ילדים כותבים… על קירות: תרבות הפייסבוק

מירן בוניאל ניסים ומיכל דולב כהן "ילדים כותבים... על קירות: תרבות הפייסבוק" , , עיון ומחקר בהכשרת מורים ( מכללת גורדון) , 2012 , גיליון 13, תשע"ג .

ד"ר מירן בוניאל ניסים וד"ר מיכל דולב כהן

המילה פייסבוק שגורה כבר בפי כול, מבוגר כצעיר. כאשר ילדים מפרגנים ב"לייק" לחבריהם, פורצים בצעקה "כתבו לי על הקיר", או קובעים שהתמונה חייבת לעלות "לפרופיל", אין הדבר נראה לגמרי מוזר. מובן כי כל אלו משוייכים לאותו מרחב חברתי פופולארי ומסעיר הפייסבוק גם אם לא לגמרי מבינים מה הכוונה. הרשת - החברתית: הפייסבוק, יועדה בראשית דרכה לסטודנטים בוגרים ולא לילדים ובני נוער, אך הפלא ופלא, גם על מרחב זה השתלטו בני הגיל הצעיר כאילו כמובן מאליו והפער בין הצעירים והמבוגרים שוב נפער. ישנה תחושה שכולם נמצאים במרחב זה, אך באותה הנשימה נראה כי מדובר בזירה עצומה שלא לגמרי מובן מה נעשה בה, מה מקור המשיכה אליה ומה פועלם של בני הגיל הצעיר בתוכה. מורים אשר ערים לתרבות הנוער ברשת מהשיח במסדרונות וממקרי קצה המקבלים ביטוי באלימות או חשיפה לסכנות, אינם בקיאים די הצורך בחיי היומיום השגרתיים בפייסבוק.

במסגרת המחקר הנוכחי 857 ילדים ומתבגרים בגילאי 87-7 ענו על סקר, אשר מטרתו לספק תשובות אודות השימושים ברשת החברתית פייסבוק, עמדות לגבי אופן ההתנהלות בה והתנהגויות של בריונות וקורבנות.

ממצאי הסקר מעלים תמונה מורכבת לגבי אופי התנהלותם של הילדים והנוער ברשת זו. נראה כי הכוחות החברתיים במציאות הפיזית מקבלים גוון נוסף במרחב הווירטואלי. מידע זה מאפשר למערך החינוכי היכרות מעמיקה יותר עם תרבות הילדים והנוער ברשת החברתית, השלכותיה ויישומיה, לשם יצירת שיח בנושא זה עם התלמידים .

לגיליון 13 של כתב העת "עיון ומחקר בהכשרת מורים" , מכללת גורדון, 2012 .

למאמר


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    היי אני סטודנטית לתקשורת ואשמח מאוד לקרוא את המאמר המלא הוא יעזור לי בכתיבת עבודת מחקר.יש אפשרות לשולח לי אותו?

    פורסמה ב 05/03/2015 ע״י אופיר ברעם

    היי אני סטודנטית לתקשורת ואשמח מאוד לקרוא את המאמר המלא הוא יעזור לי בכתיבת עבודת מחקר.יש אפשרות לשולח לי אותו?

    פורסמה ב 07/03/2015 ע״י אופיר ברעם
    מה דעתך?
yyya