ללמד על החגים בבתי ספר ציבוריים: אפשר להימנע מנושאים מעוררי מחלוקת ועדין לכבד את מגוון הסיפורים על החגים, דמויות וריטואלים כסמלים לערכים חיוביים

מאת: Peter Siegel

Peter Siegel. "Teaching about the Holidays in Public Schools" edutopia, October 13, 2016

מדוע מורים רבים כל כך מוצאים שקשה ללמד על כל החגים במסגרת בית הספר הציבורי?
כפי שאנחנו יודעים, ילדים רבים מבססים את הרשמים שלהם לגבי החגים על מה שהתרבות המסחרית מלמדת אותם. בעוד אנחנו מנסים להחדיר בילדים תחושה חזקה של קהילה ושל סובלנות, ללמד אותם את הערכים המשותפים לחגים בהתאם לתכניות הלימודים החברתיות והאקדמיות. החגים מלמדים אותנו היסטוריה ואת הבסיס של החברה שלנו, המעמיק את ההבנה שלנו לגבי עצמנו ולגבי אחרים.

אולם קיים פוטנציאל לבעיות כאשר מורים דנים בנושאים דתיים בבית ספר ציבורי, כמו הורה המתלונן שהמורים מטיפים. המחבר נמנע מללמד נושאים קדושים אבל מכבד סיפורים, דמויות וריטואלים של חגים כסמלים לערכים חיוביים. נראה כי ההורים מבינים שהוראה לגבי המאפיינים המשותפים בסיפורים על החגים מחזקת הבנה תרבותית.

כיצד אפשר ללמד על החגים באופן מתחשב?
הסיפורים, המסורות, והחוכמה של חג המולד (Christmas), חנוכה, קוואנזה (Kwanzaa), ואפילו ראש השנה הסיני כוללים דברים כמו כוכבים, זיקוקים, מנורות, נרות ואש. עונת החורף נבחרה כעונה שבה נחגגים אירועים חשובים, מאחר ובעונה של אפילה, האור בין האפילה מסמל את המושיע, את האופטימיות ואת הידע.
חגים רבים כוללים מוטיב של אור, שבו ניתן להשתמש כדי להתחיל לדון במה שיש להם במשותף.

אל תגבילו את עצמכם לחגי החורף
אפשר ללמד על החגים מחודש אוקטובר ועד חודש מאי, מתחילים בקציר ובחגים של "ליל כל הקדושים" (Halloween ) ומסיים בריטואלים של פסח ושל חג הפסחא וחג האביב (May Day). באוקטובר, אפשר לשרטט לוח שנה גדול ולסמן את 31 באוקטובר. ולאחר מכן אפשר לבקש מהתלמידים לזהות איזה תאריך חל בדיוק ששה חודשים מאוחר יותר (1 במאי), הם רואים שבתאריך המסומן חל חג האביב, ההתחלה העתיקה של האביב. ליל כל הקדושים, החל לאחר עונת הקציר, הוא תחילתו של הזמן האפל של השנה, תקופה מפחידה החברות החקלאיות המוקדמות.

ניתן להשתמש בחגים כדי לחקור כיצד אנשים מרקע שונה משתמשים בערכים דומים. חשוב לציין שכמו הערכים שאנחנו מנחילים לילדים שלנו בבית הספר, החגים של דתות רבות בעולם בעלי נושאים משותפים, כמו הודיה, דאגה לאחרים, שלום, וסליחה. האופן שבו המורים מלמדים על החגים הוא רפלקציה לאופן שבו ערכי הקהילה שלנו מרחיבים את הידע שלנו לגבי עצמנו ולגבי שכנינו. חשוב במיוחד, כאשר מלמדים את הילדים על החגים, זה מנחה אותם ללמידה לאורך החיים ולחגיגה של החגים שלהם באופן מתחשב בתוך החברה המגוונת שלנו.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya