כיצד ילד מבין סטנדרטים?

מקור: צפונט

תרגום: טלי בן שאול, מחלקת הערכה, מטח

מורים טוענים ששיחות של תלמידי בית הספר יסודי מלאים בהתייחסויות לסטנדרטים. שימת לב לביטויים אלו מאפשרת לנו להבין כיצד תלמידים חושבים ולומדים.

אם נכלול חשיבה של תלמידים על סטנדרטים בתהליכי הלמידה נוכל להבין טוב יותר מה אנחנו רוצים לחזק בלמידה. כמו כן זה ילמד תלמידים כיצד סטנדרט מתפתח, דבר שיהיה משמעותי גם ללימודיהם בהמשך.

כיצד תלמיד מבין סטנדרטים?

התלמידים מבינים את הסטנדרטים באופן התפתחותי. על המורים לשלב בין דרכי החשיבה של התלמידים ובין אלו של המבוגרים.

אם התלמיד ירגיש בעלות על הסטנדרטי הלמידה הוא יהיה משתף פעולה, מוכן להשקיע אנרגיה לטובת השלמת המשימה. עלינו להשקיע מאמץ כדי לפתח כלים שיוכל לגשר על פער ההתפתחות בין החוש הטבעי של התלמיד לכשרון לבין סטנדרט מובנה של מבוגרים.

בביה"ס בארה"ב פורטפוליו של תלמידים היה אמצעי בעל עוצמה ללמידה ולשקף מה תלמידים יודעים ומעריכים בלימודיהם.הכשרת תלמידים לשקף באמצעות ראיות שנבחרו באופן אישי את לימודיהם, דרך שיחות ופורטפוליו מספקת להם את האפשרויות לחזור ולתרגל הערכה אישית. מרכיב קריטי בלמידה לטווח ארוך. בנוסף תהליך הפורטפוליו עוזר לתלמידים למסד קשר בין עבודתם בבית הספר ובין סטנדרטים ללמידה.

הקשיבו לתלמידים

תלמידים מסוגלים להבחין ולהעריך טווח רחב של יכולות. הם צופים אחד בשני באופן מעמיק ושמים לב למה שחבריהם מבצעים.

סטנדרטים ללמידה הם הערכים הנוכחיים אליהם ביה"ס שואף. עידוד תלמידים לשיחה יכול להיות אחד הדרכים להשגת יעד זה.

 לימוד דרך שיחה

שיחות ורפלקציות המאפשרות את תחושת התלמידים לגבי יכולות ומאפשרת להם להבדיל בין איכות עבודתם הנוכחית לבין זו של הקודמת הן כלים בעלי עוצמה ללמידה אפקטיבית. דרך שיחה תלמידים יכולים למקם את התוצרים והביצועים שלהם בתוך ספקטרום של הערכה, ועל ידי כך לעזור להם להתאים ולשנות את עבודתם בעתיד.

כאשר תלמידים מדברים אחד עם השני על ידי לימודיהם הם הופכים להיות בעלי מודעות עצמית לא רק לגבי מה שהם לומדים, אלא גם על איך שהם לומדים.

במילים אחרות, הם הופכים להיות מודעים לתהליכים המטה- קוגניטיביים שלהם. החשוב מכל: שיחות אלא מאפשרות למורה להבחין למה הם שמים לב בתהליך הלמידה וכיצד הם תופסים את סולם ההערכות והשיפורים.

השיחה היא מרכיב חשוב בהערכה. שיחות אלה מתרחשות כשיש לתלמיד הזדמנות להביע רעיון, תפיסה או קשר בין עבודות קודמות לבין העבודות הנוכחיות.

"כאשר תלמיד מספר לנו על דבר שנראה חסר חשיבות או מאוד מבולבל אנו כנראה מחמיצים משהו מאוד חשוב… הילד כנראה מתאמץ על מנת להסביר משהו בקצה יכולת המודעות הנוכחית שלו".

עזרה לתלמידים במיפוי ההתפתחות הקוגניטיבית שלהם היא בעלת משמעויות מרחיקות לכת לתלמידים בפיתוח הבגרות האינטלקטואלית שלהם.

ערך לטווח ארוך

למחנכים יש כלים רבים באמצעותם הם יכולים גם למדוד וגם להעריך את המימדים המורכבים של מה לומדים ואיך לומדים. הכלי השימושי ביותר הוא השיחה המאפרת למורה לראות כיצד התלמיד לומד.

הדרכת תלמידים בעזרת שיחות כיצד לקבץ את עבודתם לפורטפוליו מאפשרת למורים להיות שותפים בתהליך הלמידה.

מנהלים ובעלי החלטות מעודדים מורים להתמקד במה שההורים והקהילה מחשיבים כהוכחה להתקדמות התלמידים אל עבר עמידה בסטנדרטים אובייקטיבים. מבחנים סטנדרטים הם כלי טוב למטרה זו. עם זאת בראיה לטווח ארוך של מטרות החינוך, המורים צריכים לשים לב במידה שווה לתהליכים בהם התלמידים משתמשים בלמידת כישורים חדשים או תפיסות חדשות.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya