למידה מעורבת בהכשרת מורים: שילוב של הנחייה פנים-אל-פנים, מולטימדיה ושיח מקוון.

מקור:

Blended learning approach in teacher education: combining face-to-face instructions, multimedia viewing and online discussion, British Journal of Education Technology, 34(5), pp. 671-675


ה-National Institution of Education הוא מוסד הכשרת המורים היחיד בסינגפור. חלק מיחידות הלימוד בתכניות ההכשרה שבו מועברות באמצעות טכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT).

הקורס "הוראה וניהול כיתה", הוא אחד מקורסי הליבה בתכנית PGDE – Postgraduate Diploma in Education, שיעודה להציג שיטות לייעול הלמידה וארגון הכתה.

הקורס מדגיש את יסודות מיומנויות ההדרכה וכישורי ניהול הוראה בפני כיתה.
הקורס מחולק ל-6 נושאים מרכזיים:

1. ניהול כיתה ואקלים כיתה
2. יצירת סביבת למידה חיובית
3. איכויות ותכונות המורה
4. התמודדות עם בעיות משמעת של תלמידים
5. תמיכה ואימון בית-ספרי

הוחלט שבקורס ייעשה שימוש בגישה של למידה מעורבת. הוראה ישירה בדרך של הרצאות בפני קהל לומדים גדול בוטלו, ובמקום זאת תוכן ההרצאות הועבר בשלוש דרכים:

1. תקליטור מולטימדיה, מלווה ספר לימוד (textbook)

התקליטור תוכנן כך שיציג אירועים שכיחים בכתה, ראיונות עם מורים, מסמכי מדיניות, דוחו"ת וקטעי עיתונות על הפרעות משמעת בבתי ספר בסינגפור, המספקים מידע אותנטי על מצבים במציאות, במטרה לסייע לסטודנטים להתמודד עם סיטואציות בעתיד.
בהתבסס על נושאי הקורס, גם התקליטור חולק ל-6 חלקים. כך למשל חלק מקטעי הוידיאו מדגימים כיצד מורה מלמד מערך שיעור, כיצד מעביר את המידע וכיצד מסיים את השיעור. סרט אחר מדגים ביצוע של הדרכה קבוצתית, פיקוח על התקדמות של למידה קבוצתית וכיצד לסיים באופן שיטתי פעילות של קבוצה.

2. הדרכות פנים-אל-פנים

חציו הראשון של הסמסטר (6 שבועות) הוקדש להדרכות פנים-אל-פנים מול מספר מצומצם של מתכשרים להוראה בכל קבוצה (עד 20). המתכשרים קראו טקסטים רלבנטיים בספר הלימוד וצפו ופרקי הצפייה הנדרשים בתקליטור לפני שהגיעו לשיעור, ובכתה עצמה נערך בכל פעם דיון על נושא ספציפי בתחום ניהול כתה.
המתכשרים דנו ביתרונות של תכנון והבניית כללים למניעת בעיות בניהול הכתה, ובגישות שונות של הדרכה והקניית מוטיבציה, המסייעות בשמירת העניין ומיקוד במשימה של התלמידים.

גם במהלך המפגשים צפו המתכשרים בקטעי וידאו מתוך התקליטור, אך הפעם יחד עם המרצה. לאחר הצפייה נערך דיון בכתה והסרט נותח לעומק. (התנהגות המורה, גישות ההוראה וכו')

3. שיח מקוון

בחציו השני של הסמסטר המתכשרים פוזרו ונשלחו לבתי ספר לצורך אימון בהוראה מעשית. בתחילה הם רק צפו בעבודת המורים, אך בהמשך ניתנה להם הזדמנות ללמד בעצמם נושא מתחום התמחותם.

במקביל הושק פורום מקוון, שאפשר למתכשרים לשמור על קשר ביניהם ולשתף מניסיונם ומהתצפיות שערכו, או כל אירוע מיוחד שהתרחש בזמן שיבוצם בבתי הספר. כל סטודנט נדרש לכתוב לפחות פעם אחת בפורום, וכן להגיב/להשיב על כתיבה של אחד מעמיתיו.

משוב מהתמכשרים להוראה

רוב המתכשרים ראו בשיטת ההוראה המעורבת שיטה חיובית ומעודדת.

81% מהסטודנטים שסיפקו משוב (n=250) הסכימו שהחומרים שתקליטור הכיל השתלבו היטב בפעילויות ההדרכה והמפגשים, ושסרטוני הוידיאו סיפקו דוגמאות טובות בהצגת עקרונות של ניהול שיעור וכתה.
בסך הכל 92% מהמתכשרים הסכימו שהחומרים בתקליטור תרמו לשיפור הקורס.

המתכשרים חשו שהפורום המקוון עזר להם לדון בבעיותיהם, ושהרעיונות שהעלו עמיתיהם עזרו להבהיר את הבעיות.
מעל 90% מהמתכשרים טענו שהשימוש בפורום עודד אותם להביע דעה.


לאור הממצאים החיוביים משיטת ההוראה המעורבת, מסקנת המחברים היא שהגישה המשלבת הוראה פנים-אל-פנים עם חומרי מולטימדיה ופורום מקוון נעשית יעילה בתנאים הבאים:

  • הדרכות פנים-אל-פנים הן מבוססות פעילויות
  • חומרי מולטימדיה הם עדכניים, רלבנטיים ואותנטיים
  • עידוד השתתפות מקוונת על ידי דרישת מינימום
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya