יופי של הערכות: האם סטודנטיות מושפעות יותר מסטודנטים מהופעתו החיצונית של המרצה?

מקור וקרדיט :
 
 יערית בוקק-כהן. ניצה דוידוביץ. " יופי של הערכות: האם סטודנטיות מושפעות יותר מסטודנטים מהופעתו החיצונית של המרצה?" דפים, גיליון מס' 47, תשס"ט 2009, ע"ע 41 – 60.
 
 השפעתם הופעתם החיצונית של מרצים במוסדות להשכלה גבוהה על הערכת הוראתם נחקרה מעט מאד. מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון נושא זה ולבדוק אם יש הבדלים בין המינים בבדיקת אפקט זה, הן בהשוואה בין המרצים למרצות המוערכים והן בדירוגי הסטודנטים והסטודנטיות המעריכים אותם. הופעתם החיצונית של 55 מרצים דורגה על ידי סטודנטים הלומדים בכיתותיהם, ולאחר מכן חושב המתאם בין הדירוגים אלו לבין דירוגי הוראתם אשר התקבלו באותו קורס בסמסטר קודם. המרצים הגברים האטרקטיביים קיבלו הערכות הוראה גבוהות יותר, אך ורק בדירוגי הסטודנטיות. המרצות האטרקטיביות לא קיבלו הערכות הוראה גבוהות יותר, לא מהסטודנטים ולא מהסטודנטיות.
 המסקנה העיקרית המתקבלת מהמחקר היא שגברים באקדמיה זוכים ל"פרמיית יופי", בעוד נשים לא. "אפליה" זו נובעת מסתירה בין שני סוגי דימויים: דימוי תפקיד ודימוי מגדר. היות שאנשים אטרקטיביים נתפסים כבעלי תכונות אופייניות יותר למינם (כלומר נשים יפות נתפסות כיותר נשיות וגברים יפים נתפסים כיותר גבריים), כאשר הדימוי התפקידי תואם את הדימוי המגדרי, זוכה האדם היפה ב"פרמיית היופי". אולם כאשר קיימת סתירה בין הדימויים, כמו במקרה של נשים מרצות, האדם היפה אינו מורווח מאפקט היופי.
 

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    יש גם סיכום יותר רחב של המאמר

    פורסמה ב 23/03/2009 ע״י עמי סלנט
    מה דעתך?
yyya