ישראל מנצלת לרעה את המבחנים הבינלאומיים

בראיון עם המומחה הפיני לחינוך יש כמה עובדות מעניינות , שלא שמענו עד כה על מערכת החינוך בפינלנד. מהראיון עם ד"ר פאסי סאלברג ניתן ללמוד כי דווקא המשבר בחינוך בפינלנד והקיצוץ התקציבי שם לפני 20 שנה הוליד את הכורח להזדמנות חדשה וליצירת שינוי .

קיצוצים נחשבים לאחת הבשורות הקשות ביותר לחינוך, ואולם עבור פינלנד, הכורח הזה נהפך להזדמנות - שהולידה הצלחה. "ביטלנו את מערך הפיקוח על בתי הספר וקיצצנו את תקציב משרד החינוך ב–15% בתוך שנה. ביצענו את הקיצוץ באמצעות מתן הרבה יותר עצמאות לבתי הספר ולרשויות המקומיות", אומר סאלברג.

לדבריו, "בתי הספר נהפכו לאוטונומיים, לא רק בניהול הכסף אלא גם בארגון העבודה ובתוכניות הלימודים. נתנו לכל בית ספר לכתוב את תוכנית הלימודים מחדש ולחשוב איזה חינוך הם היו רוצים להציע לילדים. לא היתה תוכנית - זו פשוט נראתה כמו הדרך הטובה ביותר להתקדם במצב הקשה ששרר אז במדינה".

לדברי סאלברג, "אולי ישראל צריכה להסתכל על כמה מדינות מוצלחות בעולם, לא רק פינלנד. יש מדינות אחרות שהן מורכבות מבחינה חברתית, כמו אונטריו בקנדה או סינגפור. נסו ללמוד כמה לקחים ממדינות כאלה. אף דוגמה שתיתקלו בה לא תצביע על הצורך לעשות יותר מבחנים ולתת לתלמידים ללמוד הרבה יותר ולהקיף את כל הדברים האלה בבחינות חיצוניות.

"הייתי בבית ספר שבו כל המורים והמנהלים אמרו שהם היו יכולים לעבוד הרבה יותר טוב אם לא היו להם כל כך הרבה הוראות והערכות חיצוניות. הממשלה בישראל יכולה לסמוך יותר על בתי הספר. יש לכם רצון ברור להתייחס למערכת החינוך כדבר החשוב ביותר, אבל אני לא בטוח שחלק ?מהכיוונים ששמעתי כאן מסייעים לכם".

לראיון המלא עם ד"ר פאסי סאלברג

ראה גם : מצב המורים במדינות OECD : בניית אמון בפינלנד

פרופ' רוני אבירם על עתיד מערכת החינוך בישראל, בהתייחס לשינויים התפיסתיים בעולם

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya