ללמוד, להבין, לדעת

ציפי ליבמן (עורכת), ללמוד, להבין, לדעת ,הקיבוץ הארצי ומכון מופ"ת 2013
מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית

תאריך פרסום
04/06/2013

על רקע אי-הנחת מהתנהלותה של מערכת החינוך התפתח בשני העשורים האחרונים מגוון עצום של אסטרטגיות הוראה, שהדומיננטיות שבהן נגזרו מאותה מסגרת מושגית: תאוריית-על המכונה בשם הכולל "קונסטרוקטיביזם" ומדגישה את אופייה הפעיל של הלמידה. אולם אף שבמישור התאורטי שוררת כיום תמימות דעים באשר לטבעה האקטיבי והתובעני של הלמידה האנושית, נותר הקונסטרוקטיביזם בגדר מסגרת פילוסופית יותר מאשר תאוריה בהירה המאפשרת לתכנן סביבה לימודית ואסטרטגיות הוראה מפורטות.

מטרת קובץ המאמרים הנוכחי היא לדון ביתרונות ובחסרונות של הגישה הקונסטרוקטיביסטית ובהשלכותיה על הוראה ולמידה. בימים אלה, שבהם אין חולק הן על מצבם העגום של בתי הספר ומוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל והן על חשיבותו של החינוך כמשאב לאומי ראשון במעלה, יש צורך תמידי בחיפוש אחר סביבות למידה המעודדות חשיבה יצירתית ופתרון בעיות מורכבות. הספר מציג בפני קוראיו קשת רחבה של דוגמאות ויישומים של התאוריה הקונסטרוקטיביסטית בתחומי דעת שונים, שהמשותף לכולם הוא חתירה לקראת הוראה פעילה ולמידה משמעותית.

פרופ' ציפי ליבמן מכהנת כיום כנשיאת מכללת סמינר הקיבוצים. תחומי התמחותה העיקריים הם חינוך סטטיסטי והערכה בחינוך. היא עוסקת שנים רבות בהכשרת מורים ובסוגיות של הערכה ומדיניות חינוך, ואף כיהנה כחברה במועצה להשכלה גבוהה. פרופ' ליבמן היא חברת מערכת ב- Studies in Educational Evaluation וכן ב- Journal of Statistics Education.

יצא בשיתוף הוצאת הקיבוץ המאוחד.

לקטלוג ההוצאה לאור במכון מופ"ת

תוכן עניינים ומבוא

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya