ללמוד, לעבוד ולהתעדכן בשלובים – הרשת החברתית של מופ"ת

אורעד, יורם. בר-טל, סמדר וסוזן צעירי. "ללמוד, לעבוד ולהתעדכן בשלובים – הרשת החברתית של מופ"ת". שלובים: ביטאון מכון מופ"ת, גיליון 46. אב תשע"א – אוגוסט 2011. עמ' 8- 12.

סיכום עיקרי המאמר:

שלובים – לשם מה?

בתחום החינוך קיימת חשיבות רבה ביותר למסגרות לשיתוף ידע וניסיון, להתעדכנות ולתמיכה, כמו גם לשיתוף לשם תמיכה רגשית ומוראלית. מסגרות לשיתוף בתחום החינוך קיימות זה זמן רב כדוגמת השתלמויות, כנסים, ימי עיון ועוד. עם זאת, מסגרות אלה לסוגיהן סובלות ממגבלות שונות, ששתיים מן החשובות שבהן הן מגבלות המקום הפיזי ומגבלות הזמן.

אחד הכלים המאפשרים התמודדות מצוינת עם מגבלות אלו הוא הרשת החברתית. שלובים היא רשת חברתית מקצועית בתחום החינוך והכשרת מורים, שקמה כדי להתמודד עם המגבלות המוזכרות למעלה. שלובים הוקמה על ידי מכון מופ"ת והחלה לפעול בסוף חודש אוקטובר 2010.

באינטרנט קיימות רשתות חברתיות רבות. הגדולה שבהן היא פייסבוק. מדוע, אם כן, לא לבחור בפייסבוק כמסגרת לעוסקים בהוראה?
אחת הסיבות לכך היא היות פייסבוק רשת חברתית כללית המיועדת לבידור, לשיווק ולשמירה על קשר ולא רשת מקצועית. שלובים, לעומת זאת, הינה רשת חברתית מקצועית. נוסף על כך, הכלים של שלובים פותחו ומוסיפים להתפתח בהתאם לצרכיה של קהילת החינוך ואופייה. מטרת העל של שלובים היא יצירת קהילת ידע מקצועית ממוקדת לבניית ידע בתחום החינוך ושיתופו, עניין שהוא בלתי-מעשי לביצוע בפייסבוק.

שלובים היא רשת חברתית-מקצועית שנתפרה במיוחד עבור ציבור העוסקים בהוראה. היא נועדה להוות מקום מפגש לכל העוסקים בהוראה – מורים, מדריכים פדגוגיים ומרצים שעיסוקם הכשרת מורים לגווניה, אנשים שתפקידיהם ועיסוקיהם נוגעים לחינוך ולהכשרת מורים. מטרתה של מסגרת זו היא התמקצעות, התעדכנות ותמיכה הדדית של העוסקים בחינוך, הן בהיבט בכללי-דידקטי, פדגוגי ואחר, והן בהיבט של תחומי הדעת הספציפיים. שלובים נועדה גם לתמיכה הדדית ברמה המוראלית והרגשית.

אפיונים של רשת שלובים

שלובים היא רשת חברתית-מקצועית ידידותית ונוחה למשתמש. להלן כמה מאפיינים מרכזיים שלה:

* דף הבית: בדף הבית של שלובים מוצגת הזרימה הכללית של המידע, לפי סיווגים שונים. כן מופיעה קטגוריה כללית בשם "מה חדש", שבה מוצג אוסף כלל פריטי המידע שהופיעו לאחרונה ברשת החברתית, ללא סיווג.

* פרופיל אישי: בדף הפרופיל האישי של כל חבר רשת מוצגים פרטיו האישיים אותם הוא בוחר להציג. פרטי הפרופיל האישי נועדו להקל את הקשר בין חברי הרשת, בין השאר לצורך איתור חברי רשת אחרים בעלי תחומי עניין זהים או דומים. בפרטי הפרופיל מופיעים תחומי עניין של חבר הרשת, תמונה (אם הוא מעלה אותה) ועוד. דף הפרופיל נתפר באופן ייחודי לקהיליית החינוך – מלבד הפריטים שתוארו למעלה, הוא מאפשר להציג גם תארים, פרסומים ועוד, של חבר הרשת. דף הפרופיל מציג גם זרימת מידע הייחודית לחבר הרשת כגון הודעות קיר, עדכונים מטוויטר, קבצים ומאמרונים (פוסטים) שהוא העלה.

* הקיר: לכל חבר רשת ולכל קבוצה יש קיר המאפשר לחבר לכתוב בו הודעות קצרות.

* תיוג: ניתן לתייג את פריטי המידע השונים. התיוג מאפשר איתור פריטי מידע חשובים.

* קטגוריות: קטגוריות הינן רכיב קבוע המכיל מידע בתחום רחב. הן נועדו לאפשר חיפוש בתחומים רחבים ולהקל על המשתמש את החיפוש אחר פריטי מידע.

* לוח אירועים: לוח האירועים מופיע בתפריט "אירועים", המוצג על פי חלוקה לחודשים.

* קישורים: כל חבר רשת יכול להעלות קישורים, לתארם ולתייגם בתגים (מילות מפתח). חברי רשת יכולים להגיב על הקישורים.

* בלוגים: כל חבר רשת יכול לכתוב מאמרון בבלוג אישי, שהוא מקבלו אוטומטית עם הירשמו לשלובים, לתייג את המאמרונים ולשלב בהם רכיבים גרפיים כגון תמונות. חברי רשת יכולים להגיב על המאמרון.

* הבלוג המרכזי: זהו בלוג שבו מעלה מנהל שלובים פרטים שונים המיועדים לכלל חברי הרשת ועשויים לעניין אותם.
* הצגת פריטים על פי חיתוכים שונים: את הפריטים השונים ניתן לקבל על פי חיתוכים שונים – שלי, של החברים שלי, של כולם. כל יכול חבר רשת להתאים חיפוש מידע על פי הצורך האישי שלו.

* דפים: הדפים הם כלי דמוי וויקי לבניית ידע. ניתן ליצור דף ולשתפו עם חברים ברשת או עם כל חברי הרשת, או עם כללי הגולשים באינטרנט ובאופן כזה לבנות ביחד מסמך משותף. ניתן כמו כן להגדיר מי רשאי לראות את המסמך ומי רשאי לכתוב בו ולערוך אותו.

* ווידג'טים: הווידג'טים הם תיבות תוכן שנועדו לאפשר צפייה ישירה ונוחה ברכיבים של חבר רשת. הווידג'טים מופיעים בתוך הפרופיל האישי של חבר הרשת.

כלים נלווים לשלובים – העלון (ניוזלטר), דף הפייסבוק וחשבון הטוויטר

שלובים מלווה במספר כלים שנועדו, בין השאר, לאפשר חשיפה לתוכני הרשת בדרכים נוספות, מעבר לרשת החברתית עצמה: העלון של שלובים יוצא אחת לתקופה של חודש וחצי עד חודשיים ומספק ריכוז של מידע שהצטבר ברשת החברתית; הדף של שלובים הינו דף האוהדים של שלובים בפייסבוק. בדף זה מוצג כל העת זרם שוטף של פריטי מידע בולטים במיוחד או מעניינים במיוחד, המופיעים בשלובים. חברי הרשת החברתית ואנשים אחרים יכולים ללחוץ על "לייק" לדף זה, וכך להפוך לחברים בו ולהשתתף באופן פעיל על ידי תגובות, העלאת תמונות ועוד; חשבון הטוויטר של שלובים מציג כל העת עדכונים מהרשת החברתית.

לעיון במאמר המלא, ראה הלינק כאן:

לרשת שלובים באינטרנט

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya