יצירת הבנה מעמיקה בקורסים מתוקשבים באמצעות מיפוי מושגי

פרופסור האוורד ריינגולד הנחשב לאבי תפיסת הקהילות הוירטואליות באינטרנט ממשיך ללמד באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה וגם המהפכנות הפדגוגית  שלו לא דעכה, להפך.  בקורסים המתוקשבים שלו הוא משלב דרכי הוראה מאתגרות ויוצרות עניין. במערכת הויקי המתוקשבת של הקורסים הוא משתמש בראש ובראשונה במיפוי מושגי כדרך הוראה קוגניטיבית מעמיקה ומעוררת. כל הסטודנטים הלומדים אצלו נדרשים לתמצת ולבטא את עיקרי הממצאים שהם קוראים במפות מושגיות שהם מעלים באתר הקורס WIKI) ).
הערת ד"ר תמי יחיאלי :
ריינגולד עוסק במה שמכונה " Mind maps" , אשר מתורגם בדרך כלל לעברית כ"מפות מוח". מפות מושגיות הן concept maps שהומצאו על ידי  Novak & Gowin בספרם Learning how to learn. והן שונות ממפות מוח בכך שבמפת מושגים - כל שני מלבנים והחץ שמחבר אותם צריכים להוות משפט פחות או יותר תקני  .
עפ"י תפיסתו של ריינגולד, המפות המושגיות או "מפות מוח" , בהקשר זה,  שמתווים הלומדים יוצרים אצלם מיומנות של יצירת הקשרים בין תהליכים ותופעות ובכך ההבנה של הנושאים הנלמדים הנחקרים על ידם היא מעמיקה יותר. כאשר פרופסור ריינגולד מנסה להעריך את עומק הבנת הסטודנטים הלומדים אצלו הוא פשוט מסתכל ובוחן את תרשימי המפות המושגיות שיצרו או שיפרו באתר הקורס.
פרופסור ריינגולד פרסם לאחרונה מאמר חדש על הדרכים שיש לנקוט בכיתה על מנת לעורר את העניין של הסטודנטים הלומדים באוניברסיטה ובמכללות. המאמר התפרסם בגיליון האחרון של  כתב העת EDUCAUSE Review ( אוקטובר 2010 ) .
 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום רבאני מאד נהנית לקרוא את הלקט הנשלח למייל. ברצוני להעיר לגבי השימוש במושג "מיפוי מושגי". ריינגולד עוסק במה שמכונה " Mind maps" , אשר מתורגם בדרך כלל לעברית כ"מפות מוח". מפות מושגיות הן concept maps שהומצאו על ידי novak & Gowin בספרם Learning how to learn. והן שונות ממפות מוח בכך שבמפת מושגים – כל שני מלבנים והחץ שמחבר אותם צריכים להוות משפט פחות או יותר תקני.בברכהתמי יחיאלימכללה ירושלים

    פורסמה ב 31/10/2010 ע״י תמי יחיאלי

    תמי שלום , תודה רבה על ההסבר המאלף , הוספנו אותו לסיכום. בהערכה, עמי סלנט

    פורסמה ב 01/11/2010 ע״י עמי סלנט
    מה דעתך?
yyya