כלי הרשת האינטראקטיביים הטובים ביותר לאנשי חינוך

Muthler, S. (2015, May 8). The best interactive web tools for educators. [Web Log Post]. Retrieved from

המאמר סוכם מאנגלית בידי ד"ר גילה אולשר ממכון מופ"ת

רובנו עובדים הרבה, והניסיון להישאר מעודכנים בחידושים הטכנולוגיים עלול להיתפס כעוד משימה ברשימת המשימות. ועדיין, למידה של כמה כלים יעילים יכולה לחסוך זמן רב. מורים חדשניים משתמשים בתדירות רבה בתוכנות אינטואיטיביות ובאתרי אינטרנט שקל ללמוד את השימוש בהם. כלי עבודה ברשת יכולים לחסוך לאנשי חינוך הרבה מטרדות היום-יום שגוזלות מהם זמן יקר. אם אתם רוצים להעלות את הניוזלטר של הכיתה לרשת, או ללמד בכיתה הפוכה, להלן כמה מהאתרים הטובים ביותר לעשות זאת.

כלים לשיתוף ברשת ולשיתוף פעולה

האינטרנט פותח לצורך האצת התקשורת. כבר מזמן הייתה למורים אפשרות לפתח אתרים ברשת או לספק רשימות של מקורות ברשת, אך כל זה נעשה פשוט יותר בשנים האחרונות. שפע תוכנות מסמכים חופשיות מאפשר ללומדים להתחיל משימה, מטלה או אפילו פרויקט קבוצתי בזמן שהם בבית הספר, ולהמשיך אותם בבית או בספרייה ציבורית.

Google Docs .1

היתרון בשימוש ב-Google Docs הוא שאין צורך להקליד את הפקודה "שמור"; כל השינויים שבוצעו נרשמים בזמן אמת. אנשים שונים יכולים לעבוד על אותו מסמך בד בבד, וכך הופכים את התקשורת ואת שיתוף הפעולה ביניהם לפשוטים יותר. מסמכי גוגל קשורים לחשבון גוגל, כך שתלמידים יכולים לעבור בקלות מבית הספר לבית או לספרייה ועדיין לשמור על גישה טובה למסמך שלהם.

Google Forms .2

Google Forms עוזרים בהפצת מידע ובאיסוף מידע. אם המורה מפעיל שיעור דיגיטלי הוא יכול לתקשר באתר עם הלומדים בנושא שיעורי בית. מורים יכולים לשלוח לתלמידים בוחן או לארגן סיור. משוב מקוון מאפשר גם לתלמידים המופנמים ביותר לקחת בו חלק.

WordPress .3

אתר חינמי שמאפשר בנייה של אתר או של בלוג כיתתי. מורים של תלמידים צעירים יכולים להשתמש בו לעדכון ההורים על פעילויות כיתתיות ועל אירועים צפויים. מורים של תלמידים בוגרים יכולים להעלות אליו קישורים לאתרי אינטרנט מעניינים, לנהל דיונים ולהעביר הנחיות ללימוד נוסף. חלק מהמורים מקדמים מיומניות כתיבה וטכנולוגיה על ידי דרישה מהתלמידים לכתוב בבלוג לאחר גמר הפעילות בכיתה.

Edublog .4

אתר שמאפשר ליצור בלוגים עבור מורים ותלמידים, עם שליטה בהגדרות הבטיחות. זוהי דרך קלה לגרום לתלמידים לכתוב יותר, ללא הפורמליות הכרוכה בכתיבת חיבור או מאמר.

WikiSpaces .5

אתר טוב מאוד לפרויקטים קבוצתיים וכיתתיים, מאחר שמשתתפים רבים יכולים לערוך מסמכים. לחלופין אפשר להשתמש בו לבניית ויקי חינוכי המציע לתלמידים אתרים איכותיים, מקורות וקישורים.

אתרים לבניית חדשנות כיתתית

למורים המעוניינים בכיתה הפוכה או בהוראה דיפרנציאלית כדאי להכיר את האתרים שלהלן, המאפשרים שימוש בחינם בחומרים שמעלים טובי המורים ובתי הספר. אפשר להיעזר באתרים אלה כדי להרחיב ולהעשיר את הידע של התלמידים, ולעזור להם להתכונן לבחינות.

Khan Academy .1

אתר זה גרם למהפכה בחינוך. תלמידים יכולים לצפות בשיעורי וידאו ולבחון את הידע שלהם, כשהם מתקדמים בקצב שלהם והמורה עוקב אחר התקדמותם. אפשר להשתמש בכלי זה להוראה דיפרנציאלית או להפיכת הכיתה. זו גם דרך טובה שבה תלמידים יכולים לחזור על החומר ולהתכונן למבחנים.

EdX .2

כמה מהאוניברסיטאות הטובות בעולם שיתפו פעולה ביצירת אתר פתוח זה. באתר יש מדור לבתי ספר תיכוניים ובו שפע סרטי וידאו שיכולים לעזור להם להתכונן למבחנים המאפשרים לימודים במקומות/מוסדות מתקדמים יותר (advanced-placement exams). קורסים רבים באתר מיועדים לבוגרי קולג'ים או לסטודנטים, אך יכולים להתאים גם לתלמידי תיכון. זהו כלי שיכול לסייע לתלמידים לבחור את תחום ההתמחות שלהם בהמשך.

3. MIT Opencourseware

אנשי אוניברסיטת MIT ייעדו אתר זה לתלמידי תיכון. חלק מהחומר באתר מקורו בקורסים הנלמדים בקולג'ים, וחלק תוכנן במיוחד לתלמידי תיכון. התלמידים יכולים לצפות בסרטי וידאו וכן לסרוק חומר כהכנה למבחנים. באתר יש נושאים רבים בתחומי המתמטיקה והמדעים.

TED-Ed .4

אתר זה מסייע לתרגל כיתה הפוכה. ל- TED-Edיש אלפי שיעורים שמורים יכולים להשתמש בהם ולשבץ בהם את השאלות ואת המקורות שלהם.

Edmodo .5

לאתר זה תכונות רבות שיש לפייסבוק ולטוויטר, אך הוא תוכנן במיוחד עבור מערכות חינוך. מורים יכולים לאסוף חומרים לכיתתם, להתחבר למורים נוספים ולארגן קבוצות תלמידים לשיתוף פעולה בלמידה. תלמידים יכולים לשאול שאלות את עמיתיהם ואת מוריהם.

ארגון ותכנון

לאיסוף חומר ממקורות רבים מתלווה האתגר של ארגונם. החומר עשוי לכלול ספרים על המחשב הנייד הנשאר בבית, וגם דפי קשר שנשארים בבית הספר. מגוון רחב של כלים ברשת מאפשר לשמור את כל המידע הזה בצורה מסודרת. האתרים שלהלן מאפשרים לעבור בקלות בין ההתקנים השונים. הכלים הבסיסיים ניתנים בחינם.

Evernote .1

אתר זה מאפשר לשמור הקלטות, תמונות ורשימות במקום אחד. לכן הוא מתאים במיוחד לכינוסים ולהרצאות. מורה יכול לשמור כמות גדולה של חומר ולחזור אליו בזמן הצורך.

DropBox .2

התקנת DropBox בטאבלט, בסמארטפון או במחשב נייד מאפשרת למורה גישה לקבצים מכל מקום. זה כלי חשוב גם לתלמידים העובדים על סוגי מחשבים שונים בבית הספר ובבית.

התפתחות המורה

אפילו מורים אשר סיימו את הכשרתם רק בשנים האחרונות עשויים להרגיש בפערי ידע. ברשת יש כמה אתרים המאפשרים למורים להישאר מעודכנים גם בלי שיחזרו אל ספסל הלימודים: לקרוא מחקרים חדשניים, להשתתף בדיונים ברשת וללמוד בסדנאות מקוונות.

Edutopia .1

מורים החושבים על העתיד ימצאו כאן מקורות עשירים לתמיכה בתכניותיהם הגדולות. מאמרים ווידאו של מומחים בנושאי למידה מעורבת, היפוך כיתות, הוראה דיפרנציאלית ועוד.

Harvard Graduate School of Education .2

אתר שמאפשר לקרוא מאמרים של חוקרים מובילים בחינוך. מדור ידע שימושי מלא מחקרים מעניינים ונגיש מאוד לחיפוש.

Teaching Channel .3

מאות סרטי וידאו ובלוגים המציעים טיפים להוראה בנושאים גדולים וקטנים. באתר אוסף רעיונות הוראה של מורים ועמיתים.

האתרים שנסקרו במסמך זה יוצרים בסיס גדול להכללת טכנולוגיה בהוראה. אתרים חינוכיים חדשים מופיעים תכופות ברשת; אם נשתמש בכלים אלה תפחת הרתיעה שלנו מהם, ונוכל להנחות בצורה טוב יותר את התלמידים שלנו, העתידים לנהל חיים מקוונים.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya