לדבר עם ההורים גם כש"הכל בסדר"

אמתי מור. "לדבר עם ההורים גם כש"הכל בסדר" הד החינוך , אוגוסט 2012 , עמוד 90.

רינה רן, מחנכת כיתה ה' ורכזת מורשת ויהדות בבית הספר "ויצמן" בבית יהושע

"חשוב לפתוח ערוץ תקשורת זמין להורים, שיעבוד במסלול דו־כיווני. אני מקיימת קשר קבוע עם הורי התלמידים. כבר בתחילת השנה באספת ההורים אני אומרת להם שאני נוהגת להרים טלפון מדי פעם לשאול מה נשמע. שלא ייבהלו, זה משהו שגרתי שאני עושה. אני מבקשת גם מהם להרגיש נוח להתקשר ולעדכן. למרות שכל מורה יודע שקשר עם הורים הוא דבר חשוב, בדרך כלל אנו עושים את זה רק במסגרת הפעילויות המקובלות, לפעמים בנוכחות התלמידים, כמו ביום הורים, ולפעמים בלעדיהם כמו באספת הורים כללית. במקרים יוצאי דופן, שכמעט תמיד נוגעים לבעיות משמעת או בעיות לימודיות חמורות, אנו מקיימים שיחה עם התלמיד בנוכחות הוריו. הורים רבים אינם מצפים לקשר נוסף מעבר לכך וגם אינם יוזמים קשר אחר".

אז איך הם מגיבים לקשר שלך?
"הורים שרגילים לקבל מהמורה טלפונים על מצבו ההתנהגותי של הילד חשים מבוכה רבה עם כל טלפון של המורה אליהם. אבל חשוב לנו כמורים לדעת לנתק את מעשי הילד מהיחס שאנו מקרינים, במודע או שלא במודע, כלפי ההורים. אנחנו לא כועסים על הורים בגלל מה שהילד שלהם עשה. כשתלמיד מפריע בכיתה, חובת ההורים להיות מעודכנים ולטפל בכך בבית, בדרכם, כהשלמה למה שאנו עושים בבית הספר. במקרים כאלה, כדי להקל את תחושת אי־הנעימות של קבלת טלפון מהמחנכת, אפשר להנהיג מול ההורים שגרה של טלפון שבועי. הורה מתקשר ביוזמתו אחת לשבוע (או כל פרק זמן אחר שייקבע) ל'שיחת מה נשמע'. התלמיד צריך להיות מודע לקיומה של השיחה השגרתית הזאת, והיא מחוללת פלאים מבחינת מה שהתלמיד עושה כדי שהדיווח בה יהיה חיובי".

אילו מסרים חשוב שהמורה יעביר להורים בשיחות האלה?
"עלינו להפגין גם מול ההורים הנבוכים סוג של אמירה: אנחנו לא כועסים עליכם, אנחנו סומכים עליכם ובטוחים שאתם עושים את המקסימום בעניין. הפחתת הלחץ המצטבר בקשר שבין המורה להורים עוזר לנו המורים לגייס את ההורים למען המטרה: ליצור סמכות משותפת שתעזור להחזיר את התלמיד לדרך הנכונה. יצירת ערוץ של שיתוף פעולה בינינו ובין ההורים הוא באחריותנו, ואפשר כבר להציג זאת, כאמור, ברציונל החינוכי שלנו באספת ההורים הראשונה של תחילת השנה: אתם ואני, ביחד, למען הילד. כיום, בעידן שבו מתאפשרת תקשורת אונליין, באמצעות הדואר האלקטרוני (גם במערכות סגורות של בתי ספר), הדבר אפילו מתבקש".
לחבר את התלמידים לחומר הלימודים

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya