ירושלים: חוקרים ביחד

תלמידי כיתה ז'1 בבית הספר זיו בירושלים לומדים באופן שונה מאוד מזה של חבריהם בכיתות האחרות. הם יושבים בקבוצות, עם טאבלטים ומחשבים ניידים, שנתרמו על ידי עמותת חלו"ן, ומבצעים מחקר באינטרנט. אחר כך הם עונים על שאלות, עורכים דיון בפורום של הכיתה, ומציגים את העבודה מול הכיתה. בסוף, הם נותנים משוב לחבריהם לכיתה.

בתחילת השנה החלה הכיתה להשתתף בפיילוט שנועד לממש את היוזמה שהגו יחד המחנכת, עירית מרחב־לייבוביץ', ומנהל בית הספר, יורם חיים. בשלב מאוחר יותר, הכוונה היא להרחיב את גישת הלימוד החדשה לשאר הכיתות. בינתיים, התלמידים לומדים בקבוצות למידה את המקצועות ספרות, הבעה ואנגלית, ובמקצועות אחרים הם לומדים כך באופן חלקי.

מרחב־ליבוביץ', העוסקת בהוראה כשלוש שנים ולפני כן עבדה בביטחון ובהדרכה, מספרת כי "לאחר שנתיים במערכת החינוך, חיפשתי דרך להעמיד במרכז הלמידה את התלמידים ולא את המורה, להביא אותם לפעילות אקטיבית מעבר להקשבה וכתיבה במחברת. הלמידה השיתופית מאפשרת רכישה של מיומנויות חברתיות שונות הנדרשות כיום בכל מקום: עבודת צוות, שיח מכבד, סיוע לחברים, הקשבה, סובלנות והתמודדות עם דעות השונות משלך", אומרת מרחב־ליבוביץ'. "בדיוק תלמידה אמרה לי שהיא מרגישה שהיא רוכשת כלים לחיים. הם כבר עושים כיום דברים שאני לא יודעת איך לעשות.

"ביום העצמאות הם הכינו עבודה על אישיות ישראלית, ואחרי שחיפשו מידע באינטרנט, הם גילו שהתשובה הראשונה במנוע החיפוש של גוגל לא מספיקה. הם למדו לברור את המידע ולחפש לעומק; הם גילו לבדם שאי אפשר לסמוך על ויקיפדיה ושיש בה טעויות. כל זה פותח דרך אחרת לגמרי לשיחה ולדיון - אתה נותן להם לרוץ עם משהו ורואה איך הם לא מסתפקים רק בזה ועפים עם זה הלאה".

לדבריה, "יש מורים ששומעים על מעבר מהשיטה הפרונטלית לשיטה כזאת וחושבים שזה בזבוז זמן ושאי אפשר להספיק ככה את החומר. אבל אם עושים את זה בצורה רצינית, התלמידים גם מפנימים וגם מספיקים הכל, זה רק דורש מהמורה הרבה יותר עבודה.
"אני מרגישה שאני פוגשת את התלמידים בעולמם שלהם ופותחת להם חלונות שהם לא יודעים על קיומם. המוטיבציה שלהם גבוהה והם עושים דברים מדהימים: סרטים באנגלית הממחיזים את המיתוסים היווניים, מחקרים על אישים שונים, מצגות וסרטונים", מוסיפה מרחב־ליבוביץ'. "והם נהנים - וזה מאוד חשוב". כרגע הפרויקט של מרחב־ליבוביץ' הוא היחיד בבית הספר, אבל לדבריה "בית הספר פתוח מאוד לחדשנות של מורים ויש עוד מורים שמלמדים בלמידה שיתופית בדרך שלהם".

מקור וקרדיט : ליאור דטל, עיתון דה-מרקר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya