לימוד באמצעות טאבלט-מסקנות ראשונות בישראל

עיקרי הרצאה משותפת בכנס השנתי לתקשוב בחינוך ובהוראה , מכון מופ"ת , 28 במרץ 2012 .


דדי צוקר, שותף ומנהל בחברת "בליגיר" המפתחת לימודים באמצעות טאבלט, והרב אליעזר קורצוויל, מנהל הנתיב לחברה ולמשפט בקרית החינוך אמ"ית כפר בתיה, דנו בהרצאה משותפת במידת ההצלחה ובנקודות התורפה שהתגלו בניסיונות הראשונים של לימוד באמצעות טאבלט בישראל. 

שישה בתי ספר בבת ים משתתפים בניסוי הטאבלטים וביה"ס אחד ברעננה ( אמ"ית , כפר בתיה) .

כל ספרי הלימוד עברו דיגיטיזציה ע"י החברה המפעילה את הניסוי בבת ים ושולבו בטאבלטים .

הפורמט של הלימודים השתנה באופן מהותי : בבתי הספר בבת ים כל המורים בבתי הספר וכל שעות הלימוד מבוססים אך ורק על הספרים הדיגיטאליים ששולבו בטאבלטים של התלמידים. בבת ים אין התקנה ואין חיבור של רשת תקשורת אלחוטית (wi fi) בכיתות. התלמידים מנותקים מרשת התקשורת האלחוטית.

חיזוק סמכות המורים : מורים בבתי הספר בבת ים כבר התחילו לכתוב תוכן ( מצגות , מערכי שיעור ) והם מעלים זאת לטאבלטים של התלמידים ( באמצעות מנגנוני סיוע של החברה המפעילה את הניסוי) . היתרון של הטאבלט ששלוב בניסוי בבת ים הוא שהוא לא נזקק לאינטרנט בהכרח וגם כל ספרי הלימוד מאוחסנים בו.

מרבית ההורים תמכו בהתלהבות במטרות הניסוי והסכימו לשלם את מחירי הרכישה והספרים הדיגיטליים .
המכשיר עולה להורים 750-800 ₪ , לא כולל הספרים הדיגיטאליים.

לניסוי יש גם השלכות חברתיות פסיכולוגיות: התלמידים החלשים יותר בכל כיתה שקיבלו את הטאבלטים שיפרו את המיצוב החברתי שלהם בביה"ס ורמת המוטיבציה שלהם ללימודים עלתה.

ניתן להבחין ביותר שיתופיות בין תלמידים באותם בתי ספר בבת ים בהם הופעל הניסוי. צוותי תלמידים לומדים בחברותא באמצעות הטאבלטים ויכולים גם להתקשר מהבית באמצעות האינטרנט ( רק בביה"ס יש חסימה לאינטרנט)


הרב אליעזר קורצוייל, מנהל הנתיב לחברה ולמשפט בביה"ס אמי"ית , כפר בתיה .

גישה שונה לחלוטין באה לידי ביטוי בניסוי בביה"ס אמי"ת , כפר בתיה ברעננה.

1. כל תלמיד בביה"ס השייך לרשת אמ"ית קיבל טאבלט המאפשר לו להתחבר לאינטרנט גם מביה"ס .

2. במקביל הותקנה מערכת MOODLE לניהול מתוקשב של הלמידה בכיתות . כל התלמידים הלומדים באמצעות טאבלטים נדרשו להתחבר לפלטפורמה של המוודל.

3. בכל כיתה יש תקשורת אינטרנט באמצעות ראוטר WI FI

4. לכל תלמיד יש גישה מהירה לקבצים שלו במתכונת של DROPBOX

5. בכל כיתה יש מקרן אינטראקטיבי ( לוח תצוגה חכם) המשולב עם הטאבלטים.

6. פותח וגובש מודל פדגוגי ברור ללמידה עם הטאבלטים , התפיסה הפדגוגית היא של העמקת למידת החקר והלמידה העצמית המכוונת. התלמיד צריך להתמודד בהתחלה עם הטקסטים באופן עצמאי , יותר דגש על חשיבה ( השיעורים הם שיעורי גמרא) ולאחר מכן יש שיעור מסכם.

7. דף העבודה הדיגיטאלי בטאבלט לא משאיר את התלמיד בגבולות הכיתה כי הטאבלט מאפשר לו לצאת לספריה דיגיטלית גדולה באינטרנט של ספרות הקודש ופרשנויות הגמרא ( דף עבודה מודפס , לעומת זאת מוגבל למרחב הכיתה) . במתכונת של דף עבודה דיגיטאלי יש יותר לימוד עצמי-חקרני , כל זאת תוך קישור למרכז משאבים של הכיתה במערכת הMOODLE.

8. כל חומרי הלמידה ומשאבי הלמידה ( כגון מצגות ) זמינים לתלמיד גם בבית .

חדשנות פדגוגית ותוצאותיה: מתצפיות שנערכו ושאלונים שהועברו בבית הספר נמצא כי שיטת למידה מתוקשבת זו מגבירה את המעורבות של התלמידים ומגבירה אצלם את המוטיבציה. מבחינת ההוראה הפעילה יש כאן שילוב של זמינות מידע , נגישות המחשה ויכולת להשפיע על יצירת התכנים הלימודיים. כל זאת גם בזכות הקישור של המורה למערכת הMOODLE ולטאבלטים של התלמידים .

לדברי הרב אליעזר קורצוויל , הטאבלט מסייע הן לתלמיד והן למורה. "התלמיד זוכה לסדר וארגון, כאשר בהתקן מרוכז חומר הלימוד כולו. המורה זוכה ביעילות גבוהה יותר בעבודתו, שכן הוא לא נדרש עוד לבזבז זמן רב על פענוח כתבי יד. מעבר לכך, התלמידים מגישים את עבודותיהם באופן מקוון והם זוכים לראות את ציוניהם בתוך זמן קצר במערכת המיחשוב".

אבל , מסביר הרב אליעזר קורצוויל , יש גם כמה מגבלות מבחינת המורה , קשה לנתק את התלמידים מגלישה בטאבלטים אבל , כבר עובדים על פתרון טכנולוגי שיאפשר למורה לנתק את הטאבלטים מהאינטרנט בכל רגע נתון ואז תחוזר השליטה המלאה למורה.
הניסוי בביה"ס אמי"ת כפר בתיה הוכיח שהיתרונות של למידה מתוקשבת עם טאבלטים עולים על החסרונות , ולכן הנהלת רשת אמי"ת הארצית החליטה להרחיב בשנה הבאה את הניסוי לעוד בתי ספר.

למידע נוסף


ראה מצגת מצורפת בטור המידע משמאל ( "חומרים נוספים" ) של החברה המפעילה ובה הסברים נוספים על מהות המיזם, הטאבלטים והתמיכה הטכנית .


הרב אליעזר קורצוויל
מנהל הנתיב לחברה ולמשפט
אמי"ת כפר בתיה

קישור 2

ראה גם : מחקרים ומאמרים מעניינים נוספים באותו נושא בפורטל  מס"ע

העלאת ספרי לימוד לאינטרנט , הכנסת- מרכז המחקר והמידע , 2011


    לפריט זה התפרסמו 5 תגובות

    לא עזר

    פורסמה ב 06/03/2024 ע״י אחמד יזדיד

    מנהלת המחלקה לחינוך על יסודי בעיריית רחובות , יש ברחובות 3 מוסדות 6 שנתיים של רשת האמי"ת ,בישיבת עמיחי מתחילים בניסוי עם טבלטים מיד לאחר הפסח. מודה לך עמי על הסיקור המצוין והעלאת חומר נלוה. אשמח לקבל מידע נוסף/כנסים נוספים בתחום . עמי ברכות וחג שמח.

    פורסמה ב 02/04/2012 ע״י בריינר אביבה

    תודה על הדיווח המעניין בדבר שילוב הטאבלטים בכיתות בבת ים וברעננה. ההתרחבות של יוזמות כאלה ברחבי הארץ הנה מבורכת ותורמת להבנה כיצד לשלב באופן איכותי תקשוב 1:1 בסביבת הלמידה וההוראה הבית ספרית. עם זאת, קראתי גם את המצגת המצורפת וברצוני להעיר: יוזמה זו אינה חלוצה בארץ בתחום שילוב מחשב לכל תלמיד ולכל מורה בכיתה. אין מדובר בתוכנית ראשונית המשלבת תקשוב באמצעות מחשבים ניידים וספרים דיגטליים. כבר ב- 1997 במגדל העמק שולבו מחשבים ניידים לכל התלמידים והמורים בכיתות הניסוי. ב- 2005 החלה תוכנית כתו"ם בראשות פרופ' הררי, מכון ויצמן. ב- 2006 יזם ראש מועצת גני תקווה מהלך מערכתי והוביל את תוכנית מ.ש.י לשילוב מחשבים ניידים בשלושה בתי ספר בישוב בליווי צמוד ואיכותי של מטח ומחקר מלווה בראשותי. כיום בגני תקווה לומדים עם מחשבים ניידים מכיתה ה' ועד כיתה ט' עם צפי להקמת תיכון בו ימשיכו התלמידים ללמוד כדרך שגרה עם מחשבים ניידים ותקשורת אינטרנט מלאה בכל זמן ובכל מקום. ממצאי המחקר המלווה מוצגים מדי שנה בארץ על ידי צוות המחקר בראשותי בכנסים כמו צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה וכנס מיט"ל. כל זאת בנוסף ליוזמות נוספות בארץ כמו תוכנית מנו"ף בסביון, פרוייקט ניידע במגזר הבדואי, ועוד. נשמח להתעדכן ולשמוע על ממצאים אמפיריים מהיוזמה המעניינת בבת ים ורעננה. בברכה, אורנית

    פורסמה ב 03/04/2012 ע״י ד"ר אורנית ספקטור-לוי

    האם יש דרך לנהל כיתה של טאבלטים עם תוכנת שליטה? מישהו ניסה? ראיתי בכתבץ טלויזיה על הפרוייקט בבת-ים שבסופו של דבר התלמידים פשוט משחקים בשיעור. ראיתי תוכנת שליטה של רדיקס לטאבלטים, זה עובד? http://www.radix-int.com/Classroom-Management/SmartClass-for-Tablet-Classroom.htmlאשמח לשמוע מנסיון

    פורסמה ב 21/12/2012 ע״י מיכאל רוזנשטיין

    השימוש בטאבלטים והתהליך הלימודי

    פורסמה ב 04/06/2015 ע״י אמיר לוז
    מה דעתך?
yyya