לא לומדים

פרופסור יצחק פרידמן

תוכנית דומה לרפורמת עוז לתמורה, שבה מקבלים מורים מענק כספי אישי לפי ביצועיהם, נוסתה בניו יורק ונכשלה כישלון חרוץ. האם לקברניטי החינוך בארץ יש מידע שאין לאמריקאים?

מרכיב חשוב ברפורמה "עוז לתמורה" בחינוך העל יסודי, שהופעלה מראשית שנת הלימודים, הוא הערכה פרטנית של המורים, שתזכה אותם במענק כספי אישי.

בהסכם בין מרכז השלטון המקומי בישראל לבין ארגון המורים, נקבע כי ההערכה של עבודת המורים תתבצע על ידי הנהלת בית הספר באופן שוטף במהלך השנה. בהתבסס על ממצאי ההערכה יצברו המורים נקודות, שיזכו אותם בתוספת דרגת קידום. המורים שההערכה של עבודתם תהיה הגבוהה ביותר בבית ספרם, יקבלו תוספת שכר ייחודית. ועדה מיוחדת דנה עדיין בפרטים השונים ומנסחת כללים לביצוע ההערכה ולמתן התגמול הכספי למורים. העיקרון של מתן מענק לפי הישגים מבוסס על ההנחה, שתגמול כספי משמש תמריץ לעבודה יעילה וטובה יותר.

ואולם, תוכנית המבוססת על מתן תגמול כספי למורים במתכונת הדומה לרפורמה כבר נוסתה בעיר ניו יורק החל מ-2007. היא הופעלה לפי אותה הנחה, שתמריצים כספיים עשויים להניע עובדים לשנות את דפוסי עבודתם ולאמץ שיטות טובות יותר כדי לשפר תוצאות והישגים. יוזמי התוכנית גם שיערו שהסיכוי לקבל בונוס על בסיס ביצועי בית הספר, יקדם שיתוף פעולה בין המורים, שיביא לתוצאות בית ספריות טובות יותר.

למאמר בעיתון "הארץ"


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    רוצה סיכום על המאמר

    פורסמה ב 16/04/2013 ע״י נירמין אבו טהה
    מה דעתך?
yyya