יותר תלמידים בארה"ב לומדים באופן מקוון, אבל הויכוח עדיין בעיצומו

מאת: Gabriel Trip

 

TRIP GABRIEL. "More Pupils Are Learning Online, Fueling Debate on Quality", The New York Times, April 5, 2011.

המאמר מתאר את הוויכוח הניטש בארה"ב בין התומכים בלמידה באמצעות קורסים מקוונים למתנגדים לכך.

לפי הערכה אחת, למעלה ממיליון תלמידים בארה"ב מגן עד כיתה י"ב, לומדים קורסים מקוונים באינטרנט.
התומכים בקורסים מקוונים טוענים שקורסים כאלה מאפשרים לבתי הספר להציע לא רק קורסי השלמה (makeup course), תחום ההולך וגדל במהירות, אלא גם תפריט עשיר יותר של קורסי בחירה וקורסי הכנה לקולג' (Advanced Placement classes), כאשר אין מספיק תלמידים כדי לפתוח כיתה.

אבל המבקרים טוענים כי ההשכלה המקוונת מונעת למעשה על-ידי הרצון להוציא פחות כסף על בניינים ומורים, במיוחד כאשר משברי התקציב המקומיים והארציים מאלצים קיצוצים כבדים בהשכלה. המבקרים מציינים שלא קיים מחקר מבוסס המראה כי ניתן להשוות את הקורסים המקוונים ברמת K-12 ללמידה פנים אל פנים.

במדינת ממפיס בארה"ב, שבה נערכת אחת מהתכניות המקוונות השאפתניות ביותר מסוגה, כל תלמיד חייב להשתתף בקורס מקוון כדי לסיים את לימודיו, החל בתלמידי כיתה י' המתחילים ללמוד השנה. חלק מהתלמידים לומדים גרסאות מקוונות של קורסים שנלמדו בכיתות באותו הבניין. פקידים בתכנית Memphis City Schools אומרים שהם רוצים לתת לתלמידים מיומנויות שלהן הם יזדקקו בלימודיהם בקולג', שם הקורסים המקוונים נפוצים יותר ויותר וכך גם במקומות העבודה של המאה ה-21.

אולם יש לקחת בחשבון שממפיס מוציאה 164 דולרים בלבד על כל תלמיד בקורס מקוון. המנהלים אומרים שהם מעולם לא חישבו את העלות של קורס מקוון לעומת לימוד של קורס בכיתה, אבל ספקנים ברחבי המדינה טוענים שהקורסים המקוונים הם דרך חשאית לחסוך.

במיאמי 7,000 תלמידי בתי הספר התיכוניים הוקצו ללמוד קורסים מקוונים במעבדות המחשבים השנה מאחר ואין מספיק מורים שיוכלו למלא את המכסה הנדרשת מהמדינה.

במדינת איידהו עברה לאחרונה הצעת חוק בבית המחוקקים, שמטרתה לספק לכל תלמיד מחשב נייד במימון המדינה. בעקבות הצעת חוק זו, מתכנן המפקח על החינוך מטעם המדינה לקדם דרישה שלפיה התלמידים בבתי הספר התיכוניים ילמדו ארבעה קורסים מקוונים או יותר.

שיקגו והעיר ניו יורק הציגו פרויקט פיילוט של תכניות למידה מקוונות. התכנית Innovation Zone או iZone בניו יורק כוללת קורסי השלמה וקורסי הכנה לקולג' (Advanced Placement classes) ב-30 בתי ספר תיכוניים, כמו גם תרגולי מחשב אישיים לאחר שעות הלימודים במקצועות אנגלית ומתמטיקה לתלמידי בית הספר היסודי.

Reza Namin, המפקח על בתי הספר בווסטברוק המתמודדת עם גרעון בתקציב של 6.5 מיליון דולרים, אמר שהוא לא יוכל להצדיק את המשך התשלום למורה לשפה הסינית עבור 10 תלמידים בלבד המעוניינים ללמוד את השפה. אבל הוא מוכן להציע קורס מקוון בסינית באמצעות Virtual High School Global Consortium, בית ספר וירטואלי מקוון ללא כוונת רווח שמקום מושבו במדינת מסצ'וסטס.

בית הספר התיכון הווירטואלי טוען שרשימת בתי הספר שהם לקוחותיו גדלה ל-770 בתי ספר, עד 34% בשנתיים, בשל קיצוצי התקציב המקומיים.

לפי Sloan Consortium, קבוצת ייעוץ לחינוך המקוון, בערך כ-1.03 מיליון תלמידים ברחבי המדינה הלומדים ברמה k-12 למדו בקורס מקוון בשנים 2007-2008. עלייה של 47% מלפני שנתיים.

לפי דיווח אחר, כ-200,000 תלמידים נכחו בבתי ספר המקוונים ליום לימודים מלא, לעתים קרובות בתי ספר מסוג charter schools פונים גם למשפחות שמלמדות בחינוך הביתי (home-schooling).

הצמיחה בקורסים המקוונים נעשתה למרות סקירה מחקרית מסויגת  של משרד החינוך של ארה"ב בשנת 2009. הסקירה מצאה יתרונות בקורסים המקוונים עבור תלמידי הקולג', אבל היא סיכמה שמספר מחקרים נעשו ברמת k-12, ושקובעי המדיניות "חסרים הוכחה מדעית לאפקטיביות של" הכיתות המקוונות.

הצמיחה המהירה ביותר הייתה בקורסי ההשלמה עבור תלמידים שנכשלו בקורסים בכיתה. התומכים אומרים שהקורסים מאפשרים לתלמידים, שהשתעממו בכיתה או נותרו מאחור, ללמוד בקצב שלהם.

אבל אפילו חלק מהתומכים בקורסים המקוונים מפקפקים לגבי קורסי ההשלמה, הידועים גם כשיפור נקודות הקרדיט (credit recovery), שבתי הספר התיכוניים בייחוד אלה הנמצאים במחוזות בעלי שיעורי עוני גבוהים, משתמשים בהם כדי להעלות את שיעורי המסיימים וכדי להימנע מסנקציות פדרליות.

Liz Pape, נשיאת ה- Virtual High School Global Consortium, טוענת שאנשים רבים רואים בקורסים המקוונים דרך להסיר נקודה כואבת ולהעלות את שיעורי המסיימים. אבל אם שיפור נקודות הזכות היה פועל, הצורך בכיתות מתקנות (remedial classes) בקולג' היה יורד – אולם ההפך הוא הנכון.

Elvin Bell , "מדריך הסיום" של בית הספר, טען כי כעת הכיתה של שנת 2011 נמצאת על הכוונת עם מטרה ש-86 אחוזים מתלמידיה יסיימו את התיכון, עלייה המיוחסת בחלקה ליום לימודים ארוך יותר ולשיפור נקודות הזכות באופן מקוון.

שישים ואחד תלמידים לומדים הסמסטר בקורסים המקוונים. Melony Smith, אחת המורות המלמדות בקורסים המקוונים, טוענת כי הרצון החזק של התלמידים לעבור, הפך את רובם לתלמידים חרוצים בעבודתם. לדוגמא, המורה טוענת כי רבים מתלמידיה שלחו לה הודעה שתתקשר אליהם כי אינם מבינים דבר מה, וכי הם זקוקים לשיעור הזה כדי לסיים את לימודיהם.

המחוז רכש תוכנה עבור 54 קורסים מקוונים מ- Florida Virtual School, בית ספר מקוון גדול המנוהל על ידי המדינה.
בממפיס, רוב המורים המלמדים בכיתות רגילות, משלימים הכנסה על-ידי עבודה נוספת של לימוד עשר שעות שבועיות של 150 תלמידים בקורס מקוון. כלומר, רבע מהזמן שהם יכלו להקדיש ללימוד אותם תלמידים פנים אל פנים.

אבל המנהלים התעקשו שהמניע העיקרי שלהם היה להגביר את הלמידה של התלמיד, ולא לחסוך כסף. כאשר מדובר בשנה שבה המחוז, שבו לומדים 108,000 תלמידים, מתכונן לקיצוצים בסך 100 מיליוני דולרים ובמאות משרות.

כמו ויכוחים אחרים בנושא החינוך, הוויכוח הזה טעון במחלוקות אידיאולוגיות ( וגם בגישות שמרניותשל ארגוני המורים).

קבוצות קונסרבטיביות לגבי מדיניות הלמידה דוגלות בלמידה מקוונת ברמת k-12 ומעדיפות את הרחבת הבחירה של בית הספר, ביניהן "הקרן למצוינות בחינוך" (Foundation for Excellence in Education) של Jeb Bush, שקראה למדינות לספק לכל התלמידים, כלים לגישה לאינטרנט" ולהסיר איסורים מבתי ספר וירטואליים למטרות רווח.

אולם איגודי המורים וארגונים אחרים טוענים שהדחיפה לקורסים המקוונים, המתבטאת באמצעים כמו שוברים (vouchers) או בתי ספר מסוג charter schools, מכוונת לתעל את כספם של משלמי המסים לסקטור הפרטי.

Alex Molnar, פרופסור למדיניות החינוך מ- Arizona State University, טען כי הם רוצים להחליף את המורים בטכנולוגיה.
באיידהו, המושל C. L. Otter ו-Tom Luna, המפקח הנבחר של ההוראה הציבורית, שניהם רפובליקאים, קידמו מתן מחשבים ניידים לתלמידים ודרישה לקורסים מקוונים.

קורסים מקוונים הם חלק מהחבילה של שינויים סוחפים, כולל תשלום עבור זיכיון וסיום הקביעות, שהמחוקקים באיידהו אישרו, ו-Mr. Luna טען כי הם ישפרו את החינוך.


Mr. Luna טען כי אפשר לחנך יותר תלמידים ברמה גבוהה יותר עם משאבים מוגבלים, והטכנולוגיה המקוונת והקורסים המקוונים לוקחים בכך חלק גדול.

אולם, Sherri Wood, נשיאת ארגון המורים Idaho Education Association , מתנגדת לכך נמרצות. היא טוענת שהמטרה של Mr. Luna היא לקבל חלק מהכסף שמיועד לבתי הספר הציבוריים. "התאגידים הגדולים רוצים לעשות כסף על חשבונם של הילדים שלנו". 


More Pupils Are Learning Online, Fueling Debate on Quality

קישור למאמר באנגלית

המאמר תורגם מאנגלית ועובד לעברית ע"י מיכל זרזבסקי, מידענית ועורכת תוכן במכון מופ"ת .

ראה גם :
בתי ספר תיכוניים בארה"ב והאתגר של בתי וירטואליים

המהפכה הכמותית של הלמידה המתוקשבת בעולם –כמה אבני דרך

למידה מרחוק גם בבתי ספר תיכונים רגילים בארה"ב

אפשר גם אחרת: תכנון יום לימודים שבועי מקוון קבוע בביה"ס התיכון בישראל

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya