כיצד עובדת למידה שיתופית בקורסים מקוונים סגורים לעומת קורסים מקוונים פתוחים ורחבי-היקף

 

Morrison, D. (2013, February 20). How collaborative learning works in closed online courses vs. MOOCs. online learning insights [Blog]. Retrieved May 5, 2013, from

בפוסט זה המחברת חוקרת כיצד עובדת למידה שיתופית בשני סוגים של קורסים מקוונים—האחד הוא הקורס המקוון הפתוח ורחב-ההיקף המוכר לכל, MOOC) massive open online course), והשני הוא הקורס בתשלום הסגור, COLC, שהן ראשי התיבות שהמחברת משתמשת לכינוי קורס מקוון סגור לצורך קרדיט (closed, online, for credit, course). קיימים מאות קורסים מסוג COLCs הזמינים כמעט בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב.

למידה שיתופית [עבודה קבוצתית] היא מרכיב של קורסים מסוג COLCs וגם של קורסים מסוג MOOCs, אולם למידה עם עמיתים מתרחשת באופן שונה בכל אחד מהם; האחד מוכתב מראש, מבוקר ועם שימוש פוטנציאלי למטרות הערכה, כמו בקורס מסוג COLC, בעוד שלמידה בקורס מסוג MOOC היא לעיתים קרובות כאוטית, מונעת על ידי התלמיד, נתונה לבחירה, ואיננה ניתנת לשליטה בידי מנחי הקורס בהינתן אלפי המשתתפים בו. בקורס מסוג COLC, עבודה קבוצתית היא לעיתים קרובות שיטה הנבחרת כחלק מאסטרטגיית ההוראה של הקורס, והיא חלק מהציון הסופי של התלמידים. זאת בניגוד לקורס מסוג MOOC שבו המדריך חייב לוותר על השליטה בתפקידי ההוראה אשר בדרך כלל מתבצעים בקורס מסוג COLC או בשיעור פנים-אל-פנים, כולל שליטה באופן שבו קבוצה יוצרת ו/או משתפת פעולה, מתן ציונים, ומסירת משוב על עבודה שניתנה במסגרת הקורס.

זהו ההיבט המקוון, רשת האינטרנט כפלטפורמה, שקורס מסוג COLC וקורס מסוג MOOC חולקים, זה ההופך את השניים לדומים, אולם זהו המקום שבו הדמיון מסתיים, [בהינתן שכל אחד מהם נקרא קורס, אך המילה 'קורס' בעצמה יכולה להיות מקור לבלבול]. זוהי המטרה היסודית של כל אחד המבחינה בין השניים. ה-COLC הוא במהותו קורס המחקה את סביבת הכיתה פנים-אל-פנים המסורתית; הוא בשליטת המדריך, בעל יעדים ספציפיים, וכולל מטלות עם ציונים אשר השתתפות קבוצתית ופרויקט קבוצתי עשויים להיות כלולים בהן. קורס מסוג COLC הוא עם קרדיט, עם מספר מוגבל של תלמידים [בדרך כלל בין 10 לבין 40], כאשר עבודה קבוצתית היא סבירה והיא חלק מסכמת ציון הקורס הכולל. זה נוגד במהות את המאפיינים של קורסים מסוג MOOCs שבהם קבוצות אינם דרישה ואם הן נוצרות, הן ספונטניות—כפי שמשתתפים מוצאים ויוצרים קבוצות בפלטפורמות חברתיות המבוססות על תחומי עניין משותפים.

שיתוף פעולה בקורסים מסוג COLCs עשוי לכלול, קבוצות קטנות העובדות יחד על מצגת או על מחקר מקרה, השתתפות בדיונים 'רצים' (threaded discussions), ו/או קבוצות העובדות יחד כדי לפעול כ'מנהלי' פורום דיון כיתתי. לעיתים קרובות נדרשות הנחיות מפורטות כדי 'לדרג' את כמות ואיכות ההשתתפות, ועל אף שבפרויקטים קבוצתיים כל תלמיד זוכה לאותו הציון, לעיתים קרובות יש לתלמידים אפשרות להעניק ציון לעמיתיהם. בקורסים מסוג COLCs כאשר שיתוף הפעולה הקבוצתי או ההשתתפות הם חלק מאסטרטגיית ההוראה של הקורסים, על המדריך מוטלת האחריות לספק הוראות מפורטות ובהירות, יחד עם יעדי הפרויקט ותכלית העבודה של הקבוצה [כיצד העבודה תומכת במטרות הקורס וכיצד הדבר יועיל לתלמיד]. הכרחי לעשות זאת משום שלומדים רבים מתנגדים לרעיון של עבודה קבוצתית, בייחוד בסביבה מקוונת.

מחברת המאמר משוכנעת שעבודה קבוצתית בקורסים מסוג COLCs היא הכרחית משתי סיבות: (1) היא מאפשרת לתלמידים ללמוד מיומנויות נחוצות, לרבות כיצד לשתף פעולה ולתקשר ביעילות בסביבה מקוונת; (2) היא יוצרת מסגרת לבנייה ו/או שיתוף ידע בתחום דעת נתון שעשוי להוביל ללמידה עמוקה ומשמעותית יותר. מחברת המאמר טוענת גם שקורסים מסוג COLCs יכולים לשמש את התלמידים כמגרש אימונים כדי להפוך ללומדים מתמידים (lifelong learners), עם הרשת ככיתה, אך בהנחייתו של מדריך הקורס. תלמידים בקורס COLC יכולים ללמוד כיצד ללמוד בקורס מקוון פתוח ורחב-היקף, כזה שהתלמיד נוטל אחריות, אך במסגרת ותחת הדרכה.

שיתוף פעולה ותקשורת הינם נחוצים ומהווים ממד מהותי בקורסים מסוג cMOOCs. המשתתפים לומדים באמצעות יצירת קשרים, דרך תקשורת ושיתוף פעולה עם אחרים. קורסים מסוג cMOOCs מבוססים על תורת הקונקטיביזם (connectivism) שפותחה על ידי סטיפן דוואנס (Stephen Downes) וג'ורג' סימנס (George Siemens). השוני בין קורס מסוג COLC לבין קורס מסוג cMOOC הוא מוחלט. למידה בקורסים מסוג cMOOCs איננה קבועה אלא מאורגנת באופן עצמי. המשתתפים מובילים את הקורס, תורמים לו, בונים אותו ומוסיפים תכנים, בעוד שהמנחים מספקים את הפלטפורמות (או מקומות המפגש), מספקים מבנה רופף עם מתווה הקורס [לפחות בהתחלה].

הקורסים מסוג MOOCs, Coursera ו-edX, מכונים xMOOCs והם נקראו כך על ידי דוואנס כדי למנוע בלבול בין שני המושגים [השונים מאוד]. לא ניתן לאמץ את הגישה המוכתבת מראש לעבודה קבוצתית ולפנות לכיתה כקורס מסוג COLC. מדריכים אינם יכולים לשלוט באלפי תלמידים בפלטפורמת מבוססת אינטרנט, בדיוק כפי שלא ניתן לשלוט בפלגיאט על ידי פרסום קוד כבוד באתר הבית של קורס מסוג xMOOC. יחד עם זאת ישנו בסיס משותף כלשהו בין קורסים מסוג cMOOCs לבין קורסים מסוג xMOOCs—הם רחבי-היקף, פתוחים ומקוונים, אולם מוסדות כגון חלק מאלו הקשורים ל-Coursera ופלטפורמות דומות מיישמים פדגוגיה של קורס מסוג COLC לפורמט קורס מסוג MOOC, למרות שקורס מסוג MOOC מקדם בעצמו פילוסופיה קונקטיבית. נדרשת פדגוגיה שונה, אולם זוהי הבעיה—מהי הפדגוגיה המתאימה?

מה שאנו כן יודעים הוא שמדריכים המעורבים בקורסים רחבי-היקף, עם אלפי תלמידים, אינם יכולים לשלוט בתוצאות הקורס, אינם יכולים לכוון את הלמידה בכיוון נתון, ואינם יכולים להשתמש באסטרטגיה או שיטות הוראה המתאימות לקורסים מסורתיים. אולם למושג של הרשת ככיתה, היכול להביא את הלמידה לאלפי אנשים הלהוטים ללמוד, יש פוטנציאל עצום מסיבות רבות. כבר שמענו סיפורים מתלמידים רבים אשר השלימו קורס אחד או יותר מסוג MOOC—על ההשפעה החיובית שהייתה ללמידה פתוחה זו על חייהם. נותר עדיין לקבוע מה יהיו הצעדים הבאים של מוסדות ההשכלה הגבוהה המציעים קורסים מסוג MOOCs, וכיצד הם יפתרו את ענייני המחיר והגישה בהשכלה הגבוהה.

 למאמר המלא באנגלית

הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר , עורך תוכן במערכת פורטל מס"ע במכון מופ"ת

ראה גם :
נתונים חדשים חושפים שיעור נמוך של מסיימים את הקורסים המתוקשבים מסוג MOOC

המאפיינים של קורסים אקדמאיים מתוקשבים פתוחים מסוג MOOC

הטקסונומיה של קורסים מתוקשבים מסוג MOOC

etMOOC , קורסים מקוונים בגישה פעילה וקונסטרוקטיביסטית


לקחים מהשתתפות בקורס מקוון פתוח רב- שותפים –קורס מפר"ש ( דלית לוי , מכללת סמינר הקיבוצים)

מטרת מאמר זה לשפוך אור על סוג חדש של למידה המתרחש במהלך השתתפות בקורסים גלובליים המתנהלים בסביבה מקוונת פתוחה ורבת שותפים, להלן סביבת מפר”ש. בקורס כזה משתתפים לומדים מכל העולם, אשר נחשפים במסגרתו לאוקיינוס של ידע ושל קישורים בין פריטי ידע, ומנווטים בתוכו את דרכם האישית. המאמר מציג בקצרה את גישת הקישורנות – Connectivism כמסגרת ללמידה כזאת, ומתאר את המבנה של קורס PLENK 2010. לאחר מכן יפורטו ארבעה לקחים שנלמדו ממעורבותה של המחברת כלומדת בקורס

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya