כאן הילד לא מרגיש חריג

מור, אמתי. "כאן הילד לא מרגיש חריג". הד החינוך, גיליון מס' 06, אייר תשע"א, יוני 2011. עמ' 54- 57.


עם כיתות קטנות, תכנית אישית לכל תלמיד ומערך טיפולי תומך, בבית הספר "תום" בשדות ים תלמידים בעלי ליקויי למידה מרגישים בבית. ד"ר עופר זהבי, מייסד בית הספר ומנהלו מצהיר: "מה שמוביל אותנו זה לא ההתעסקות עם המוגבלויות אלא הפתרונות שאנחנו נותנים לכל ילד כדי שיוכל לתפקד כמו ילד רגיל".

בית הספר "תום", אשר הוקם לפני כארבע שנים, שייך לארגון בית אקשטיין, המתמחה במתן מענה לבעלי צרכים מיוחדים, ולומדים בו 143 תלמידים בעלי ליקויי למידה במורכבות גבוהה יחסית. בבית ספר זה לומדים לימודים פורמאליים ומשלבים בהם חלקים בלתי פורמאליים כגון חוגים או מועדונים מיוחדים. בין השאר ניתנת לילדים האפשרות להשתתף בפעילויות דוגמת דיג או גו'דו. כמו כן, מתקיים שילוב בין הוראה פרונטלית להוראה פרטנית. בבית הספר "תום", מסביר ד"ר זהבי, קיימים משאבים שאין בבתי ספר אחרים. הכיתות קטנות יחסית, ובכל כיתה יש מחנכת ועוזרת הוראה. ישנו מערך טיפול שלם המלווה את התלמיד, ומאפשר בניית תכנית אישית לכל תלמיד, על בסיס קשייו הלימודיים, החברתיים והרגשיים.

בנוסף, פועל צוות בית הספר לשינוי עמדות ואמונות הסביבה, מתוך הבנה כי לאחר סיום לימודיו סביר שיתמודד התלמיד בעל לקויות הלמידה עם קשיים בהשתלבות בקהילה, מכיוון שזו האחרונה עודנה מציבה קשיים רבים בפניו. למשל, מונה ד"ר זהבי כדוגמא את מבחן הפסיכומטרי, אשר אינו מותאם עבור תלמיד בעל ליקויי למידה, על אף כי ייתכן והוא בעל יכולות גבוהות ביותר.

צוות בית הספר מדווח על התמודדות לא פשוטה עם התסכול והקשיים שהצטברו בקרב התלמידים במהלך שנותיהם בבתי הספר הרגילים, אשר לא הבינו והגיבו נכון לצרכיהם. תסכול זה יצר בקרב רבים מן התלמידים תחושת הערכה עצמית נמוכה ואי אמון במחנכיהם ובמוריהם. לכן, צוות ההנהלה וההוראה בבית הספר "תום" מסור לבניית אמון בין המחנך לתלמיד ולשינוי הערכתו העצמית כ"בעייתי", כפי שהגדירה אותה עד כה מערכת החינוך.


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום, אני מבקשת להתעניין לגבי התאמת הבן שלי מטן (עולה לכיתה ז) תודה0524674880

    פורסמה ב 02/01/2012 ע״י ליבוביץ קטרין

    אהבתי את הצגת המשנה החינוכית אלא שזה על קצה המזלג-איך והאם אפשרי ללמוד מקרוב לראות לשמוע ולהגיע אליכם לצורך למידה ?

    פורסמה ב 01/03/2015 ע״י שוש אילת
    מה דעתך?
yyya