לחץ ושחיקה אצל גננות

מקור: כינוס "פותחים שערים בהכשרת מורים", 11-12 לפברואר 2001, מכון מופ"ת

ראו קובץ מצורף מצד ימין

שאלות המחקר

1.  מהם גורמי הלחץ הנתפס של הגננת בעבודה?

2.  מהן עוצמות הלחץ הנתפס של הגננת בעבודה?

3.  מהי רמת השחיקה של הגננות בעבודתן?

4.  באיזו מידה יש קשר בין רמת הלחץ והשחיקה של הגננות לבין סוג המסגרת החינוכית בה היא פועלת (ממלכתי, ממלכתי דתי, פרטי,  מטופח, טעון טיפוח, פעוטון, גן טרום חובה, גן חובה)

הממצאים

נבדקו גורמי הלחץ ועוצמתם בעבודת הגננת.  ממוצע הלחץ היה 2. 60 וסטיית התקן 0. 69. ניתן לראות כי גורמי הלחץ, שנתפסו כגבוהים ביותר (מעל 3), מתייחסים להיבטים הקשורים ישירות עם העבודה היומיומית של הגננת עם הילדים והפיקוח, ביניהם: אחריות לבטיחות הילדים, עבודה עם ילדים בעלי קשיים וביקורי המפקחת. הגורמים, שנתפסו כנמוכים ביותר (מתחת ל -2), מתייחסים להיבטים הקשורים לתיאום ויחסי גומלין חיצוניים לגן, למרות שגם להם השפעה על התפקוד השוטף של הגן ביניהם: התמודדות עם קיום גן צמוד, תאומים עם גננת משלימה, עבודה יום יומית בצמידות לעוזרת גננת.

נמצא שיש הבדל ברמת הלחץ והשחיקה של גננות העובדות עם ילדים בגילאים שונים. רמת הלחץ הנמוכה ביותר נמצאה אצל הגננות המלמדות בפעוטונים – ילדי גיל 3-0, רמת לחץ גבוהה יותר נמצאה אצל גננות המלמדות בגני טרום חובה, גילאי 4-3, ובגני חובה, גילאי 6-5. ניתן לייחס ממצא זה לכך שבפעוטונים רמת הציפיות הן של ההורים והן של הפיקוח מהגננות הן צנועות ביותר, המחויבות להשיג הישגים נמוכה, בעוד שבגני טרום חובה וחובה הציפיות להישגים הן במישור ההתנהגותי והן במישור האקדמי היא גבוהה. ככלל, העיסוק עם ילדים בוגרים נתפס כיוקרתי יותר בעיני הגננות, ולעיתים קרובות נשאלת השאלה באיזו מידה רכשו הילדים בגן מיומנויות הנדרשות לתפקוד נאות בבית הספר? לא נמצא הבדל מובהק ברמת השחיקה של הגננות המלמדות ילדים בגילאים שונים. ממצא זה עולה בקנה אחד עם העובדה שהגננות ציינו את ההיגד המתייחס ל"הרגשה שאין להן כוח לטפל בילדי הגן" כהיגד הנמוך ביותר בסולם השחיקה. ניתן לציין אם כן, ששחיקתן של הגננות מיוחס להיבטים רחבים יותר של העבודה ולאו דווקא לקשיים בעיסוק עם ילדים.


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    הי שמי חגית אני סטודנטית לתואר שני ביעוץ ארגוני ועורכת סמינריון בנושא שחיקה בקרב צוותים בהוראה בגילאי לידה עד 6 אשמח לקבל יותר פרטים על מספר הנשאלים ולכתבה המלאה. השאלות עדיין עדכניות נכון לשנת 2022 מעניין אותי יותר התשובות של הגננות.
    תודה מראש
    חגית סורני
    balikhagit@hotmail.com

    פורסמה ב 13/08/2022 ע״י חגית סורני

    שלום וברכה.
    אני סטודנטית לתואר ראשון ואני עורכת מחקר בנושא של שחיקת גננות
    אשמח לקבל את המאמר השלם
    תודה רבה

    פורסמה ב 29/12/2021 ע״י הילה

    שלום רב, אני סטודנטית לתואר שני במכללת לוינסקי ואני עורכת מחקר בנושא זה אשמח לקבל את השאלונים שהועברו לגננות במחקר זה.תודה רבה

    פורסמה ב 06/11/2013 ע״י פרח אלימלך
    מה דעתך?
yyya