יעילות של טיולים וירטואליים בפיתוח חשיבה אנליטית בקרב תלמידות כיתות ו'

Alshuraya, B. G. (2021). Effectiveness of virtual trips strategy based on guided imagination in developing analytical thinking for sixth grade students. Review of International Geographical Education, 10, 1258-1273

עתידם של הטיולים השנתיים

המציאות המדומה מציעה למוסדות חינוך ערך מוסף בתחום של סיורים לימודיים. בעזרת טיולים וירטואליים אפשר יהיה לערוך לתלמידים סיור מודרך בקמפוס בשבוע הראשון ללימודים ולהכיר לתלמידים את הארץ, מבלי להידחס אל תוך אוטובוס. כמו כן, ניתן יהיה להציג בפניהם את האתרים ההיסטוריים והמורשת הלאומית, להציבם כנוכחים באירועים מכוננים, להכיר להם מסלולי טיול יוצאי-דופן ברחבי העולם (בעזרת Google Earth), לחשוף אותם לתרבויות אחרות, לסייר עמם במוזיאונים חשובים ובספריות עתיקות ולחשוף אותם למעבדות מתקדמות. וכל זאת, בעלות זעומה, באיכות גבוהה ובתלת ממד.

בנוסף, הטיולים הווירטואליים יכולים להוות שיטת לימוד יעילה, שיתופית ושוויונית, כזו המאפשרת אפילו לתלמידים הנמצאים במחלה בבית להשתתף ביום הלימודים. באמצעות הסיורים הווירטואליים, אפשר ללמד גאוגרפיה, מדעים, מתמטיקה והנדסה, ולהראות, להמחיש ולהסביר מושגים מורכבים ביותר, כמו אורגניזם, אטום, אנרגיה, חיידקים, חשמל, כימיקלים ונפט. כדי לייצר סביבת למידה וירטואלית, אפוא, כל התלמידים צריכים להיות מחוברים לאינטרנט באמצעות מחשב נייד, טאבלט או טלפון חכם – בין אם מתוך חדר ביתם או בכיתה.

כלים ויישומים לעיצוב טיולים וירטואליים

להלן מוצגים כלים ויישומים רבים המאפשרים לעצב ולהכין טיול וירטואלי עבור תלמידי יסודי:

  1. YouTube – באתר הפופולארי לשיתוף סרטוני וידיאו יש אינספור סרטוני סיורים לימודיים חינמיים ואיכותיים, חלקם אף בתלת-מימד, בהם ניתן לצפות במצב של מציאות מדומה;
  2. Plotagon – אפליקציה זו מאפשרת למורה ליצור דמות מונפשת, למקמה בכול מקום בעולם, להקליט קריינות והסברים ולתאר תרחישים ותהליכים גיאוגרפיים, היסטוריים או מדעיים. במקביל, יכולים התלמידים להציג את עצמם, לתקשר עם עמיתיהם ולנהל דיון כיתתי באמצעות דמויות מונפשות;
  3. Tauasui Sketches – מקנה למשתמש יכולת לשרטט תמונות אמיתיות ואומנותיות של אירועים היסטוריים או נתונים מדעיים באמצעות מסך מגע;
  4. VR Videos 3D – אפליקציה בחסותה של YouTube אשר מאפשרת למשתמש להפוך סרטונים שצולמו בטלפון האישי לפורמט של תלת-מימד;
  5. Vlog.it – יישום זה מאפשר ליצור סרטוני מולטימדיה חינוכיים וססגוניים ולהתאימם לתלמידים;

מתודולוגיה

לאורך שנת הלימודים 2020-2019, המחקר עקב אחר מדגם הכולל 66 תלמידות כיתה ו' מבתי ספר יסודיים בתורכיה. התלמידות חולקו לשתי קבוצות. האחת למדה ביולוגיה באמצעות טיולים וירטואליים והשנייה למדה ביולוגיה בשיטה מסורתית של כיתה, לוח והוראה מבוססת-מורה.

רב-גוניות בחינוך

המחקר מצביע על יתרון ניכר ביעילותה של הוראה באמצעים וירטואליים בהשוואה להוראה המסורתית. ליתר פירוט, בכוחה של החוויה הווירטואלית להעצים את מיומנויות החשיבה האנליטית של הלומדים, לחשוף אותם ליישומים טכנולוגיים מתקדמים ולספק לתלמידים הזדמנות לתרגל ולחוות מדע באמצעות צפייה, הסקה, העלאת השערות וניסוי.

בפועל, באמצעות סרטים שהפיקו בכוחן עצמן, הצליחו התלמידות להבין, לתאר ולהמחיש מושגים ביולוגיים מורכבים, כגון תאים אנושיים, גנטיקה ותורשה. שיטת הלמידה הזו הגבירה את ההתרגשות, הפיחה מוטיבציה ללמידה והרחיבה את האופקים של התלמידות.

העיסוק החווייתי באפליקציות ובגודש של פרטים גרפיים, טכניים ומדעיים, אפשרה לתלמידות לשדרג את האוריינות הדיגיטלית ולחדד תתי-מיומנויות רלוונטיים ללומדי המאה ה-21. לדוגמה, גמישות מחשבתית, יצירתיות, עבודה אוטונומית ומנהיגות ארגונית במרחבי עבודה דיגיטליים. לא זו בלבד, בחלק מן המקרים התלמידות נדרשו להציג את הסרטונים מול הכיתה ותרגלו, באופן עקיף, הצגה מול קהל.

המלצות אופרטיביות

● הכלילו את הטיולים הווירטואליים ככלי פדגוגי מוכר בקורסי ההכשרה להוראה;

● שלחו את מורי המדעים לסדנאות פיתוח מקצועי-דיגיטלי, עם דגש על התנסות בטיולים וירטואליים;

● הקימו מעבדה ייעודית בבית הספר לטיולים וירטואליים או המירו את אחד מחדרי המחשבים לשם כך;

● טפחו את המיומנויות הדיגיטליות-טכנולוגיות של מורי המדעים ו-ודאו כי הם מעודכנים בפיתוחים האחרונים בתחום הטכנולוגיה בחינוך.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה והוראה

 

 

 

 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya