לפתח מורה טוב יותר – התובנות שנוצרו מחוץ לבתי הספר לחינוך בארה"ב

מאמר מרתק בעיתון "ניו יורק טיימס" ממנו ניתן ללמוד יותר מכל על בעיות הכשרת המורים באוניברסיטאות האמריקאיות. המאמר מתאר את פעילות של היועץ לשיפור בתי ספר , דאג למוב  ((Doug Lemov ואת התובנות שצבר במערכת החינוך האמריקאית. דאג למוב צבר ניסיון רב כמורה מצליח וכמנהל ביה"ס מצליח לא פחות. דאג למוב , נחשב כיום בארה"ב כאחד המומחים המעשיים הטובים  והיעילים ביותר לנושאי הוראה ושיטות הוראה בבתי ספר. 
 אם בהתחלה סבר למוב כי הבעיה של בתי הספר בארה"ב קשורה לתוכניות הלימוד ובחינות ההישגים , או במילים אחרות ליכולת לאבחן חולשות וחוזקות של תלמידים , הרי שבמרוצת הזמן הגיע למסקנה כי יש משהו יותר עמוק הגורם למצבם העגום של בתי הספר בארה"ב כיום. התברר לו כי גם כאשר הכיתות בבתי הספר היו קטנות ותוכנות מחשב משוכללות ניתחו את מצב התקדמותם של התלמידים לעומת רמות הסטנדרטים הנדרשות עדיין בתי הספר התבססו בבוץ או שגו בהתמודדות הפדגוגית שלהם.
התובנה שדאג למוב הגיע אליה , בסופו של דבר, לא קשורה בהכרח למצבם של התלמידים אלא לרמת המורים. רבים מן המורים בבתי הספר האמריקאיים , כך גילה, אינם יודעים ליצור מצבי הוראה איכותיים ומאתגרים , במילים אחרות אינם יודעים ללמד באופן איכותי.
רפורמת  NO CHILD LEFT BEHIND אחראית במידה מסוימת למצב זה. היא יצרה הררי נתונים על התקדמות בתי הספר או אי עמידה בבחינות ההישגים, אך לא טיפחה במכלול החשוב יותר של הוראה איכותית ושיטות הוראה. היו, אמנם, מאוחר יותר,  ניסיונות לטפל בסוגיה זו , אך הגישה הייתה כלכלית בעיקר באמצעות מתן תמריצים כספיים למורים , אך הוראה איכותית ומאתגרת אינה תלויה בתמריצים כספיים ולכן מצב ההוראה המשיך לשקוע במצולות הכיתה   בבתי הספר בארה"ב.
דאג למוב המשיך לחקור בנושא, תוך ניסיון להבין מהי בדיוק הוראה איכותית ומאתגרת , ואז התברר לו כי לא מדובר במעשה קסמים או בתכונות מולדות , אלא ביכולת מודעת לסגל אסטרטגיות הוראה מגוונות ומאתגרות. דאג למוב הגיע גם למסקנה כי מערכת הכשרת המורים בארה"ב , שכולה נמצאת באוניברסיטאות, כשלה במתן כלים מעשיים לבוגריה מבחינת הוראה איכותית ומאתגרת. אחרי כל הניסיון שלו בבתי הספר  בארה"ב והתובנות שצבר לגבי מורים טובים והוראה מאתגרת,  גיבש דאג למוב מסמך פדגוגי שיטתי הידוע בשם  Lemov’s taxonomy אליו מתייחסים היום המורים ומנהלי בתי הספר בארה"ב כתנ"ך של ההוראה המאתגרת , כלומר פרקי הדרכה מעשיים או העצות הטובות ביותר למורים מבחינת ניהול כיתה. חשיבות הטקסונומיה של למוב מתחזקת שבעתיים לאור העובדה כי מרבית בתי הספר לחינוך בארה"ב אינם מסוגלים להקנות לסטודנטים להוראה תובנות פדגוגיות מתאימות ומעשיות לניהול כיתה ולהעברת למידה איכותית.
תודה לד"ר אריה קיזל על ההפניה למאמר .
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya