ללמד וללמוד באמצעות מחשבים ניידים-אישיים וקמפוס וירטואלי כדרך שגרה

מקור: ספר כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2008: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, י' עשת –אלקלעי, א' כספי, נ' גרי (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, פברואר 2008.
מאמר זה מתאר מחקר המתמקד בפרויקט חדשני בו צוידו כל תלמידי כיתות ו'-ז' (230) וכל המורים (63) בשלושה בתי ספר ביישוב אחד, במחשבים ניידים אישיים. הלמידה מתקיימת במרחב "קמפוס לימודי וירטואלי". זהו תהליך ייחודי בו מתקיים תקשוב בהוראה ובלמידה כחלק משגרת עבודה ומשפיע על כלל היישוב כקהילה העוברת שינוי. המחקר נועד לבחון את תהליכי ההוראה והלמידה בסביבה עתירת טכנולוגיה. המחקר התמקד באפיון אסטרטגיות ההוראה בהן נוקטים המורים, תכנון השיעור והאינטראקציה מורה-תלמיד ובמאפייני הלמידה, בעיקר בהיבט של ארגון המידע, פיתוח ידע ומוטיבציה ללמידה. המחקר שילב שיטות מחקר כמותיות ואיכותיות וכלי המחקר כללו: שאלונים, ראיונות, תצפיות וניתוח סביבות הלמידה. מניתוח ראשוני של הממצאים עולה כי מורים מדווחים שהסביבה המתוקשבת אכן מאפשרת להם נקיטת אסטרטגיות הוראה מגוונות תוך מתן ליכולות, ולצרכים אישיים של התלמידים. ממצא זה משקף את העוצמה של הסביבה המתוקשבת והקמפוס הוירטואלי אשר מאפשרים שקיפות של מהלך ההוראה והלמידה לכל דורש. מצב זה מחייב את המורה להיות מסודר יותר, ברור יותר מבחינת מטרותיו ואמצעי ההוראה, ובעיקר להוכיח יכולות הוראה טובות יותר. התלמידים מדווחים על עליה ביישום מיומנויות של ארגון מידע ופיתוח ידע וכי הסביבה המתוקשבת מאפשרת להם לארגן טוב יותר את הלמידה. מהממצאים עולה כי שילוב המחשב הנייד האישי בשגרת הלמידה השפיעה בעוצמה שונה אצל תלמידים שונים על המוטיבציה ללמידה.
 
ממצאים
מניתוח השאלונים שהועברו בתחילת המחקר ולאחר שנה, עולה כי למרות שהמורים טוענים כי אין שינוי משמעותי ברמת השליטה שלהם ביישומי המחשב, הם מרגישים כי הם משתמשים באמצעי הוראה ולמידה אפקטיביים יותר מאשר בשנים הקודמות ללא המחשבים הניידים. כמו כן, הם מצליחים להשתמש באסטרטגיות הוראה מותאמות יותר לצרכים האישיים של התלמידים ולסגנונות הלמידה השונים.
 
מניתוח השאלונים המקדימים והשאלונים המסכמים עולה כי התקיימה עליה בתכיפות יישום מיומנויות המרכיבות את היכולת לארגן מידע ולפתח ידע. מידת התכיפות נמדדה על פי תגובות התלמידים בשאלונים לגבי יישום מיומנויות אלה בשיעורים השונים ובמטלות השונות. ניתן לראות עלייה מובהקת בתכיפות יישום מיומנויות ארגון מידע ופיתוח ידע אצל התלמידים.
 
במישור האפקטיבי נבדקה ההנעה של התלמידים ללמידה. מראיונות התלמידים עולה ששילוב המחשב הנייד בשגרת הלמידה משפיע במידה שונה על ההנעה ללמידה. תלמידים חשו שבית הספר נעשה הרבה יותר מעניין והתקשורת הממוחשבת עם עמיתים הוסיפה לתחושה מעודדת זו. אין אחידות בתגובות התלמידים. חלקם מעידים על עליה ברמת ההנעה ללמידה וחלקם אינם מרגישים בשינוי. חשוב להדגיש כי לא נמצאו תלמידים המעידים כי הסביבה המתוקשבת והמחשבים הניידים הורידו את מידת ההנעה שלהם ללמידה.
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya