כלים מתוקשבים ליישום פורטפוליו דיגיטאלי בבתי ספר

 
תנועת הפורטפוליו בחינוך התפתחה, על רקע צמיחתן של שיטות לביצוע הערכה חלופית. באופן כללי הפורטפוליו מוגדר כ- "אוסף מכוון של עבודות (בתהליך או עבודות גמורות) של תלמיד, שבהן הוא מציג את מאמציו, התקדמותו והישגיו בכמה תחומים".

עפ"י תפיסות מתקדמות כיום בחינוך , הפורטפוליו נתפס ככלי המתמקד בתיעודו ובהכוונתו של תהליך הלמידה כך שיהווה מעין אוטוביוגרפיה אישית. ככזה, הפורטפוליו מקשר בין תחומי העניין של הלומד ומהווה עדות לכישוריו של מפתחו תוך שילוב הערכה עצמית . דגם זה מבוסס על גישה התפתחותית, המתעדת זוויות שונות בתהליך הלמידה של התלמיד: מה לומד? כיצד מתמודד עם קושי? כיצד חושב, שואל, מנתח, מארגן, משלב, מבצע, יוצר? כיצד הוא פועל הדדית באופן אינטלקטואלי, ריגושי וחברתי?. יישום כזה מתייחס אל הפורטפוליו בהקשרו הרחב כאל מושג הוליסטי המשלב, בצד הערכה עצמית משמעותית, גם התייחסות אותנטית אל תהליך הלמידה.

שלושה סוגים שונים ואפשריים של שימוש בפורטפוליו:

1. פורטפוליו תיאורי (Descriptive), המציג מגוון של מיומנויות, שהתלמיד מסוגל לבצע, ללא שימוש בהערכה המעוגנת בקריטריונים.

2. פורטפוליו מציג (Showcase), שתפקידו לתעד למידה תוך הצגת פריטים מעבודות התלמידים וביצוע רפלקציות. גם כאן אין הערכה המעוגנת בקריטריונים.

3. פורטפוליו מעריך (Evaluative), ובמקרה זה הפורטפוליו כולו הוא מושא להערכה.

בהתאם לכך , חלק מן המכללות להוראה בישראל שילבו את מושג הפורטפוליו הדיגיטאלי בהכשרה להוראה .

אף על פי שהפורטפוליו הפך להיות מונח נפוץ ושגור בפי אנשי חינוך מובילים, הרי שאין עדיין יישום נרחב של פורטפוליו דיגיטאלי בבתי ספר בישראל .

אפרת מעטוף כתבה לאחרונה בבלוג המועיל שלה אודות כלי מתוקשב חדש ויעיל לניהול פורטפוליו דיגיטאלי עבור תלמידים או פרחי הוראה .
dropr - פלטפורמה ליצירת פורטפוליו.
ניתן ליצור תיק עבודות המורכב ממספר רב של דפים, כאשר כל דף מקבל קישור משלו. היתרון בכך הוא שניתן לפרסם כל דף מתוך תיק העבודות בזמן שונה, עם סיום העבודה עליו. את התוצר ניתן לשתף ברשתות החברתיות או להטמיע באתר / בלוג.
לסקירה של אפרת מעטוף

ראה גם : כלים ליצירת פורטפוליו דיגיטאלי לתלמידים בכיתה , מאי 2013 ראה גם

ראה גם : האם להשתמש בבלוג כאמצעי עיקרי ליצירת סביבת פורטפוליו דיגיטאלי בכיתה ?

ראה גם :
מישל-חורין, א' (1996). טיפוח מודעות לתהליכי למידה של תלמידי כיתה ג' באמצעות פורטפוליו "מציג". עבודת גמר לקראת התואר מוסמך למדעי הרוח. אוניברסיטת תל אביב.

תמר לוין ואריאל חורין, טיפוח מודעות לתהליכי למידה של תלמידי כיתה ג' באמצעות פורטפוליו "מציג", הלכה למעשה, 1998 , גיליון מס' 13 .

 


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    אני רכזת הערכה להערכה חלופית מעוניינת בכל חומר הקשור בלמידה משמעותית וחלופות בהערכה

    פורסמה ב 27/03/2015 ע״י אחלאס עזאם

    כמורת שילוב אני מתכוונת להשתמש בכלי זה בעיקר לתיעוד והכוונה של תלמידי. חשוב לי מאוד לתעד ולשמור את עבודות התלמיד על מנת להעריך כל פעם מחדש, את הדרך שעשה ולתכנן את המשך הלמידה. כלי זה מאפשר גם שיתוף ההורים במה שהתלמיד ביצע. שליחה להורים, שיתופם בתהליך – מאוד חשוב בעייני. אנחנו מדברים על כך לאורך כל השנה. בעזרת הכלי הזה אוכל באמת להראות להם את הנלמד, את מה שילדם ביצע ואת דרך ההתקדמות שלו.

    פורסמה ב 15/02/2016 ע״י גליה גרינהולץ

    כלי ה see saw הוא כלי מצויין לדעתי לילדי חינוך מיוחד .אפשר להמחיש לכל תלמיד כיצד הוא התקדם יחסית לעצמו במהלך התהליך. כמו כן, אפשרות הביקורת של המורה על התוצרים המפורסמים מאד חשובה אצל תלמידים אלו במיוחד.האפשרות של התלמידים להשתמש בתכנים מיובאים, ובתכנים עצמיים כתובים, מצוירים, מוקלטים או מצולמים מאפשרת מגוון צרות עבודה על נושא אחד. כמו כן , האפשרות של התלמיד לעבוד לבד ובשיתוף חשובה מאד להעלאת רמת התוצר.בנוסף אני מסכימה עם גליה על כך שהכלי מאפשר להראות להורים את התהליך שעובר בנם/בתם במהלך הלמידה

    פורסמה ב 23/02/2016 ע״י מיכל פינקו מעלה שחרות

    בחירת דרך עבודה עם תלמידים צריכה להיות מותאמת. א.התאמת השימוש בפורט-פוליו דיגיטלי לתלמידים לאחר שיש להם רקע נכון ב. התאמת הנושאים לקיום דיון בין המורה, הכיתה ועבודת חקר.ג. זמינות הכלי מאפשרת שימוש רציף בזמן אמת

    פורסמה ב 25/02/2016 ע״י גינת רן
    מה דעתך?
yyya