כלים לגבי הכרת משוב עצמי בקבוצה: חלון ג'והארי

המשוב יכול לסייע ליחיד להכיר את עצמו בתחומים ובדפוסי התנהגות שלא היה ער להם. "חלון ג'והארי" הוא מודל אותו פיתחו ג'ו לופט והארי אינגרהם ושנושא את צירוף שמם הפרטי. המודל הוא כלי יעיל המתייחס לרגשות, התנהגות, יכולות, כוונות ומוטיבציה של היחיד מן הפרספקטיבה שלו (מה ידוע לעצמי, לא ידוע לעצמי) ושל סביבתו (ידוע לסובבים, לא ידוע לסובבים). המודל מחלק את המודעות העצמית לארבע תחומים:

התחום הגלוי: בתחום זה האדם מודע היחיד לרגשות, תכונות וצרכים כפי שהם באים לדי ביטוי בהתנהגותו. קיימת חפיפה מלאה בין תפיסת היחיד את עצמו לבין תפיסת הסביבה לגבי התנהגותו. בתחום זה נוח ונעים לנו ואנו חיים ללא חרדות וחששות לגבי מצבינו.

התחום החבוי: בתחום זה מודע היחיד לרגשות, תכונות וצרכים שהוא בוחר להסתיר מהסביבה, אם כתוצאה מחשש לביקורת ואם מחשש לערור תדמיתו. בתחום זה האדם בורח מן האמת מסווה עצמו, מעמיד פנים ומשקיע מאמצים למשמר סודו.

תחום העיוורון: התנהגות שהיא גלויה לסביבה אך היחיד אינו מבחין בה או שהוא מעוות את התפיסה אתה. לעיתים קרובות הסביבה מאפשרת להמשיך לחיות בעיוורון ובכך בגן העדן של הטיפשים על מנת למנוע עלבון או פגיעה ביחיד. גם אם יהיה מי שיאיר את עיניו של האחר בנוגע לתחומים אלו היחיד לרוב אינו מסכים להביט ולראות.

תחום הלא מודע: תחום זה הוא מחוץ לתחום תפיסת היחיד וסביבתו. אלו נסתרים מפני היחיד והסובבים גם יחד.
המשוב מנסה להרחיב את התחום הגלוי של היחיד. תהליך זה נעשה הן באמצעות צמצום התחום החבוי והן על ידי צמצום תחום העיוורון. הדבר נעשה בעזרת מתן לגיטימציה לפתיחות ויצירת נורמה למתן משוב רגיש, יעיל ולא ביקורתי על ידי עמיתים, מנהלים ויועצים.
 
התפיסה היא כי יצירת תרבות ארגונית ואוירה הפתוחה למשוב ולגילוי עצמי מסייעת לאנשים למלא יותר את הפוטנציאל הגלום בהם ובכך להשיג יותר, להגשים את עצמם ולתרום יותר לארגון.

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    תיאוריה מאד מעניינת. אציגה לפני תלמידותי בסדנת הסטאג'. נראה לי שהן עשויות להפיק ממנה תועלת רבה.

    פורסמה ב 23/11/2007 ע״י יאיר ברקאי
    מה דעתך?
yyya