כמה מיתוסים על פיתוח קורסים מתוקשבים באינטרנט

מקור:

"The myth about online course development", EDUCAUSE,  January-February 2006 , PP. 14- 15.

כמה עצות נבונות כיצד לתכנן קורס מתוקשב מוצלח ניתנו במאמר מועיל שהתפרסם לאחרונה בכתב העת EDUCAUSE. מתוך העצות המועילות רצוי לציין במיוחד שניים:

א. חשיבה אחרת על היפוך תפקידים בקורס המתוקשב. המרצה בקורס מתוקשב צריך לראות עצמו כארכיטקט, יועץ, מנחה ודמות חיקוי ולא בהכרח מרצה המשדר תכנים וחומרים. רצוי לתת לסטודנטים תפקידים פעילים בקורס מעבר לתפקידם הרגיל של לומדים, הם יכולים לשמש בתפקיד פעיל של שוליה (Apprentice) או חניך תורן בקורס. הפעילות בקורס מתוקשב צריכה לכלול גם פרויקטים אוטנטיים, חקר מקרים, מפגשי סיעור מוחין, חונכות, יצירה. המרצה בקורס מתוקשב צריך לחשוב כל הזמן כיצד להאציל סמכויות ללומדים והפוך אותם לקהילה פעילה. האצלת תפקידים פעילים בקורס מתוקשב מועילה ללומדים יותר מאשר למרצים.

ב. קורסים מתוקשבים טובים אינם בהכרח מרכזי תכנים אלא מרכזי אינטראקציה. הנטייה הראשונית של המוסדות החינוכיים והמרצים המעבירים קורסים מתוקשבים היא להתמקד בתכנים מאורגנים ומסודרים, אך יש לזכור כי קורס מתוקשב מוצלח אינו בהכרח ספר מתוקשב אלא גם אינטראקציה ודיאלוג בין הלומדים והנחייה שלהם. יש כמובן, חשיבות לתכנים בקורס המתוקשב אך צריך גם להפעיל אסטרטגיות פדגוגיות המניעות את הלומדים לתרום וללמוד באופן פעיל. קורס מתוקשב אינו רפליקה של אולם הרצאות, הוא לא נועד לחסוך משאבים למוסד החינוכי אלא להציע חוויה לימודית, ולכן הוא צריך להיות גמיש מבחינת הלומדים.

לקריאה נוספת:

 1. ראו המאמר "עצות מעשיות וטיפים ליצירת אינטראקטיביות בקורסים מתוקשבים "

 2. ראה המאמר המעניין על הפעלת סטודנטים בקורסים מתוקשבים כיצרני תוכן (באמצעות ויקי) ולא רק כצרכני תוכן: "  cultivating a classroom learning engine through information economics,"


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    לאחר שביקרתי בכל האתרים המומלצים, והמשימות המתוקשבות של המורים מב"ס בנושאים שונים, למדתי בעיקר ממאמר של "תחומים של משימה מתוקשבת" , על הדרכים המשמשות בבניית המשימות . מסקנה שלי: – למידה מתוקשבת זהו תהליך מורחב הדורש ידע וכשרון רבים כגון: ידע במחשב, התמצאות בכישורי האינטרנט,מעצב האתר ו/או המתכנת ,פסיכולוג ומורה רחב אופקים.בחלק השני של המטלה : הנני נוטה להסכים עם היתרון והחסרון המובעים במאמרים: היתרון:-תקשורת הסינכרונית לעומת האסינכרונית, מאפשרת משוב מיידי במהלך שעות הקבלה המתוקשבת של המרצה ע"י חיבור של הסטודנט למרצה ושאלת שאלות בזמן האמיתי, ובמקביל קבלת תשובות במהירות גבוהה יותר למכתבי דוא"ל. החסרון:-אינטראקציה אינה נוחה בתקשורת הסינכרונית מבחינת התזמון ואי יכולת לעמוד בזמן המוקצב.

    פורסמה ב 07/03/2010 ע״י סטלה פיינלייב
    מה דעתך?
yyya