למה המשחקים לא מלמדים?

Ruth Colvin Clark . "Why Games Don't Teach", Monday, April 30, 2012.



הטענה של המחברת היא שמשחקים לא מלמדים. לא שמשחקים לא יכולים ללמד, אלא שתמיכה במשחקים כאסטרטגיה ההוראה העיקרית היא שגויה. היא מסבירה מדוע.

המחברת טוענת כי במאמרים רבים, במפגשים מקוונים (webinars) ובהצגות בכנסים הוצגו המשחקים כאחת מתרופות הפלא המפתות ביותר עבור המאמנים.
אולם המשחקים מקיפים סביבות למידה פוטנציאליות מגוונות מאוד עד שאין היגיון להביע הצהרות כלליות לגביהם. אנו זקוקים לדיוק רב יותר כדי להתאים סביבות של משחק מסוים לתוצאות למידה מגוונות.

היזהרו מהסתרת התוכן בתחפושת של משחק

קיימת הוכחה אמפירית לכך שמשחקים חינוכיים מובילים ללמידה עלובה יותר ודורשים זמן רב יותר כדי להשלים אותם מאשר פשוט להציג את תוכן השיעור במצגת.
אדמס ועמיתיו (Adams et al, 2012) השוו את האפקטיביות ואת היעילות של הלמידה ממשחק עלילתי להצגת התוכן בשקופיות.
נמצא כי התלמידים ששיחקו במשחקים למדו פחות ודירגו את השיעור כקשה יותר לעומת התלמידים שצפו בשקופיות ללא כל משחק עלילתי.
המחברים סיכמו שממצאיהם מראים ששני המשחקים היו פחות אפקטיביים מאשר מצגת השקופיות בקידום תוצאות הלמידה בהתבסס על ההעברה ועל הזכירה של התוכן הלימודי שהכילו המשחקים.

התאמת מאפייני המשחק לתוצאות הלמידה

לעתים קרובות המאפיינים של המשחק נמצאים בסתירה ליעדי הלמידה.

לדוגמא, משחקים רבים משלבים שעון על המסך הדורש מהלומד להשיג את המטרה תוך מספר שניות או מספר דקות.
אולם משחקים בעלי מטרות של עמידה בזמן קצוב המחזקים את התגובות המהירות אינם מתאימים עבור ללמידה המבוססת על חשיבה ביקורתית ועל הבנה.

לעומת זאת, משחק קצוב בזמן עשוי להמיר פעילות משעממת לחוויה נהדרת.
משחק המציג איתותים ודורש מהלומדים להקליק על הפעולה הנכונה ונותן ציונים ללומדים בהתבסס הן על דיוק התגובה והן על המהירות עשוי להיווכח ככלי למידה יעיל.


לפני שאתם הופכים את המטלות למשחק

ראשית, בחנו את גרסת האב-טיפוס כדי להעריך את האפקטיביות ואת היעילות בהשוואה לגישות המסורתיות יותר.
למרות הפופולאריות של המשחקים המסחריים, המציאות מראה כי קיימת הוכחה מהימנה נדירה לגבי האופן והזמן שבהם נעשה השימוש הטוב ביותר במשחקים כדי לשפר את ההנעה ואת תוצאות הלמידה.

בשלב זה, המחברת ממליצה על משחקים כדי ליישם את תרגילי האימון עבור משימות הדורשות תגובות מדויקות ומיידיות.
בתקווה שנוכל לטפח גישה מעודנת יותר כדי לסווג את המאפיינים של המשחקים המתאימים בצורה הטובה ביותר למטרות הוראה רבות ושונות.

אם החלטתם להפוך את המטלות למשחק, המחברת ממליצה לבחון את גרסת האב-טיפוס כדי להעריך את היעילות ואת האפקטיביות שלה בהשוואה לגישה מסורתית יותר.


קישור למאמר באנגלית







    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya