כשהאינטרנט והפלאפון נכנסים לכיתה – תכנית ליצירת סביבת למידה ממוחשבת בשיתוף האוניברסיטה העברית

ההתפתחויות הטכנולוגיות ובראשן האינטרנט פותחות עולם חדש של אפשרויות בפני המורה בבית הספר ומאפשרות לו להשתמש במגוון כלים מתקדמים לשם שיפור חווית הלמידה ויצירת דיאלוג פורה עם התלמידים. בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ערך ביום ראשון, 26 ביוני, כנס סיום להשתלמות המורים הייחודית ''המורה והתלמיד בכיתה דיאלוגית'', שנמשכה על פני שנה וליוותה את המורים ביצירת יחידות לימוד העושות שימוש בכלים טכנולוגיים.

רם תמיר, מורה למדעים ולביולוגיה בתיכון זינמן בדימונה, הציג בכנס פיתוח חדש הרותם את הטלפונים הסלולאריים החכמים לטובת הכיתה. האפליקציה, המכונה Socrative, מאפשרת למורה ליצור שאלונים עליהם התלמידים יכולים לענות ישירות דרך המכשירים הסלולאריים, כאשר תוצאות השאלונים מוצגות מיידית על הלוח.

לדברי תמיר, ''כיום הפלאפונים מספיק מתוחכמים כדי לשמש כמחשב לכל דבר. לכן, גם אם אי אפשר להכניס מחשבים לכל כיתה, ניתן להשתמש בפלאפונים חכמים ובאפליקציות סלולאריות כדי להפוך את חווית הלימוד לאינטראקטיבית ומעניינת יותר''. תמיר הביע תקווה כי כבר בקרוב יחלו בתי ספר בארץ לעשות שימוש באפליקציה.

פרויקט אחר במסגרת ''הכיתה הדיאלוגית'' שכבר יצא לפועל הוא לימודי מתמטיקה באמצעות אתר היוטיוב. בפרויקט שנערך בביה''ס עמק חרוד בהנחיית ד''ר יוליה גיל מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, הכינו תלמידי שכבת ט' סרטים עלילתיים קצרים המדגימים כיצד נוסחאות מתמטיות באות לידי מימוש בעולם האמיתי והעלו אותם לאתר היו טיוב.

''המטרה של הפרויקט הייתה להתחבר לעולמם של התלמידים באמצעות אמצעים טכנולוגיים ולגרום להם להיות פעילים'', מסבירה גיל. ''התלמידים קיבלו הזדמנות להפגין יצירתיות ודמיון והם הכינו סרטונים מקסימים ומשעשעים שעלו לאינטרנט, ובסופו של דבר, הם גם הבינו את החומר הלימודי יותר טוב מאשר אם סתם היו פותרים תרגילים בכיתה''.

יערה גזית, סטודנטית לתואר מוסמך בפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטה העברית, הציגה בכנס את המחקר שהיא עורכת לגבי השימוש ב''דיגלו'', כלי ממוחשב לניהול דיונים דרכו יכולים התלמידים לתקשר.

''הדיגלו מאפשר ליצור מפת דיון וירטואלית – כל תלמיד כותב את מה שהוא רוצה להגיד והמידע מתועד ומתויק'', אומרת גזית. ''הוא מעביר את המשקל מהמורה לתלמידים. עד היום המורים היו המרכז של כל דיון בכיתה, אבל באמצעות הדיגלו כל התלמידים מתדיינים ביניהם בקבוצות והמורה יכול לעקוב בו זמנית אחר כל הדיונים, משום שהדיונים נערכים במחשב''. גזית, שהטמיעה את השימוש במערכת הדיגלו בתיכון זיו בירושלים ובתיכונים נוספים, מספרת שהתוכנה זוכה להצלחה רבה הן מצד המורים והן מצד התלמידים.

ראומה דה-גרוט, יו''ר הכנס ומנהלת קבוצת ''כישורים'' הפועלת באוניברסיטה העברית ומתמחה בפתוח שיטות למידה חדשניות בסביבת למידה משולבת מחשב, מסכמת את מהות התכנית של הכיתה הדיאולוגית: ''שימוש בסביבת האינטרנט מאפשר עבודה שיתופית של התלמיד כחבר בקבוצת תלמידים, ומסייעת למורה להכיר ביכולות של תלמידיו – כתלמידים אחראיים ומסוגלים''.

עוד אומרת דה-גרוט, ''סביבת האינטרנט משחררת את התלמידים לעבודה עצמאית יותר שתורמת הן לתחושת המסוגלות האישית שלהם והן למוטיבציה ולעניין שלהם בלמידה שמתרחשת יותר דרך העיניים שלהם מאשר דרך עיני המורה''.

מקור וקרדיט : האוניברסיטה העברית , יוני 2011

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya