ייעוץ נפשי דרך המקלדת


שרף, ר' (ינואר, 2014). ייעוץ נפשי דרך המקלדת. שיעור חופשי, 107, 23.


בני נוער רבים הנתונים במצוקה רגשית מעדיפים לפנות לקבלת סיוע נפשי דווקא באינטרנט, הודות לאנונימיות שהיא מציעה, לעובדה שברשת נשברים מחסומים של זמן ומרחק ולכך שהכתיבה, ולא הדיבור, משמשות ערוץ התקשורת בה – כך עולה ממחקר שערך פרופ' יצחק גילת, ראש תחום אינטרנט בער"ן ומרצה לפסיכולוגיה במכללת לוינסקי לחינוך, יחד עם ד"ר שרה רוזנאו, יועצת חינוכית ומרצה במכללת בית ברל.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון פניות לעזרה שנשלחות לער"ן (עזרה ראשונה נפשית) בדואר האלקטרוני על ידי בני נוער. פניות אלה מתקבלות על ידי מתנדבי ער"ן ונענות בתוך יומיים משליחת ההודעה. החוקרים ביקשו לבחון באילו תחומים פונים מתבגרים במצוקה לערוץ תקשורת של דואר אלקטרוני, מהו סוג הסיוע שבני הנוער מצפים לו וכיצד המדיום משפיע על תהליך הפנייה עצמו.
מהמחקר עלה כי בפניות לדואר אלקטרוני, העזרה הנדרשת היא פרקטית ואינסטרומנטלית יותר מאשר מבאמצעי תקשורת אחרים. "תמיכה רגשית מחייבת אינטראקציה", מסביר גילת, "ומי שנמצא במצוקה מצפה שהתמיכה הרגשית תהיה מידית. לעומת זאת, מי ששולח דואר אלקטרוני מצפה בדרך כלל לתגובה תכליתית יותר – שינסו לפתור לו בעיה, או לפחות שיציעו לו כיוונים של התמודדות".
ממצא מעניין נוסף שעולה מהמחקר הוא השימוש שעושים בני הנוער באמצעים לשוניים כדי להדגיש את חריפות הבעיה. "ההסבר לכך הוא שבפנייה בדואר אלקטרוני אין משוב מיידי כמו בצ'ט או בשיחת טלפון. בני הנוער רוצים להיות בטוחים שנקלוט את עוצמת הקושי שלהם והם עושים זאת על ידי הקצנת השפה", מנתח גילת.

"האמצעים הלשוניים הם תחליף לאינטואיציה ולשפת הגוף. המדיה משפיעה על התהליך על ידי הקצנה של ביטויי מצוקה, ועל ידי כתיבה מאורגנת מאוד. היתרון הגדול של הדואר האלקטרוני הוא שיש מספיק זמן לחשוב מה רוצים לכתוב, לתכנן ולשנות עד שמגיעים למסר שנראה הברור ביותר. היתרון הוא גם בצד השני – למתנדב יש די זמן לחשוב על התשובה ולהתייעץ לגביה".

בעקבות ממצאים אלה, טוען גילת כי מורים ויועצים שישתמשו בדואר אלקטרוני כערוץ נוסף לתקשורת עם תלמידיהם יוכלו לעודד אותם לפנות אליהם בצורה שקולה ומאורגנת יותר, עם אפשרות להצעת תשובה אחרי מחשבה והתייעצות. "כמובן שחשוב שאמצעי זה לא יהווה תחליף לקשר ספונטני", הוא מדגיש.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya