כלים דיגיטאליים והטקסונומיה של בלום

ג'יי הורוויץ סוקר באופן ביקורתי מאמרון גדוש שבחים הדן בקובץ שנבנה במקור על ידי מפקח במערכת החינוך של מדינת ניו ג'רזי. בקובץ רשימה של מעל 80 כלים דיגיטאליים, כאשר כל כלי משויך לאחת או יותר מבין הקטגוריות שבטקסונומיה של בלום.

הורוויץ מעלה שתי שאלות: "הראשונה די מובנת מאליה: מה ברשימה עושה אותה לטובה כל כך? אבל השאלה השנייה הרבה יותר חשובה: האם הטקסונומיה של בלום וקטלוג כלים דיגיטאליים לפי התאמתם לשלבים השונים שבה אומרים לנו משהו משמעותי שיכול לקדם את הלמידה? אישית, התקשיתי מאד להבין למה הרשימה נחשבת טובה. יתרה מזאת, העיון בה שכנע אותי שוב שהניסיון לרתום כלים דיגיטאליים לטקסונומיה של בלום מיותר".

למאמרון המלא של ג'יי הורוויץ


    לפריט זה התפרסמו 8 תגובות

    מסכימה עם הנאמר

    פורסמה ב 05/01/2021 ע״י הודיה סרור

    אני מסכימה עם הבקורת של הורביץ . המאמר אותו הוא מבקר אכן שטחי. זה מאולץ להתאים אמצעי טכנולוגי לרמות טקסונומיות שונות . אמצעי הטכנולוגיה השונים נועדו ליצור עניין בלמידה . הרמות הטקסונומיות השונות אליו שואף המורה להגיע קשורות בתוכן וברמת החשיבה שהוא דורש מהתלמידים וזה לא קשור לאמצעי בו הוא משתמש.
    שרה רוטנברג

    פורסמה ב 30/12/2020 ע״י שרה רוטנברג

    אני מסכימה מאוד עם מה שכתב ג'יי הורביץ במאמרון שלו בבלוג. הביקורת שלו מוצדקת. המאמר שאותו הוא מבקר מנסה לומר שכל אמצעי טכנולוגי נועד ומתאים לאחת או כמה מהרמות של הטקסונומיה. אני מסכימה עם הורביץ שנסיון התאמה כזה הוא שטחי ולא אמיתי. אני חושבת שאמצעי הטכנולוגיה השונים נועדן עזור לתמוך בהוראה ובשיטות העברת החומר וליצור עניין אצל התלמיד וחשובים כדי לגרות אותו ללמוד אבל אי אפשר להצמיד אמצעי לרמה מסוימת בטכנולוגיה. למשל אם רוצים להציג שאלות שהתלמידים מעלים, אז הטכנולוגיה מוסיפה עניין לצורת ההעברה, ההצגה, הרישום ואיסוף השאלות אבל רמת החשיבה תלויה בתוכן ולא בטכנולוגיה.

    פורסמה ב 30/12/2020 ע״י שרה רוטנברג

    לדעתי המאמרון מסכם בצורה ברורה את המגבלות של הטקסונומיה של בלום. ואת העובדה שכל שלב אינו חד תכליתי

    פורסמה ב 24/07/2020 ע״י גלית ארז

    אני מאמינה שכל עוד הטקסונומיה של בלום הינה אבן יסוד בלמידה, הכלים הדיגיטאלים שהומלצו יכולים להועיל בדרך ההנגשה לתלמיד.

    פורסמה ב 24/07/2020 ע״י דפנה פרוינד

    כל עוד הטקסונומיה של בלום הינה אבן דרך ובסיס ללמידה, התאמת הכלים הדיגיטאלים לכל אחד משלבי הפרמידה עשויה להיות אפקטיבית להמחשה לתלמיד.

    פורסמה ב 24/07/2020 ע״י דפנה פרוינד

    לדעתי, השימוש באמצעים דיגיטליים בעידן שלנו הוא בלתי מנמע. על המורים ללמוד את המגוון המוצע, לבחון ולהתאים את צורת הלימוד לכלי דיגיטלי אליו הם מתחברים. טקסונומיה של בלום, זהו גם כלי שלא נראה שמערכת החינוך תזניח אותו בעתיד הקרוב. לא נראה שיש אלטרנטיבה אחרת לטקסונומיה והיא תמשיך ותהווה בסיס ללמידה אפקטיבית. אם כן, השילוב בין השניים הכרחי.

    פורסמה ב 08/07/2020 ע״י ורוניקה וולפסון

    לדעתי צריך לבחון את הכלים הדיגיטליים לפי התאמתם לשלבים השונים בכיתה בעצמה ולבחון כל כלי לשלב השונה בכיתה שמלמדים בה, מה מתאים יותר ומה פחות לאותה כיתת לימוד.

    פורסמה ב 23/11/2019 ע״י חגית קדמי
    מה דעתך?
yyya