למידה בדרך החקר: אתגר מתמשך

 
למידה בדרך החקר : אתגר מתמשך
עורכת: ענת זהר
הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס
ירושלים תשס"ז
342 עמודים
 
 
"למידה בדרך החקר" היא שיטה של הוראה ממוקדת-תלמיד, במקום ההוראה הקלאסית ממוקדת המורה. בלמידה כזו הלומד פעיל בהבניית הידע שלו, והמקום של המורה הוא רק בהנחיה ובכיוון התלמיד לערוצים הפרודוקטיביים יותר, ובתיווך מקורות הידע לשימושו. למידה כזאת נחשבת למידה דמוקרטית יותר, שיתופית יותר (כי יש צורך בביקורת, ובשביל ביקורת צריך שותפים ללמידה) ומתאימה יותר לזמנינו עתיר המידע. כבר עשרות שנים שלמידה בדרך החקר נחשבת למקובלת בארץ ובעולם, ועדיין מורים ותלמידים נתקלים בבעיות בדרך ליישומה. אסופת המאמרים הזאת היא אחד הניסיונות לפיתרון.

"למידה בדרך החקר" היא שיטה של הוראה ממוקדת-תלמיד, במקום ההוראה הקלאסית ממוקדת המורה. בלמידה כזו הלומד פעיל בהבניית הידע שלו, והמקום של המורה הוא רק בהנחיה ובכיוון התלמיד לערוצים הפרודוקטיביים יותר, ובתיווך מקורות הידע לשימושו. למידה כזאת נחשבת למידה דמוקרטית יותר, שיתופית יותר (כי יש צורך בביקורת, ובשביל ביקורת צריך שותפים ללמידה) ומתאימה יותר לזמנינו עתיר המידע. כבר עשרות שנים שלמידה בדרך החקר נחשבת למקובלת בארץ ובעולם, ועדיין מורים ותלמידים נתקלים בבעיות בדרך ליישומה. אסופת המאמרים הזאת היא אחד הניסיונות לפיתרון.

ענת זהר אספה 11 מאמרים בשלושה שערים, וכולם דנים בלמידה בדרך החקר, מהיבטים שונים שלה. המאמרים ברובם אקדמיים, כוללים סקירת ספרות והפניה למחקרים. יש מתוכם תיאורטיים ביותר, ויש כאלה המכילים בחובם הדגמות ללמידה חוקרת בתחומים שונים. ההגדרה "תחומים שונים" היא מטעה במקצת. מדובר בכימיה, ביולוגיה, פיזיקה, ומתמטיקה. באופן מוזר ואירוני משהו, יש המון למידת חקר פתוחה וחופשית במדעים המדוייקים ובמדעי החיים, ואין כמעט דוגמאות עבודה (לא כל שכן מחקר) בתחומים של מדעי הרוח. הנתון הזה מופיע כבר בהקדמה לספר, כולל קריאה לחוקרים לבוא ולבדוק את הנושא ביתר העמקה. עוד חסרות דוגמאות של למידת חקר בבית הספר היסודי וחטיבת הביניים. כאלה אני יודעת שיש, וחסרונם בספר מטריד במקצת.

מבין פרקי הספר אהבתי במיוחד את הפרק השלישי, שהוא יוצא דופן. זה לא מאמר אלא יותר ריאיון, והמרואיין הוא מנחם פיש - היסטוריון ולא איש חינוך או מורה. הפרק נקרא "מדע יצירתיות וביקורת: החקר והוראת המדע". בתוכו עלו הרבה רעיונות שמבחינתי הם יצירתיים וחדשניים, וקיבלתי מבט מרענן על כל הנושא. בין השאר קורא פיש למקד את הוראת המדע בנקודת האבסורדיות: להמחיש לתלמידים עד כמה רעיונות מדעיים חדשים נשמעים אבסורדים ומנוגדי-היגיון בפעם הראשונה ששומעים אותם, ועד כמה רק הם יכולים להסביר את מגוון התצפיות שנאסף. כמו כן הוא מציע למקד את למידת החקר בהעברת ביקורת, כי זו לדעתו עיקרה של המתודה המדעית. אף פעם לא יהיה אפשר לאושש תיאוריה במאה אחוזים, אבל כן אפשר להפריך אותה.

עוד אהבתי את הפרקים העוסקים בלמידת חקר במתמטיקה, כי הנושא קרוב לליבי (פרקים שמיני ותשיעי) ומהם גם יש לי "רשימת קריאה" של מחקרים מהביבליוגרפיה, שהחלטתי שיהיה מעניין לקרוא. גם שאר הפרקים היו טובים ומלמדים. היה לי קשה להבין את החלוקה בין השערים השני והשלישי. השער השלישי נקרא "טכנולוגיות ממוחשבות ותהליכים של הוראה ולמידה בדרך החקר". אבל גם המאמר האחרון בשער השני מביא דוגמה של שימוש בטכנולוגיה ממוחשבת בהוראה. כך שהחלוקה אינה חד משמעית. הפרק האחרון נראה לי רלוונטי מאוד. הוא נקרא "הערך המוסף של האינטרנט בלמידת החקר", והוא מצביע על כשלים של מורים ושל תלמידים בניצול הרשת העולמית בחיפושי מידע ובלמידת חקר משמעותית.

בנקודה הזאת קוראי הסקירה בוודאי מגרדים בראשם ושואלים "את מי זה מעניין בכלל?"

אז התשובה שלי היא כמובן - אותי. זה מעניין אותי כי הוראה, למידה, תהליכי הוראה, ותוכניות פעילות ללמידה הם תחום עבודתי העיקרי. חוץ מזה נראה לי שמורים בחטיבה העליונה ואנשי מקצוע בתחום החינוך וההוראה ימצאו את הספר הזה מאלף ושימושי מאוד. על כריכת הספר כתוב שהוא יעניין גם "סטודנטים, פרחי הוראה והורים". אבל זאת נראית לי קצת הגזמה. הספר הוא מאוד אקדמי ומאוד מצריך הכרה קודמת עם המושגים והמתודות כדי לעניין אנשים מחוץ לתחום הזה.

דף הספר באתר מאגנס
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

אז התשובה שלי היא כמובן – אותי. זה מעניין אותי כי הוראה, למידה, תהליכי הוראה, ותוכניות פעילות ללמידה הם תחום עבודתי העיקרי. חוץ מזה נראה לי שמורים בחטיבה העליונה ואנשי מקצוע בתחום החינוך וההוראה ימצאו את הספר הזה מאלף ושימושי מאוד. על כריכת הספר כתוב שהוא יעניין גם "סטודנטים, פרחי הוראה והורים". אבל זאת נראית לי קצת הגזמה. הספר הוא מאוד אקדמי ומאוד מצריך הכרה קודמת עם המושגים והמתודות כדי לעניין אנשים מחוץ לתחום הזה.
דף הספר באתר מאגנס

yyya