ילדים באירופה מתחילים ללמוד שפות זרות בגיל יותר ויותר צעיר

Children in Europe Start Learning Foreign Languages at an Increasingly Early Age (2012). European Commission [Press Release]. Retrieved September 20, 2012, from the World Wide Web:



ילדים מתחילים ללמוד שפות זרות בגיל יותר ויותר צעיר באירופה, כאשר מרבית התלמידים מתחילים בגילאי 9-6, על פי דוח שפורסם על ידי הנציבות האירופית. מרבית המדינות או המחוזות הורידו את גיל תחילת לימודי החובה של השפה ב-15 השנים האחרונות וחלקם אף מציעים אותם בגני ילדים – הקהילה דוברת הגרמנית בבלגיה, לדוגמה, מעניקה לימודי שפה זרה לילדים בגילאי 3.

אך בעוד שגיל התלמידים המתחילים ללמוד שפה זרה ירד באופן כללי, כמות זמן ההוראה שהם מקבלים לא עלתה באופן משמעותי. אכן, זמן ההוראה המוקדש לשפות זרות הוא די נמוך בהשוואה לנושאים אחרים.

דוח "נתוני המפתח של הוראת שפות בבית הספר באירופה 2012" מאשר שאנגלית היא ללא ספק השפה הזרה הנלמדת ביותר כמעט בכל המדינות האירופיות, כאשר צרפתית, ספרדית, גרמנית ורוסית נמצאות הרחק מאחוריה. בחטיבות הביניים והתיכונים, ממוצע התלמידים הלומדים אנגלית הוא מעל 90%.

הדוח מדגיש שמספר הולך וגדל של תלמידים לומדים כעת שתי שפות לפחות שנה אחת במהלך חינוך החובה. בממוצע, ב-2009/10, 60.8% מתלמידי חטיבות הביניים למדו שתי שפות זרות או יותר – עלייה של 14.1% בהשוואה ל-2004/05. במהלך אותה התקופה, שיעור תלמידי החינוך היסודי אשר לא למדו שפה זרה ירד מ-32.5% ל-21.8%.

הדוח גם מאשר ממצא מפתיע למדי – מעט מדינות דורשות ממורי השפה המתלמדים שלהן לשהות לתקופת לימוד בחוץ לארץ. אכן, רק 53.8% ממורי השפה הזרה שלקחו חלק בסקר אירופי על כישורי שפה שפורסם לאחרונה (IP/12/679) ציינו שהם שהו יותר מחודש לימודים במדינה שבה השפה שהם מלמדים היא השפה המדוברת.

אולם ממוצע זה מסתיר מגוון רחב של גישות: 79.7% מהמורים הספרדים שהו יותר מחודש אחד בלמידת השפה הנבחרת במדינה שבה היא מדוברת, בעוד שזה חל רק על 11% מהמורים האסטוניים. ממצאים אלה מעלים את השאלה באם חשיפת מורים עתידיים לניסיון בשטח בשימוש של שפה צריך להיחשב כקריטריון איכות בהכשרת מורים.

דוח "נתוני המפתח של הוראת שפות בבית הספר באירופה 2012" מספק ראיות מקיפות לתמיכה בקביעת מדיניות ושיפור האיכות והיעילות של לימודי השפה. קידום לימודי השפה הוא אחד מהמטרות העיקריות של אסטרטגיית החינוך וההכשרה של הנציבות (ET 2020), וגם חשוב לעידוד הניידות חוצה הגבולות של אזרחים אירופיים, שהיא אחת המטרות של אסטרטגיית אירופה 2020 למשרות ולצמיחה.

הסיכום נכתב ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

 לדיווח המקורי באנגלית
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya