טכנולוגיית מציאות מדומה לפיתוח מיומנויות ניהול בקרב מתכשרים להוראה

Smith, K. & Klumper, D. (2018). Virtually in the classroom: Virtual reality platforms can give preservice teachers opportunities to develop real classroom management skills. Educational Leadership, 76, 1, 60-65

אחד האתגרים המרכזיים עבור מרצים להוראה הוא הנחלת מיומנויות ניהול לסטודנטים שעתידים להתייצב מול תלמידים בכיתת הסטאז'. הרי, קשה מאוד להשריש כישורי ניהול באמצעות קורסים תיאורטיים או תרגול מול חברים לספסל הלימודים. על מנת לנטוע מיומנויות ניהול כיתה, מתכשרים חייבים לחוות הוראה בכיתת יסודי או על-יסודי בצורה אותנטית ככל הניתן.

עם זאת, לא ניתן לספק למתכשרים הזדמנויות רבות להתנסויות בית ספריות. שכן, שיבוץ בכיתה פנויה וזימון כוח אדם לצפייה ומישוב אינן פעולות שניתן לבצע וליישם בכל מקום וזמן. בנוסף, באופן טבעי בשלבי ההכשרה המוקדמים ישנם סטודנטים שעלולים לחוש בלתי-מוכנים ללמד בכיתה אמיתית. אם לא די בכך, כיום סכנת ההידבקות בקורונה מקשה עוד יותר לתאם, למצוא ולשבץ מתמחים להוראה בכיתות.

על רקע האתגרים המוצגים לעיל, תוכניות הכשרה להוראה יכולות להשתמש בטכנולוגיית מציאות מדומה על מנת לחקות סביבות למידה. נכון לשנת 2018, תוכניות מסוג זו מיושמות בכ-75 מכללות ואוניברסיטאות בתחום החינוך ברחבי ארצות הברית.

מעבר למציאות מדומה

במחלקה לחינוך באוניברסיטת דקוטה הושקה תוכנת למידה וירטואלית (Virtual Avatar Learning Experience) עבור מתכשרים להוראה. תוכנית זו מכניסה סטודנט להוראה, שמלמד מתוך כיתה, אל תוך זירת אינטראקציות וירטואליות שמוקרנת על מסך מחשב או בתוך משקפי מציאות מדומה. התוכנה מזהה את דבריו ותנועותיו של המתמחה ומפעילה בהתאם את התלמידים המדומים (אווטארים).

דפוסי ההתנהגות של האווטארים הממוחשבים תוכנתו והוקלטו מראש על ידי שחקנים אמיתיים שמפגינים תכונות אופייניות לתלמידי יסודי ועל-יסודי. למשל, ניתן לדמות כל אחד מהם לתלמיד אימפולסיבי, דברן, נלהב, משועמם, ביישן, רועש ושקט.

ברגע שהמתמחה מפגין חוסר ריכוז, אינו מגדיר ציפיות או לא מספק לתלמידים הכוונות מפורשות, התלמידים המדומים מנסים להסיט את נושא השיעור, לדבר עם חבריהם, לצעוק תשובות שגויות, להפעיל טלפונים ניידים ואף להירדם. מנגד, על המתמחים יהיה לנסות להשליט סדר, להראות התלהבות, לדבר אל כל התלמידים, להיות ברורים, לדבוק בתוכנית השיעור, להגביר את המוטיבציה שלהם ולהתמודד עם התנהגויות טעונת שיפור באופן פרטני.

ניתן לכוונן מראש את השיעורים המדומים לשלב הלימוד של הסטודנט: מרמה 1 (תלמידים קשובים וממושמעים) ועד רמה 5 (תלמידים רועשים וחסרי משמעת). בזכות כך, מתאפשר למתמחה לעבוד עם מגוון רחב של כיתות והתנהגויות במהלך ההכשרה להוראה ולנסות לטפס בסולם המאמצים.

חשיבות התרגול המדומה

מבחינה מתודולוגית, 15 מתכשרים להוראה השיבו על שאלון לפני ואחרי שהתנסו בהוראה מדומה. הם דיווחו שמדובר בשיטה יעילה שמסייעת לפתח כישורי ניהול כיתה, מחזקת ביטחון עצמי ואף משרה תחושת מציאות. כמו כן, הם הודו שחשו מתח, חרדה ולחץ לפני שהתחיל השיעור הווירטואלי וסברו כי עצם החוויה תסייע להם להתמודד עם התחושות האלו כאשר יגיעו לכיתתם לראשונה. בנוסף, התרגול הממוחשב אפשר להם להתנסות בהוראה מבלי לחשוש לפגוע בתלמידים בשר ודם ולתרגל מיומנויות של חשיבה עצמאית וקבלת החלטות – אלמנטים שקשה ללמוד בקורסים תיאורטיים.

עתיד ההכשרה הווירטואלית

מוסדות הכשרה להוראה צריכים למצוא את הדרכים המיטביות להקנות לסטודנטים מיומנויות ניהול, עוד בטרם הם נכנסים לכיתות. כיום, צצות עוד ועוד פלטפורמות חדשות, כמו מציאות מדומה, מציאות רבודה ובינה מלאכותית, שמאפשרות לתת מענה יעיל לצורך הזה.

הטכנולוגיות הללו יכולות להגדיל את מספר ההתמחויות בזמן נתון, לשפר את איכותן, לספק לסטודנטים התמחות בטוחה ומפוקחת, למנוע מהם התנסויות שליליות ולעזור להם לנתר מעל המשוכות הראשונות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הכשרת מורים

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya