להתערב, לעשות, ליזום

מור, אמתי. "להתערב, לעשות, ליזום". הד החינוך. גיליון 7, כרך פ"ה. תמוז תשע"א, אוגוסט 2011. עמ' 36- 40.


ארגון "אשוקה" נוסד בארצות הברית ב- 1980 ביוזמת ביל דרייטון, איש בעל שם וניסיון רב בתחום הפעילות החברתית. הנחת היסוד שלו הייתה כי בדומה ליזמים עסקיים היודעים לייצר רווח מרעיונות, אפשר לטפח גם יזמים חברתיים, שיוכלו להציע פתרונות לבעיות חברתיות ולחולל שינוי ממשי.

מאז הקמתו התרחב הארגון וכיום הוא פעיל, על פי אתר האינטרנט שלו, ב- 72 מדינות ותומך בעבודתם של יותר מ- 3,000 עמיתים. גם תקציבו, הנסמך על תרומות בלבד, צמח מ- 50 אלף דולר בתחילת הדרך לארבעים מיליון דולר ב- 2009.

הסניף הישראלי של הארגון הוקם לפני כשנתיים על ידי ניר צוק, המכהן כמו כן בתפקיד המנכ"ל. גם הסניף הישראלי מציע שלוש תכניות עיקריות: תכנית עמיתים – המעניקה ליזמים חברתיים נבחרים מלגת קיום לשלוש שנים ומאפשרת להם לעסוק אך ורק בפיתוח המיזם שלהם, בבניית התשתית להפעלתו ובהפצת הרעיון העומד ביסודו; אשוקה סטארט – תכנית ליזמות צעירה; וכיכר אשוקה – קהילה מקוונת לקידום עשייה חברתית.

רבים מהיזמים של "אשוקה" ברחבי העולם, כמו שניים מהעמיתים הישראלים, עוסקים בחינוך. בטקס ההשקה של הסניף הישראלי שהיה בתחילת יולי במוזיאון תל-אביב חולקו תעודות לשלושת עמיתי "אשוקה" הראשונים בישראל: עדינה בר-שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף, שהקימה את המכללה החרדית בירושלים; שי רשף, אחד מיוזמיה של "האוניברסיטה לעם", האוניברסיטה המקוונת החינמית הראשונה בעולם; ועבאס עבאס מנצרת, שהקים את ארגון "אל-מנארה" (המגדלור), המסייע לעיוורים ובעלי מוגבלויות.

השמיכה הירוקה של מרי גורדון

מרי גורדון הקנדית, מורה לשעבר ועמיתה ותיקה של "אשוקה", יזמה וכבר מפעילה בשבע מדינות – ובהן ארצות הברית, קנדה ויפן – את "שורשים של אמפתיה", תכנית להגברת האמפתיה והאוריינות הרגשית בקרב ילדים בבתי ספר יסודיים. בתכנית, הורים צעירים מגיעים לבית הספר עם תינוקם, פורשים שמיכה ירוקה במרכז הכיתה, ומעבירים שעה עם התלמידים, היושבים סביבם במעגל. יש לציין כי ישנה הכנה לקראת המפגשים, כמו גם שיחה ודיונים לאחריהם. כך, בתשעה מפגשים במהלך השנה לומדים הילדים מה שניתן ללמוד מהמגע האנושי העדין והרגיש שמייחד הורים המטפלים בתינוקם.

מימון, הכרה ורשת של קשרים

גורדון מספרת כי בביקורה הקצר בישראל הספיקה לסחוף אחריה כמה גורמים מתחום החינוך, המעוניינים לייבא את היוזמה וליישם אותה בארץ. צוק וצוותו ממשיכים לתור אחר יזמים ישראלים נוספים שיכולים להתאים לארגון. יש לציין כי מלבד מלגות הקיום, הארגון יוזם היכרות וחיבור בין היזמים השונים הפועלים במסגרתו. כך, הארגון מספק ליזם גם רשת של קשרים בין-לאומיים, אשר ביכולתם לסייע רבות בהגשמת חזונו. הקשרים יכולים להירקם על רקע גיאוגרפי, כי יזמים מאותו מקום מכירים ומבינים את הייחודיות של המקום שבו הם פועלים, או על רקע תחום היוזמה, למשל חינוך.

בנוגע לעבודה עם בני נוער טוען צוק כי במסגרת "אשוקה סטארט" ניתן להגיע לכל מקום בו ישנו צורך בעשייה חברתית. הארגון דוגל בהדרכה של מדריכים מקומיים, מורים או מדריכים בתנועות נוער. התקווה אותה מביע צוק היא שכמה שיותר מההובלה החברתית תהיה בידיים של הילדים ושל אנשי המקום.

ראה גם :
הילדים מפסיקים להיות אלימים בזכות התינוקות

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya