כיצד להתמודד עם שיבושים ואי-סדר בכיתה

מאת: Bryan Harris

Bryan Harris. " Ways to Deal with Classroom Disruptions", February 06, 2012.



המחבר, בריאן האריס, משתף את הקוראים בארבע דרכים פשוטות אך אפקטיביות להתמודדות עם שיבושים ואי-סדר בכיתה מתוך ספרו החדש,
"75 פתרונות מהירים וקלים לשיבושים נפוצים בכיתה" ( Quick and Easy Solutions to Common Classroom Disruptions75) שנכתב יחד עם קסנדרה גולדברג.

התמודדות עם שיבושים ואי-סדר בכיתה מצד התלמידים יכולה לגרום ללחץ, חרדה ותסכול. למעשה, הפרעות של התלמידים צוינו כסיבה לכך שחלק מהמורים עוזבים את המקצוע (Allensworth, Ponisciak, & Mazzeo, 2009).

מורים אפקטיביים קודם כל חושבים כיצד הם יכולים לספק תמיכה כך שהתלמיד ילמד מיומנויות כדי להשתפר בעתיד.
משום שאנחנו יודעים שעונש בלבד מלמד לעתים נדירות את הילד את המיומנויות ההכרחיות כך שיתנהג כיאות בעתיד, עלינו לשקול כיצד לספק לילד תמיכה כך שההתנהגות לא תחזור על עצמה.


למרבה המזל, המחבר מציע מספר דרכים קלות ופשוטות להתמודד עם שיבושים ואי-סדר בכיתה.
ראשית, יש להבין שכל התנהגות מתרחשת מסיבה כלשהי.
אף על פי שילדים לא מסוגלים לבטא בבהירות מה קורה בחייהם, יש בדרך כלל יש בדרך כלל תגמול להתנהגות שלילית.

שנית, נסו להימנע מלהתגונן מפני ההתנהגות של הילד.

שלישית, עבדו כדי לשנות את החשיבה.
אנחנו יכולים ללמוד רבות מהתלמידים המאתגרים ביותר שלנו ומציאת פתרונות עשויה להוביל לדרך חשיבה שונה לגבי התלמידים המפריעים.

לבסוף, שמרו תמיד על כבוד התלמיד. שמירת כבוד התלמיד כוללת הערכת הילד ופנייה להתנהגות שלו ללא שיפוטיות לגבי האופי, הרקע או האישיות שלו.



בעזרת הרעיונות הללו, מציין המחבר ארבע אסטרטגיות פשוטות אך אפקטיביות להתמודדות עם שיבושים ואי-סדר בכיתה:


1. הימנעו משאלות: במהלך קונפליקט, מצב מתוח או הכוונה מחדש, הימנעו מלשאול את התלמידים שאלות כגון: "מדוע אתם לא עובדים על המשימה?". שאלות מעין אלה מובילות לעתים קרובות את התלמיד/ה לשקר או להגיב באופן שלילי.
הימנעו מהתמקדות בשלילי ובמקום זאת ספקו לתלמידים התנהגויות חלופיות חיוביות.


2. היו קצרים, היו חיוביים ועזבו אותם לנפשם: בעת הכוונה מחדש של תלמיד שמפריע, שמרו על אינטראקציות מילוליות ועל הוראות קצרות.
השתמשו במעט מלים ככל האפשר כדי להעביר את המסר והימנעו מהרצאה או נזיפה.
השתמשו במלים חיוביות ובשפת הגוף כדי להעביר את האמונה בתלמידים וביכולתם לפעול כיאות.

לאחר מכן, לכו. כלומר, עזבו את התלמידים לבדם ואפשרו להם לקבל את ההחלטה המתאימה.


3. השתמשו במשפטי פתיחה: לחלק מהתלמידים המאתגרים ניתנות הנחיות ופקודות רבות במשך היום. מרבית הפקודות הללו מתחילות במלה "הפסיקו": הפסיקו לרוץ, הפסיקו לדבר, הפסיקו לסמס וכו'. משפטים אלה נתפסים כשליליים.

משפטי פתיחה הם קצרים ומשמשים כהנחיה ברורה לגבי מה התלמידים צריכים להתחיל לעשות במקום מה עליהם להפסיק לעשות.


4. ספקו הוכחה מצולמת: תלמידים רבים מגיבים היטב לדימויים ויזואליים המספקים דוגמאות והוכחה להתנהגות נאותה.

אספו דימויים ותמונות המדגימים את ההתנהגות המצופה מהם בכיתה כגון: לחכות לתורם, לשתף בחומרים, לקבל תשומת לב וכו'.
כאשר מספקים הכוונה או הדרכה לתלמידים, מתייחסים להוכחה מצולמת בנוסף למתן תזכורות או הכוונה מחדש מילולית.


קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya