להנחות תלמידים לגילוי – התפיסות של Guy Claxton

מקור:
 
ראו גם מאמר מצורף מצד ימין.
 
מורים צריכים יותר לעודד סקרנות ורפלקציה של תלמידים על מנת לפתח אצלם יכולות למידה עצמיות, טוען פרופסור Guy Claxton מאוניברסיטת בריסטול באנגליה. לומד מצליח, אינו בהכרח הלומד שמצליח בבחינות, אלא הלומד שמגלה סקרנות ועניין בלימודים ויש לו תשוקה ללמידה גם בסיום הלימודים הפורמאליים. המורים צריכים לארגן את מערכי השיעור שלהם לא בכיוון של הספק תכנים אלא ביצירת סקרנות ועניין אצל התלמידים. ניתן להשיג זאת בדרכי ההוראה מאתגרים כגון שאלות מעוררות היוצרות סיעור מוחין בכיתה ועל ידי עידוד התלמיד עצמו לכתיבה רפלקטיבית בעקבות תחומי העניין המסקרנים אליהם נחשף במהלך השיעור. הלמידה היא בראש ובראשונה תהליך גילוי ומרבית המורים שכחו את העיקרון הזה ומדגישים במקום זאת יותר את העברת התכנים. פרופ' Claxton הוא כיום המומחה בבריטניה ליצירתיות בחינוך והוא פועל בתמיכת גורמים שונים באנגליה לשינוי דרכי ההוראה של המורים מהעברת תכנים לתהליכי חקר וגילוי.
פרופ' Claxton מאמין כי מורים איכותיים חייבים להקנות לתלמידים כישורי למידה לעתיד על חשבון תכנים. כפסיכולוג קוגניטיבי ואיש חינוך הוא כתב כמה וכמה ספרים מרתקים שמציגים את תפיסותיו, ביניהם Building Learning Power (2002) המציג בצורה מעשית את הדרכים ליישום תפיסתו ליצירת סקרנות במהלך השיעור. לאחרונה יצא לאור קובץ מאמרים חדש שלו בעריכה משותפת עם פרופ' הווארד גרדנר על יצירתיות וחוכמה בתהליך החינוכי.
לתשומת לב : כל הסקירה באנגלית של פרופסור  קלאסטון נמצאת כקובץ מצורף מצד ימין . ניתן להוריד קובץ זה .

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום רבשתי שאלות:א. איך ניתן להגיע למאמר? הקישור לא עובדהאם ניתן לראות את הספרים של מאגר כותר . למשל: אקלים של צמיחה?תודה שרה

    פורסמה ב 27/12/2009 ע״י שרה קליין

    שלום שרה,א. הקישור הפסיק להיות פעיל, אך המאמר המלא עדיין נמצא בקובץ המצורף מצד ימין.ב. בשאלות לגבי מאגר כותר יש לפנות למט"ח. עקרונית האתר דורש הרשמה.

    פורסמה ב 07/02/2010 ע״י פורטל מס"ע
    מה דעתך?
yyya