למידה מבוססת פרויקטים בגיל הרך : ללמוד טבע בטבע – גני ילדים בסביבה אקולוגית
מקור וקרדיט: משרד החינוך, סיפורם של גני ילדים כמוסדות ניסוי
מובילת ניסוי: מיכל עינב, גן "שיזף" – שדרות
הפרויקט החל בפינה קטנה בחצר הגן, ולבסוף הפכה החצר כולה לסביבת למידה אחת גדולה.
החקר התצפית וערכי השמירה על הטבע בהם עסקו בחצר, הוכנסו גם אל תוך הגן. שם המשיכו את הלמידה באמצעות כלים טכנולוגיים, תיעוד ודיון אשר הובילו להסקת מסקנות. את התוצאות הציגו הילדים בדרכי ייצוג מגוונים. גן "שיזף" ומיכל עינב זכו בפרס החינוך לשנה"ל התשס"ה.
רקע:
מערכת החינוך בשדרות מנסה לבלום עזיבה של תלמידים כבר בגיל הגן ולפיכך הוחלט בישוב לנסות ולקדם יוזמה של גננת מקומית להקים גן ייחודי ניסויי.
מהות הניסוי:
שילוב נכון בין לימוד בתוך כיתת הגן לבין פעילות בחצר הגן, יאפשרו לילדים מעקב שוטף אחר ההתרחשויות בטבע.
התמקדות בגיבוש הצוות, איתור צרכים וגיבוש דרכי עבודה.
הנושאים:
* הכרות עם הסביבה הקרובה ומעקב אחר תופעות ושינויים בה.
* עונות השנה והחגים בהיבט טכנולוגי אקולוגי.
השערת הניסוי:
הקמת נישה אקולוגית בחצר הגן – הבאת הטבע אל חצר הגן, יספקו פוטנציאל הוראתי ללמידה, לביצוע מחקרים, לשילוב תחומי דעת ולפיתוח מיומנויות.
הגן הוכר כניסויי לשנה"ל תשנ"ט, בשנה"ל תשס"ג הגן הוכרז כ"מרכז" מדגים ומשפיע במערכת
מחוז מרכז, רעננה
השותפים:
מנהלת הניסוי: המפקחת, נתניה מנור ז"ל, המפקחת, סימה חדד מ"מ, המפקחת, יפה כהן ממ"ד
מובילת הניסוי: הגננת, אורית בן דור.
הרקע:
ההשראה לניסוי נובעת מהתרשמות מגישה חינוכית, הפועלת במערכת גני הילדים בעיר רג'יו אמיליה, שבצפון איטליה, מזה 40 שנה.
התוכנית החינוכית המיושמת שם, זכתה להכרה בינלאומית ולהערכה במדינות רבות בעולם המערבי.
למרות ההבדלים המהותיים בארגון הגן ובתשתיות, בחרנו להתמקד בגישה הפדגוגית, ולבחון אפשרות להתאים חלקים ממנה לתנאי העבודה בגן הילדים בארץ. הנחות היסוד לשיטה:
1.ילדים מסוגלים לרמות תפקוד גבוהות מן הצפוי בתחומים רבים.
2.התייחסות עקבית של הגננות ושל הילדים עצמם, אל פועלם, היא גורם מדרבן המשפיע על התפתחותם הכוללת.
3. גילוי עניין כן מצד המבוגרים ברעיונותיו של הילד, ובדרכיו להביעם, מטפח את כושר ההבעה ואת המוטיבציה של הילד לשתף בהם את המבוגר. (הד הגן, ד"ר רינה מיכלוביץ, ג, אדר תשנ"ח)
השערת הניסוי:
"תוכנית לימודים בצמיחה", המשלבת למידה בדרך של פרויקטים בסביבה עשירת גירויים, המזמנת התנסות וחקירה, מפתחת אצל ילדים רמות תפקוד גבוהות מן הצפוי:
פיתוח יכולות אינטלקטואליות
מוטיבציה ללמידה
מיומנויות בין אישיות בהקשר לימודי וחברתי.
מהות הניסוי:
לקראת הקיץ נערכנו עם תוכנית פדגוגית וארגונית, אשר מגדירה את מסגרת הפעילות ומשאירה מקום רב להתהוות פעילות הצומחת מתוך עניין וצורך של ילדי הגן. זאת בשונה משנים קודמות בהן חשנו צורך להיצמד לתוכנית מובנית.
תוכנית לימודים בצמיחה היא תוכנית המשתנה ומתרחבת לכיוונים חדשים ע"פ הבחירות וההקשרים הקורים בגן, והיא תמיד פתוחה לאפשרויות חדשות, שלא חשבנו עליהן בתכנון הראשוני. על כן סביבה עשירה בגירויים, המזמנת התנסות וחקירה, מאפשרת לילד הזדמנויות לעיבוד מידע בדרך חוויתית.
שאפנו לשלב, עבודה בדרך של פרויקטים בגישה אקולוגית, שאינה ממוקדת בתחום דעת ספציפי. הקונפליקט העיקרי, שאתו התמודדנו כמחנכים - עד כמה לתכנן מראש את נקודת המוצא לעשייה זו ועד כמה לחכות להתהוותה.
לקראת תחילת שנת הלימודים, וכחלק מההתארגנות לבואם של הילדים, בחרנו להכין בגן תיבות דואר אישיות, לכל ילד, על מנת לעודד את תרבות התקשורת הגרפית בין הילדים. זו היא דוגמא לפרוייקט שנבחר על ידינו אך הדינמיקה שהתפתחה ממנו הובלה ע"י הילדים.
כיום אנו בשנת הניסוי השלישית, הילדים ממשיכים לכתוב, לצייר ולהשאיר מזכרות לחבריהם בתיבות הדואר. כמו כן נוצר קשר מכתבים עם גורמים חיצוניים כמו: הרשות המקומית, הורי הילדים ומקומות שונים בהם ביקרנו, כמו: פארק הקופים, ו"תעשידע".
במהלך שלוש השנים התפתחו בגן פרויקטים בנושאים שונים.
בתהליך התפתחות הפרויקטים, שולבו דמיון ומציאות, שהובילו את הילדים והצוות לחקור ולנסות למצוא תשובות לשאלות.
yyya
החיבור לטבע הוא אותנטי ריאשוני וקיומי.ככל שנשכיל לראות ולהתחבר לכך חיינו ישתפרו.אבל הגדולה האמתית של מיכל עינב היא העיקביות ועיקשות לראות בילדי הגן ,את הדורות הבאים,את האינטלגנציה הוירטואוזית שלה לחלוק בדור הצעיר ולדבר תמיד בלשון ומהות גבוהה ונישגבה תוך אהבה אמתית לילדים וחם אנושי בילתי מוגבל וטהור. תודה לך גננת לחיים שלימדת שלושת ילדיי: שחר עדי ועמרי נחום.
איפה אני יכולה לקבל חומר בנושא.תודה מראש. אתי
הפרוייקט נשמע מקסים ומתאים להווי הקיבוץ. מאוד מתעניינת אשמח לקבל פרטים ולנסות בגני במידה וניתן. גם אשמח להצמיח את הפרוייקט לפי ההתאמות לילדי גני ועוד..תודה רבה.
נהניתי לקרוא על פועלכם העשיר. אשמח גם לקחת חלק בתכנית הזאת אם תאפשרו. אודה למידע אודות התכנית. בהצלחה בהמשך ותודה מראש.
הפרוייקט נשמע מקסים מאוווד
נשמע פרוייקט מעניין, הייתי שמחה לשמוע יותר.לקבל עוד רעיונות ולנסות לפתוח אותו בגן.תודה
מצרפת קישור לסרטון על החצר האקולוגית בגן שיזף שצולם לםני שנה עבור אתר גננט http://www.gane-net.cet.ac.il/ האתר לפיתוח מקצועי של גננות בישראל. הנה (לצערי, לא רואה כאן אפשרות להיפר הקישור) : http://ganenet.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=8868c560-6233-484d-9523-ee3466aca836&lang=HEB
אשמח לשמוע עודתודה רבה