כלים מקוונים לחוקרים שפותחו על ידי מו"לים אקדמאים

מקור:
שבילי מחקר - רשות המחקר הבין-מכללתית, שנתון מס' 16, תש"ע 2009, עמ' 192-195
בשנים האחרונות המו"לים הגדולים בעולם השולטים בהוצאות כתבי העת המדעיים החלו לפתח כלים מקוונים שעשויים לסייע רבות לחוקרים. העובדה שמספר מו"לים קטן מחזיק בידו את השליטה ברוב כתבי העת בעולם המדעי (רבבות כותרים) בדרך כלל גורמת למורת רוח, אך במקרה של הכלים שיוצגו להלן, דוקא עובדה זו, שמשמעותה ריכוז עצום של מידע ונתונים בתחום, הם המעניקים לכלים אלו, בין השאר, את כוחם הרב.
כל הכלים מתאפיינים במנשק ידידותי ונוח וכדאי לבדוק ולהתרשם מהם. הרישום, השימוש ו/או ההשתתפות בכל הכלים שהוצגו הוא בחינם.
AuthorMapper
כלי שפותח על ידי המו"ל Springer, המאפשר לגלות מגמות ודפוסים במחקר על פי מחברים, מדינות ומוסדות. כאשר רושמים נושא מסוים בתיבת החיפוש מתקבלות רשימות על פי כמות הפרסומים, של כתבי העת ושמות מחברים שכתבו על הנושא, המדינות והמוסדות המובילות בפרסומים בנושא, והשנים בהן פורסמו הכי הרבה מאמרים באותו תחום. בחיפוש המתקדם (ראו צילום) ניתן להגביל את החיפוש לפי כל אחד מהפרמטרים הנ"ל. בדרך זו הכלי מסייע לחוקרים לזהות כיווני מחקר במדינות או מוסדות מסוימים, להחליט באיזה כתב עת כדאי לפרסם מחקר בנושא ספציפי ולאתר עמיתי מחקר בכל העולם.
התוצאות מוצגות גם באופן ויוזאלי על מפה אינטראקטיבית דרכה ניתן לראות תמונה שלימה לגבי פיזור וכמות המחקר בנושא המבוקש. על ידי לחיצה על אזורים במפה אפשר להמשיך ולהתמקד בכל מדינה או מוסד.
המאגר מוגבל כרגע לכ-1900 כתבי עת של המו"ל
Springer, אך המפתחים טוענים שישנה כוונה להוסיף למאגר גם חומרים אחרים (ספרים) וגם לצרף מאגרים של עוד מו"לים. במידה והדבר אכן יתממש הרי ש-AuthorMapper יהפוך לכלי בעל פוטנציאל עצום הן למוסדות מחקר והן לחברות מסחריות. בכתובת: http://www.authormapper.com
 
CiteAlert
שירות זה מאפשר לקבל עדכון אוטומטי לדואל של מחברי מאמרים, שפרסומיהם הופיעו בכתבי העת בבעלות המו"ל הגדול Elsevier. העדכון ידווח לכותבים מתי והכין מאמר שלהם צוטט במאמר חדש (2005 ואילך). כך החוקרים גם זוכים לחשיפה, וגם מתעדכנים במאמרים חדשים בתחום המחקר שלהם ומתוודעים להשפעת המחקר שהם עשו. למידע נוסף: http://www.elsevier.com/wps/find/authorsview.authors/cite_alert
 
Methodspace
Methodspace היא רשת חברתית בנושא שיטות מחקר שפותחה עבור קהילת החוקרים על ידי המו"ל הידוע Sage. חברי הרשת יכולים לפתוח בלוג (יומן רשת) בו ניתן לכתוב תובנות ולדווח על מחקרים, לקבל מידע אודות כנסים ואירועים העוסקים בשיטות מחקר, להשתתף בדיונים ופורומים בנושא, להצטרף לרשימות דיוור, לקרוא מאמר או פרק מספר החודש בנושא שיטות מחקר, לקבל מידע לגבי תוכנות, פרסומים ומקורות להוראה ולמידה של שיטות מחקר ועוד. כתבות האתר: http://www.methodspace.com
 
Educational Arena
אתר לחוקרים בחינוך המוקדש לפרסומים של המו"ל Routledge (מקבוצת Taylor & Francis). באתר מידע על כתבי עת בחינוך, קול קורא לפרסום מאמרים, דוגמאות מאמרים לקריאה חופשית בטקסט מלא, רישום ל-alerts ורשימת דיוור עם חדשות בנושאי חינוך של המו"ל ועוד.
באתר גם רשימות מפורטות של קישורים חיצוניים בתחום החינוך: לוח כנסים, אתרים מובילים, קבוצות דיון, ואינדקס ארגונים מפורט בתחום החינוך. כתובת האתר:
http://www.informaworld.com/smpp/subjecthome?db=educ
Exampler
כלי זה מאתר את המילים שהזין המשתמש בתיבת החיפוש בכתבי עת של המו"ל Springer, ומציג רשימת משפטים מתוך מאמרים בהם מופיע המונח. הדבר מאפשר לראות את ההקשרים שבהן מופיעות המילים ולהבין טוב יותר את משמעותן. הכלי עשוי להועיל בעיקר להבנת מושגים פחות מוכרים וידועים, וגם ללמד על שכיחות השימוש במונחים מסוימים לעומת אחרים.
התוצאות ממוינות גם לנושאים, מדינות ושמות כתבי העת בהם המונחים מופיעים וניתן להגביל את החיפוש לפי שנים. לחיצה על מילה במשפט ספציפי תוביל לטקסט המלא של המאמר, אם המוסד מנוי על כתב העת. כתובת האתר:
http://www.springerexemplar.com
 
הצגנו לפניכם חלק מהכלים המקוונים שמפתחים המו"לים המובילים, שהבינו כי עליהם להיות קשובים לצרכי החוקרים ולהעניק להם ערך מוסף ומידע שנוגע גם למה שמסביב לפרסומים עצמם. בעידן של פלטפורמות מקוונות ניתן להפיק נתונים חדשים ביתר קלות, לקשר ביניהם ולהציגם בצורה חדשה ונוחה. כדי למצות את מלוא הפוטנציאל מאותן פלטפורמות יש לעודד ולקוות לשיתופי פעולה בין המו"לים על מנת שיוסרו מגבלות על מאגרי המידע וכיסוי בסיסי הנתונים יהיה מקיף ושלם.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya