ליצור מחקר, לחקור יצירה : שימוש בדימויים במחקר חברתי בישראל

 ליצור מחקר, לחקור יצירה
שימוש בדימויים במחקר חברתי בישראל

אוניברסיטת בן גוריון בנגב ומוסד ביאליק 2012

עורכות: אפרת הוס, לאה קסן, עינה שגב


ספר זה מאגד בתוכו מאמרים המהווים תוצר של קבוצת מחקר ראשונה שהוקדשה למחקר מבוסס אמנות בישראל. הקבוצה התכנסה במרכז למחקר איכותני במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב במשך מספר שנים בהנחייתן של ד"ר אפרת הוס, פרופסור לאה קסן, וד"ר עינב שגב.

מחברי הפרקים המכונסים בקובץ זה, מציגים אפשרויות מתודולוגיות שונות לשילוב אלמנטים וויזואליים במחקר האקדמי. הם מראים כיצד אלמנטים וויזואליים יכולים לשמש כנתונים למחקר, כשיטות מחקר, או להוות תוצר סופי של מחקר. במאמרים מודגמים היתרונות והחסרונות של השיטות השונות כפי ששולבו במחקרים מבוססי אמנות, תרבות ויזואלית, אנתרופולוגיה ואמנות קהילתית.

פרקי הספר בוחנים כיצד אופיים הבלתי-ישיר של דימויים ויזואליים יכול לקרוא תיגר על השיח ההגמוני במיוחד במחקר של אוכלוסיות שנדחקו לשוליים ונמצאות ביחסי כוח מורכבים עם החוקרים ועם הערכים החברתיים הדומיננטיים. השימוש בנתונים ויזואליים במחקר רלוונטי במיוחד לחברה הישראלית, הכוללת אוכלוסיות מתרבויות שונות הנמצאות, לעיתים ביחסי קונפליקט אחת עם השנייה ועם תרבות הרוב.

המחברות והמחברים, באים ממגוון רחב של דיסציפלינות אקדמיות, בכללן, מנהל עסקים, גיאוגרפיה, ספרות, עבודה סוציאלית, טיפול באמנויות ואמנות.

על עורכות הספר:
ד"ר אפרת הוס, היא מרצה בכירה במחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שרלוט ב. וג'ק ג. שפיצר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ד"ר הוס עומדת בראש המגמה להתמחות בטיפול באמצעות אמנות לעובדים סוציאליים. היא מטפלת באמנות ועוסקת במחקר מבוסס אמנות ושילוב כלים יצירתיים בעבודה סוציאלית.

פרופ' לאה קסן, היא חברת סגל במחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הקימה את המרכז הישראלי למחקר איכותני של האדם והחברה (ICQM). פרסמה מאמרים וספרים בנושאים של עבודה קבוצתית ומחקר איכותני. מאז שנת 2009 היא משמשת כנשיאה של מכללת לוינסקי לחינוך.

ד"ר עינב שגב, היא חברת סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר. ד"ר שגב עוסקת במחקר איכותני, חקר נשים במעגל החיים ותהליכי התפתחות של זהות במצבי מעבר. היא מנחת קבוצות ועוסקת בהנחייה, הוראה והדרכה בתחום העבודה הקבוצתית.

לאתר ההוצאה לאור

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya