יתרונות ובעיות ברפורמות אופק חדש ועוז לתמורה


יורם אורעד

העיתון "קו לחינוך" מדווח בכתבה הרפורמות בעל יסודי; לא לילד הזה התפללנו על התפלגות בין מידת שביעות הרצון של המורים לבין אלו של המנהלים, המשתתפים ברפורמות עוז לתמורה ואופק חדש. מסתבר שרוב המנהלים מביעים שביעות רצון מן הרפורמות ואילו ההיפך קורה אצל המורים, שרובם אינם שבעי רצון מן הרפורמות הללו. אחד היתרונות המוצגים על ידי המנהלים ברפורמות היא שבניגוד למצב הקודם, בו מורים "ברחו" הביתה מיד לאחר תום שעות העבודה, הרי שעכשיו הם נאלצים להישאר. המנהלים מציינים גם שהם שמחים על כך שיש להם עם מי לחלוק בעיות שונות במהלך יום הלימודים ולהסתייע בדעות נוספות לצורך ניהולו של בית הספר. אחת הבעיות המציקות למורים היא שעון הנוכחות. בעוז לתמורה המורים חייבים בארבעים שעות נוכחות בשבוע עבודה ומשמעות הדבר היא שמורה במשרה מלאה צריך להשאר שמונה שעות בשבוע חמישה ימים בשבוע. בעיה נוספת שמציינים המורים היא בעיית תנאי העבודה. המורים טוענים שאין תנאים ראויים להפעלת יום עבודה ארוך, ובין היתר ציינו את היעדרם של שירותים לא ראויים ואת בעיית האוכל. בעייה נוספת המועלית על ידי המורים היא הניצול הבעייתי של השעות הפרטניות. למרות קיומן של אלה על פי הרפורמות הרי שנאסר להוציא תלמידים משעת לימוד סדירה כדי להשתתף בשעה פרטנית. לכן, אפשר להשתמש בשעות אלה רק לאחר שעות הלימודים. אולם, רוב התלמידים הולכים הביתה ואינם נשארים לשעות הפרטניות ואילו המורים נותרים ללא תלמידים וכך השעות נותרות ריקות מתוכן.

עפ"י התגובות למאמר נראה שהבעות יותר מהותיות ממה שכתוב :

הבעיות הרבה יותר מהותיות ממה שכתוב.
שעון הנוכחות - הבעיה העיקרית איתו שהוא חד כיווני - כלומר מורה מאחר מאבד שעת עבודה מבלי שיוכל להשלים אותה. מצד שני מורה לא יקבל שום אגורה אם נשאר זמן רב יותר.
שעות פרונטליות רבות - במקום לתת למורים את התנאים לעבוד ולפגוש תלמידים כמו שצריך - בשעות שהייה ופרטניות רבות - הדבר שגדל באופן משמעותי הוא השעות הפרונטליות (שמהן לא ניתן להוציא תלמידים).
בעצם נאמר באופן ברור שעבודתו של מורה היא מול הכיתה. לא עבודת הצוות. לא קידום התלמידים.
במילים אחרות - בייבי-סיטר.
פיקוח - הרפורמות רק מוסיפות עוד ועוד צורות פיקוח על עבודת המורים ומוסיפה עוד ועוד בירוקרטיה.
למשרד נכנסות עוד ועוד תוכנות ויישומים שכל תפקידם לדעת בדיוק מה עושה כל מורה ומורה בכל שעה של היום.
המסר גם כאן ברור - לא סומכים עלינו. לא סומכים עלינו שאנו יודעים לעשות את עבודתנו. לא סומכים עלינו שיש לנו את היושר והכבוד המקצועי לבצע את עבודתנו על הצד הטוב ביותר.

למאמר של יורם אורעד ברשת "שלובים" והתגובות


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    צודק בכל מילה . אופק חדש כישלון

    פורסמה ב 30/06/2022 ע״י מורים מסכנים
    מה דעתך?
yyya