומד", או בשמו המקורי "The Fifth Discipline" שנכתב ע"י פיטר סנג'י בשנת 1990, הפך ללא ספק לאחד הספרים הקלאסיים של המאה (בנושאי ניהול) .
ה- Financial Times חלקו לו את תואר הכבוד של אחד מחמשת ספרי העסקים הגדולים של כל הזמנים; ה- Harvard Business Review מתייחס אליו כאחד מיסודות ספרי הניהול הממנפים של שבעים וחמש השנים האחרונות . יותר ממיליון עותקים נמכרו, ובמרץ 2006 יצאה מהדורה חדשה עדכנית של הספר.
ארגונים רבים ניסו ומנסים לאמץ עד היום את עקרונות הארגון הלומד. חלקם בהצלחה מרובה.
peter senge and the learning organization
ד"ר צופיה יועד ופרופסור מנוחה בירנבוים על עקרונות הארגון הלומד , ועל ביה"ס כארגון לומד
האם למידה בלתי פורמאלית ניתנת לניהול או לבקרה ?
ראה גם :
מחקר: מוסדות הדרכה רב-לאומיים לא בהכרח הופכים להיות ארגונים לומדים
קבוצת לימוד ועבודה של מורים – זירה לשינוי ובנייה בבית הספר
הפיכת בתי הספר לארגונים לומדים