מבוססים יותר, בטוחים יותר

שפירא, ר' (נובמבר, 2015). מבוססים יותר, בטוחים יותר. שיעור חופשי, 116, 11.

הסיכום נכתב בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

תלמידים הבטוחים ביכולתם לפתור בעיות מתמטיות מגיעים להישגים גבוהים יותר מחבריהם, שביטחונם העצמי בכל הנוגע למתמטיקה אינו גבוה – כך עולה ממחקר שנערך במסגרת פיז"ה, מבחן בינלאומי הבודק את רמת האוריינות של תלמידים במתמטיקה, קריאה ומדעים. לפי המחקר, בקרב תלמידים ממדינות הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), ההבדלים בין תלמידים בעלי ביטחון עצמי גבוה לאלה שביטחונם העצמי נמוך שקולים, בממוצע, ל-49 נקודות ציון.

מתוצאות מבחן פיז"ה האחרון הסיקו החוקרים שיש קשר חזק בין הביטחון העצמי של תלמידים ביכולתם לפתור בעיות מתמטיות מסוג מסוים – למשל חישוב מרחק בין יישובים שונים על גבי מפה – לבין מידת החשיפה לבעיות אלה בכיתה. לפיכך, מערכות חינוך יכולות לתרום לביטחון העצמי של התלמידים באמצעות תרגול של בעיות שונות בכיתות.

משתנה נוסף המשפיע במידה ניכרת על תחושת הביטחון העצמי של התלמידים ועל הישגיהם הוא הרקע הסוציו-אקונומי שלהם. כשנבדק הקשר בין ביטחון עצמי ליכולת להתמודד עם בעיות מתמטיות מסוימות – למשל הבנת גרפים המתפרסמים בעיתונים – התברר כי תלמידים ממשפחות מבוססות נוטים לחוש ביטחון רב יותר ביכולתם, בהשוואה לחבריהם שגדלו במשפחות משכבות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

ראו גם:

מי מפחד משוויון? על חינוך וחברה בישראל

חשיבות היקף לימודי המתמטיקה בתיכון לקריירה


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    למה אין קישור למחקר (או קרדיט למחברים) למי שרוצה להרחיב ולקרוא את המקור?

    פורסמה ב 12/10/2020 ע״י עידית
    מה דעתך?
yyya