כתיבת בלוג בקורס לקריאה התפתחותית בקולג' – ממצאי מחקר בארה"ב

מאת: Hui-Yin Shu
מקור וקרדיט:
 
Hui-Yin Shu, Shiangkwei Wang.  "The Impact of Using Blogs on College Students' Reading Comprehension and Learning Motivation". Literacy Research and Instruction. Coral Gables: 2011. Vol. 50, Iss. 1; pg. 68, 21 pgs
 
המחקר הנוכחי בדק האם כתיבת בלוג בקורס לקריאה התפתחותית בקולג 'תשפיע על מיומנויות הקריאה של הסטודנטים. בנוסף, המחקר בחן מה עמדותיהם של המנחים בקורס לגבי שילוב טכנולוגיה בהוראת הקריאה.

לצורך כך, נבחנו ארבע שאלות:
1.      האם השימוש בבלוגים משפיע על מיומנות הקריאה של סטודנטים בקולג' המשתתפים בקורס קריאה התפתחותית'?
2.      האם השימוש בבלוגים משפיע על ההנעה ללמידה של המשתתפים בקורס קריאה התפתחותית?
3.      מהם הגורמים המשפיעים על מיומנות הקריאה של המשתתפים?
4.      מהי התפיסה של המנחים לגבי שילוב בלוגים בקורס של קריאה התפתחותית?
המחקר נערך באוניברסיטה הנמצאת בצפון-מזרח ארה"ב והשתתפו בו 149 סטודנטים ושני מנחים.
במחקר נערכה השוואה בין קבוצת ניסוי, שבה השתמשו הסטודנטים בבלוג להגשת מטלותיהם בקורס לבין קבוצת ביקורת, בה לא נעשה שימוש בבלוג. במחקר נאספו ונותחו נתונים כמותיים ואיכותניים. נמצא כי מיומנות הקריאה של הסטודנטים לא השתפרה בעקבות השימוש בבלוגים. גם ההנעה ללמידה של הסטודנטים לא השתפרה בעקבות כתיבת בלוג בקורס. אולם, הממצאים מראים כי קיימת קורלציה חיובית בין שימוש בבלוג לבין התמדה בלימודים של הסטודנטים מהקולג'. נמצא גם כי המנחים בקורס ראו את היתרונות שיש לשימוש בבלוג בקורס. נמצא כי השימוש בבלוג, שיפר את האינטראקציה בין הסטודנטים, עודד סטודנטים לבטא את דעותיהם, וסיפק למנחים רעיונות לעבודה בכיתה. למרות זאת, שני המנחים נותרו נאמנים לשיטות המסורתיות של הוראת הקריאה.
אחת התובנות מן המחקר נוגעת לכך כי מנחי הקורס אינם יודעים כיצד להנחות את הסטודנטים לכתיבה בסביבה מתוקשבת של בלוגים ויש להכשירם לכך.
מהמחקר עולה כי יש צורך להכשיר מנחים כיצד לשלב טכנולוגיה מקוונת  בהוראה ולמידה. בנוסף, יש צורך בשינוי תכנית הלימודים בקורס כדי לשלב טכנולוגיה בקורס להוראת הקריאה. דהיינו, מנחים בקורס להוראת הקריאה צריכים להכין חומרים המבוססים על מולטימדיה, לפתח תהליכי כתיבה שמשתמשים ב-ICT, לתכנן פעילויות שיסייעו לאינטראקציה עם עמיתים, להקים מערכת שתפקח באופן קבוע על התקדמות הסטודנטים ולפתח שיטות הערכה כדי להעריך את מיומנויות הקריאה החדשות.
הסיכום נכתב ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya