כלים להערכת איכות האינטראקציה בין המורה לתלמיד בכיתה

ממחקרים עולה כי איכות יחסי הגומלין בין המורה לתלמיד היא אחד מגורמי הניבוי החשובים להתפתחות קוגניטיבית ורגשית של התלמיד. תרומתו של פרופ' רוברט פיאנטה, ראש הספר לחינוך באוניברסיטת וירג'יניה, לנושא זה רבה ומוערכת, ולכן הזמינה אותו היזמה למחקר יישומי בחינוך להתארח בארץ. יום העיון ייערך ב10 בנובמבר 2009 במרכז מורשת בגין , ירושלים.  פרופסור פיאנטה ידוע רבות בזכות תרומתו לפיתוח ,Classroom Assessment Scoring System - CLASS   .

  CLASS הינו כלי תצפיתי שפותח במטרה לנטר את איכות האינטראקציה בין המורה לתלמיד בכיתה, איכות שנמצאה מחקרית  כמנבאת היטב שיפור הישגי תלמידים.


כלי זה נבנה על שלושה תחומים בהוראה-למידה שנמצאו קשורים לשיפור הישגי התלמידים - הישגים קוגניטיביים והישגים רגשיים-חברתיים:

1. תמיכה רגשית (  emotional support)
2. ארגון הכיתה (  classroom organization)
3. תמיכה בלמידה (  instructional support)

הבסיס הרציונאלי לפיתוח הכלי ובנייתו הוא ידע מדעי – עיוני ואמפירי: תיאוריות התפתחות עמדו בבסיס פיתוחו של מערך מוסכם של משתנים הוראתיים להם יש השפעה גם על הישגי התלמיד; ההישגים האקדמיים הוגדרו ונמדדו באמצעות מבחנים סטנדרטיים של המדינות בארה"ב בשפה, קריאה וחשבון . ההישגים הרגשיים נבחנו בעזרת תוכנית לימודים לכישורי חיים שפותחה באוניברסיטת פנסילבניה ( PATHS).

על סמך מחקרים בנושאים כמו הקשר בין הילד למורה, הסביבה הכיתתית ושיטות הוראה, פותחה מערכת תצפית בעזרתה ניתן למדוד ולהעריך את האלמנטים הרגשיים וההוראתיים בכיתה, אלו שבעזרתם ניתן ליצור סביבה חינוכית איכותית.  הכלי נבנה בעזרת עשרה מימדים כשכל אחד מהם משוייך לאחד משלושת התחומים הנ"ל וניתן לו ציון בין 1 ל- 7 ע"י צופה בעל הכשרה מתאימה:

1. תמיכה רגשית – אקלים חיובי, אקלים שלילי, רגישות המורה , התייחסות לנקודת המבט של התלמיד.
2. ארגון הכיתה – ניהול ההתנהגות , פרודוקטיביות , דפוסי למידה.
3. תמיכה בלמידה – פיתוח תפיסות , איכות המשוב , עיצוב שפתו של התלמיד.

משתנים אלו נבדקו ותוקפו בלמעלה מ- 2000 כיתות בארה"ב ובניסויים שכללו השמה אקראית נמצא קשר חיובי בין ציון גבוה במודל לבין שיפור הישגי התלמידים. הכלים הראשונים (RCT) ובהמשך פותחו ומפותחים כלים נוספים לכיתות ביה"ס היסודי, ,(K -3) פותחו עבור הגיל הרך לחטה"ב ולחטה"ע.

במהלך פיתוח המודל ובהסתמך גם על מחקרים ושיטות תצפית אחרות, הראו פיאנטה ועמיתיו כי שיפור ההישגים של תלמידים שנהנו מאינטראקציה איכותית עם מוריהם נמצא גם בשנה שלאחר מכן, בלי קשר למסגרת שבה למדו בשנה השנייה. לפיכך הם קוראים לקובעי מדיניות – הן רישוי מורים והן השמת מורים – לתת את הדעת על איכות ההוראה-למידה בפועל (גם בזיקה לאיכות האינטראקציה מורה-תלמיד), ולא להתמקד במאפיינים מבניים בלבד.


במחקר השתתפו 6 מדינות (בתוך ארה"ב), בכל מדינה נבחרו (אקראית) 40 בתי ספר ומסגרות חינוך לגיל הרך, ומכל בית ספר נדגמה כיתה אחת. בכל כיתה נבחרו אקראית 4 ילדים ובסה"כ נצפו 227 מורים. בכל כיתה שנדגמה נעשו 2 תצפיות בסתיו 2001 , כשבכל יום נערכו בין 4 ל 8- מעגלים של תצפית (כל אחד של כ 30- דקות).

התוצאות הביאו לפיתוחו של   CLASS  ושל מדריך לצופה, בעזרתו , יוכל , לאחר הכשרה קצרה , לצפות ולציינן את איכות האינטראקציה בין המורה לתלמיד בכיתה.
במדריך המפורט של הכלי   (Classroom Assessment Scoring System, Manual)
מופיעות הנחיות מפורטות כיצד לרשום ולדרג את הנתונים הנצפים תוך התייחסות לדוגמאות ומצבים שונים. המחקר הראשוני נעשה לגילאי טרום חובה, וחובה- ג', והיום מפותחים כלי המשך לכיתות ד- ו, לחטה"ב ולחטה"ע.

ממצאי המחקר , המראים שהישגי תלמידים משתפרים בעקבות אינטראקציה איכותית בין מורה לתלמיד הביאו את קבוצת המחקר בשלב הבא לפתח כלי להשתלמויות מורים:

 MTP- My teaching partner

 
 
 ראה גם:
The Classroom Assessment Scoring System: Findings from the Prekindergarten Year
Karen M. La Paro, Robert C. Pianta and Megan Stuhlman
The Elementary School Journal, Vol. 104, No. 5 (May, 2004), pp. 409-426
(article consists of 18 pages) .
 

    לפריט זה התפרסמו 15 תגובות

    שלום רב, הקישורים לא עובדים, אשמח לתיקון

    פורסמה ב 10/08/2021 ע״י איריס

    שלום,ניתן לאתר כלי מחקר במאגר כלי המחקר של מכון מופ"תhttp://www.mofet.macam.ac.il/infocenter/Pages/researchtools-open.aspx

    פורסמה ב 27/05/2018 ע״י צוות פורטל מס"ע

    שלום לכם, לצורך עבודה סמינריונית, זקוקה דחיפות לשאלון הבודק יחסי מורה תלמיד מנקודת מבטו של התלמיד.אתם יודעים להפנות אותי אולי היכן ניתן למצוא את זה?תודה רבה מראש!

    פורסמה ב 24/05/2018 ע״י גיטי יצחקי

    שלום לכם, לצורך עבודה סמינריונית, זקוקה דחיפות לשאלון הבודק יחסי מורה תלמיד מנקודת מבטו של התלמיד.אתם יודעים להפנות אותי אולי היכן ניתן למצוא את זה?תודה רבה מראש!

    פורסמה ב 24/05/2018 ע״י גיטי יצחקי

    האם ניתן לקבל רשימת מאמרים אקדמאים בנושא האינטרקציה תלמיד-מורה? ולצורך עבודה סמינריונית, אני זקוקה לשאלון הבודק יחסי מורה- תלמיד מנקודת מבטו של המורה. האם יש באפשרותכם לעזור לי בזה?

    פורסמה ב 18/01/2017 ע״י קרמר ריטה

    שלום אני זקוקה לשאלון הבודק יחסי תלמיד מורה .אשמח אם תשלחו אליי את השאלון או לחילופין תכתבו לי היכן אוכל למצא שאלון זה תודה טל 052-5407885

    פורסמה ב 07/08/2016 ע״י קטי קקון

    שלוםהאם ניתן לקבל עותק מהשאלון שבודק את איכות האינטראקציה בין תלמיד למורה?

    פורסמה ב 30/12/2015 ע״י מיסון כ

    אשמח לקבל מחקרים על חינוך וניהול

    פורסמה ב 26/11/2015 ע״י איריס בן זקן

    שלוםאני זקוקה לשאלון לצורך כתיבת עבודת גמרהאם תוכלו לשלוח לי?תודה רבהליטל

    פורסמה ב 26/01/2015 ע״י ליטל דר

    אני זקוקה לשאלון. כיצד ניתן להשיג? תוכלו לשלוח לי?

    פורסמה ב 20/01/2015 ע״י מ א

    האם ניתן לקבל עותק מהשאלון הבודק טיב יחסי מורה- תלמיד למטרת עבודת גמר בתחום הייעוץ החינוכי. תודה.

    פורסמה ב 07/12/2014 ע״י ענבל פלג

    אשמח לקבל את השאלון הבודק את טיב היחסים בין מורה לתלמיד ובנוסף מאמרים נוספים הרלוונטיים לנושא מהות הקשר בן מורה לתלמיד.תודה רבה

    פורסמה ב 30/11/2014 ע״י רוני ס

    בס"דשלום רב. לצורך עבודה סמינריונית, אני זקוק לשאלון הבודק יחסי מורה- תלמיד מנקודת מבטו של המורה. האם יש באפשרותכם לעזור לי בזה? תודה מראשאברהם גורן

    פורסמה ב 09/07/2014 ע״י אברהם גורן

    האם ניתן לקבל רשימת מאמרים אקדמאים בנושא האינטרקציה תלמיד-מורה?

    פורסמה ב 01/07/2014 ע״י אסתר קופרשטוק

    שלום ושבוע טוב האם ניתן לקבל את הכלי הבודק את האינטראקציה בשיעור? אם כן כיצד? תודה מראש

    פורסמה ב 01/06/2013 ע״י תהילה חורי
    מה דעתך?
yyya