יצירת מפות מוח ככלי עזר בלמידה ובהוראה – מבחר מקורות מידע

מפת מוח היא שיטה שמטרתה להעביר את החשיבה האורגנית של המוח אל הנייר. מפות מוח (או מפות חשיבה) משמשות אנשים לייצור רעיונות, בניית רשימת מטלות, סיכום שיעורים, ארגון חומרים, כתיבת רשימות, בניית שלד לסיפור, כתבות או סרטים. יצירת מפת מוח היא דרך רבת עוצמה לעשות את כל הדברים האלו ולהשתחרר מההרגל המגונה שיש לנו שהוא כתיבת בצורה ליניארית העובדת בניגוד לדרך בה המוח שלנו עובד.
מפות מוח החלו להתפתח בשנות השמונים ושמשו בעיקר בתי עסק, סופרים ואנשי רוח. בשנים האחרונות השיטה חוזרת ונכנסת לא רק לבתי עסק אלא גם לשוק הפרטי ועוזרת לאנשים לארגן את החיים שלהם. כל פעולה החל מארגון הדירה ועד בניית תכנית כלכלית כדי לרכוש בית – ניתן לייעל בעזרת מפת מוח. מי שהמציא את המושג ”מפות מוח“ (Mind Map) הוא טוני בוזאן שכתב לא מעט ספרים בנושא אך רבים לפניו, וביניהם לאונרדו דה וינצ'י, עשו שימוש בכלי הזה.
המשמעות של מפת מוח היא שבמקום לכתוב סעיפים כאשר אנחנומנסים לגבש סיכום או רעיון כלשהו (המצאה חדשה, מאמר, תיאוריה כלשהי…למעשה כל דבר) אנחנו יוצרים הסתעפויות בצורה של ציור כאשר מתוכו עולה תמונה בהירה של נקודותחשובות יותר ופחות, צורת החשיבה שלנו, הקונוטציות שלנו וכדומה. התהליך שמתרחשבמהירות הבזק בתוך המוח לובש צורה פיזית המאפשרת לנו לצפות בתהליך המחשבה שלנו, ללמוד אותו ולשאוב מתוכו את הנקודות הרלוונטיות יותר לרעיון שלנו.
מפת מוח יכולהלהיות גם עבודה של קבוצה באותה מידה שהיא יכולה להיות של אדם בודד, החשיבות שלההמצאה הזו היא הקרבה שלה לצורה בה אנו חושבים בלי ניסיון לתחום את המוח שלנוולמנוע יצירתיות ומחשבה מרחבית.
הרעיון במפות מוח הוא שניתן יהיה להתחיל לתכנן במהירות ומבלי שיהיה צורך בהכנות מרובות. תוכנה טובה למפת מוח צריכה להיות נקייה כדי לאפשר למחשבות לזרום בצורה שניתן יהיה לארגן אותם בקלות לאחר מכן, אבל גם שתהייה האפשרות לגרור תמונות, לשנות צבעים ולהפוך אותה למלאת חיים - דבר שיעורר את הדמיון ואת המחשבות ויפתח את הנושא עליו אתם עובדים. לחלופין, אם אתם מסכמים שיעור לדוגמה, אתם רוצים מפה שתוכל להוסיף הערות לנושא או תת נושא, לחבר קישורים לאתרים רלוונטיים או לקבצים חשובים. את הדברים האלו תוכנת minmap pro  עושה בצורה נהדרת. קישור לכתבה המקורית
  כהשלמה לכתבה זו הכנו רשימת קישורים מעניינת על מפות מוח למורים , כדרך הוראה , כדרך להכנת שיעור , כאסטרטגיה לסיעור מוחין בכיתה ואמצעי עזר לקריאה והבנת טקסטים לתלמידים .
 
 
 
 
 
 
 
הקשר לחינוך וללמידה  :
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Using Mind Mapto Enhance Reading Pupils’reading difficulties
 
Buzan, T. (1995). The Mind Map Book. London: BBC Books.
Buzan, T. (1995). Use Your Head (revised ed.). London: BBC Books.
 
Fauconnier, G. 1997. Mappings in Thought and Language. Cambridge: Cambridge University Press
 
Wycoff, Joyce. Mind Mapping: Your Personal Guide to Exploring Creativity and Problem-solving. New York: Berkley Books, 1991.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya