למידה מקצועית במקצוע ההוראה: תמונת מצב על התפתחות מורים בארה"ב ובארצות אחרות

מקור וקרדיט:
Darling-Hammond, L., Chung Wei, R., Alethea, A., Richardson, N. & Orphanos, S. (2009). Professional learning in the learning profession: A status report on teacher development in the United States and abroad, National Staff Development Council.
 
 
המאמר תורגם ועובד לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת.
 
הדו"ח בוחן מה נמצא במחקר על למידה מקצועית המשפרת את עבודת המורים ואת למידת התלמידים. הדו"ח מתאר תמונת מצב של התפתחות מקצועית העומדת לרשות המורים במדינות מפותחות שהשקיעו בכך משאבים רבים במהלך 20 השנים האחרונות. יש בו בחינה של הסטאטוס של ההזדמנויות והתמיכה בהתפתחות מקצועית העומדים לרשות המורים. הסקר מקיף מחקרים קיימים שעניינם התפתחות מקצועית אפקטיבית, וכן – דרכים שונות שבהן מנסים לעצב מחדש את ההתפתחות המקצועית במדינות מערביות שונות.
הדו"ח מתבסס על נתונים מהשנים 2003 – 2004, שהם החדשים ביותר הקיימים. מחברי הדו"ח בקשו לבדוק אם המדיניות והמעשה בתחום נמצאו ע"י המחקר, יעילים. המחברים גם ניתחו את הזדמנויות ההתפתחות השונות בחתך של הקשרים בית-ספריים שונים (גיל, מיקום ומאפייני אוכלוסייה), ואת ההבדלים בנגישות של המורים להתפתחות מקצועית בקהילות בית ספריות מטיפוסים שונים.
 
פרקי הדו"ח הם:
א)    התפתחות מקצועית אפקטיבית: מה מראה המחקר?
ב)    התפתחות מקצועית בחו"ל: מגמות ואסטרטגיות.
ג)     הסטאטוס של התפתחות מקצועית בארה"ב.
ד)     מסקנות וסיכומים.
 
ממצאים מרכזיים של הדו"ח:
  1. יש קשר בין התפתחות מקצועית מתמשכת ואינטנסיבית של מורים לבין השיגי התלמידים. תובנה זו נגזרה ממאגר מוגבל של מחקרים על סוגים ייחודיים של התפתחות מקצועית.
  2. גישות קולבורטיביות להתפתחות מקצועית עשויות לקדם שינויים בית ספריים כוללים. כשכל מורי בית הספר לומדים יחד תלמידי בית הספר יוצאים נשכרים.
  3. התפתחות מקצועית יעילה מאופיינת בכך שהיא אינטנסיבית, מתמשכת וקשורה למעשה; מתמקדת בהוראה ובלמידה של תחומי דעת ספציפיים; קשורה ליוזמות בית ספריות אחרות; בונה יחסי עבודה חזקים בין המורים. צריך לציין שלרוב המורים בארה"ב אין נגישות להתפתחות מקצועית העומדת בכל המאפיינים הללו. 
  4. בתי ספר ציבוריים בארה"ב התחילו להכיר בצורך לתמוך במורים חדשים ולפעול בתחום זה. בשנים 2003 – 2004 כ-70% מהמורים בעלי ותק של פחות מחמש שנים דווחו על השתתפות בתוכניות קליטה במהלך שנת העבודה הראשונה שלהם. 71% - דווחו על עבודה עם מורה חונך. זהו גידול ניכר מעשור קודם שבו רק 56% מהמורים המתחילים התנסו בתוכניות קליטה ייחודיות.
  5. 90% מהמורים בארה"ב השתתפו בהתפתחות מקצועית שכללה בעיקר כינוסים או סדנאות קצרי-טווח. מעט מורים השתתפות בצורות מסורתיות אחרות של התפתחות מקצועית ובהן קורסים אוניברסיטאיים על הוראה או ביקורים וסיורים בבתי ספר.
  6. בעוד המורים זקוקים בדרך כלל להתפתחות מקצועית ניכרת בתחומים שונים (כ-50 שעות) כדי לשפר את כישוריהם ואת למידת התלמידים, רוב ההזדמנויות להתפתחות מקצועית קצרות הרבה יותר. בדיווח משנת 2003 -2004(האחרון הקיים) נמצא כי רוב המורים דווחו על התפתחות מקצועית בת 16 שעות בשנה בתחום הדעת אותו לימדו. פחות מרבע מהמורים דווחו שקיבלו לפחות 33 שעות לצורך זה.
  7. קיימת שונות משמעותית בתמיכה ובהזדמנויות להתפתחות מקצועית הקיימות בבתי ספר ובמדינות בארה"ב. מורי בתי ספר תיכון משתלמים פחות ממורי בתי ספר יסודי. במדינות מסוימות בארה"ב נמצא אחוז גבוה יותר של מורים שהתפתחו מקצועית ביחס לממוצע הארצי.
  8. מורים אמריקאים מדווחים שרוב ההתפתחות המקצועית המזומנת להם אינה מועילה. המורים מציינים כיעילות או יעילות מאוד הזדמנויות למידה דיסציפלינאריות. פחות ממחצית מצאו שההתפתחות המקצועית בתחומים אחרים הייתה מועילה.
  9. מורים מדרגים בעדיפות גבוהה להתפתחות מקצועית עתידית את התחומים הבאים: למידה על התוכן אותו הם מלמדים(23%), ניהול כיתה(18%), הוראה לבעלי צרכים מיוחדים(15%) ושימוש בטכנולוגיה בכיתה(14%).
  10. הזמן שמורים בארה"ב יכולים להקדיש לתכנון וללמידה משותפים, לפיתוח תוכניות לימודים ולהוראה איכותית יותר מועט בהשוואה למדינות אחרות, רוב זמנם מוקדש להוראה בכיתה. 80% מהזמן מוקדש להוראה בכיתה לעומת 60% במדינות אחרות.
  11. למורים בארה"ב יש, לדעתם, השפעה מוגבלת בקבלת החלטות בית ספריות בתחומים מרכזיים. במדינות רבות שבהן הנורמה היא שיתוף יש למורים השפעה רבה על החלטות בית ספריות, במיוחד בפיתוח תוכניות לימודים והערכה ובעיצוב הלמידה המקצועית שלהם עצמם. בארה"ב פחות מרבע מהמורים חשים שיש להם השפעה כזאת. רוב המורים חשים שהשפעתם מועטה ביותר.

קישור

 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום רב,ראשית, רציתי לציין כי הדו"ח התפרסם ב-2009, ולא ב-2006 כפי שמצוין במראה המקום. שנית, הדו"ח המלא מופיע באינטרנט, ולכן נראה לי נכון להוסיף קישור אליו. להלן קישור לדו"ח: http://www.nsdc.org/news/NSDCstudy2009.pdf.המשך יום נעים,חיותה

    פורסמה ב 29/04/2010 ע״י חיותה ינון

    תיקנתי. תודה על תשומת הלב ! עמי ס.

    פורסמה ב 29/04/2010 ע״י עמי סלנט
    מה דעתך?
yyya