לומדים דיסלקטים במערכות למידה סינכרוניות באינטרנט – בעיות ותסכולים
מאת: B. P. Woodfine , D. J. Wright
מילות מפתח:
דיסלקציה
ליקויי למידה
למידה מקוונת
למידה מתוקשבת
למידה סינכרונית
סביבות למידה מתוקשבות
תלמידים
מקור:
"Constructivist E-learning and dyslexia: problems of social negotiations in text-based synchronous environments"
כאשר מנתחים את סוגיית ההשתלבות של לומדים בעלי ליקוי למידה במרחבי למידה מתוקשבים באינטרנט מתעוררות בעיות שהן עמוקות יותר מאשר שאלת הנגישות והניווט באתרים. למידה במרחב מתוקשב באינטרנט, אמנם פותרת לא מעט בעיות לליקוי למידה (כגון התאמת סגנון למידה, ריכוז, זמן ומקום), אך גם מציבה קשיים קוגניטיביים מהותיים לסובלים מבעיות דיסלקציה. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת שפילד באנגליה מצא כי למידה במערכת מתוקשבת סינכרונית (כגון צ'אט) מבוססת טקסט מציבה קושי של ממש לסטודנטים דיסלקטיים. מרבית הסטודנטים הדיסלקטים חשו תסכול ואכזבה כאשר נדרשו להתמודד עם מערכת מתוקשבת סינכרונית באינטרנט (מערכת המשודרת בזמן אמיתי רציף).
התסכול נובע מחוסר יכולתם לפענח במהירות את הודעות הטקסט המהירות בצ'אט או המערכות המקבילות לה מבחינה טכנולוגית. סביבת למידה סינכרונית דינאמית באינטרנט משבשת את יכולת הלומד הדיסלקטי לארגן ולזהות את תבניות המידע גם בשל החילופין המהירים של ההודעות הטקסטואליות באינטרנט וגם בשל הצורך לשייך את ההקשר של ההודעה לנוסח הטקסט הקודם. במציאות הרגילה של קריאה בכיתה יכול הקורא הדיסלקטי לנצל את מאגרי הזיכרון שלו על מנת להשלים תבניות ותהליכים, אך קצב ההתרחשויות המהיר בסביבה סינכרונית באינטרנט משבש יכולת טבעית זו וגורם לתסכול רב ללומד הדיסלקטי. יכול להיות שאחת המסקנות העיקריות ממחקר זה, היא ההמלצה שעדיף לשלב תלמידים דיסלקטים בסביבות למידה א-סינכרוניות כגון פורומים מתוקשבים במקום מערכות משולבות צ'אט.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya