טיפים לבניית תחושה של קהילה בגן חובה

Deborah J. Stewart. "Tips for building a sense of community in the preschool classroom", M.Ed. on September 6, 2013.


בתחילת שנת הלימודים החדשה בגן, בניית תחושה של קהילה בגן צריכה להיות בראש רשימת סדרי העדיפויות של הגננת.

במאמר זה המחברת משתפת את הקוראים בטיפים לכך.

יצירת קהילה
כאשר המחברת משתמשת במונח "יצירת קהילה", היא מתכוונת לתחושה של שייכות, תחושה של להיות חבר בצוות, להיות מישהו שאנו מעריכים בגן שלנו.

המחברת מתכוונת לרעיון שכל ילד יכול לגרום לשינוי במסגרת גן הילדים .

המחברת מתכוונת לכך שהגננת תסייע לכל הילדים בגן שלה להרגיש מחוברים זה לזה, מחוברים לצוות, מחוברים לסביבה, ולתהליכים שהילדים בגן חוקרים מדי יום.

הגננת היא הסביבה

השאלה הגדולה היא "כיצד אנו יוצרים תחושה של קהילה?"

כדי ליצור תחושה של קהילה, יש להתייחס לא רק למרחב הפיזי שלנו אלא גם למרחב "הקוגניטיבי" והרגשי שלנו.
אנו רוצים לראות יופי וחום בגן וחלק מיצירת תחושה של קהילה הוא לזכור שהגננת היא הסביבה, הגננת יוצרת את תחושת הקהילה.


שגרה

קיימות דרכים רבות ליצירת תחושה של קהילה בגן הילדים.

תחושת הקהילה נוצרת כאשר הילדים מכירים את השגרה ומבינים למה הם יכולים לצפות שיקרה ומה הם אמורים לעשות בכל חלק מהיום שלהם.

כך הם מרגישים פחות לחוצים, ויהיו יותר מוכנים מבחינה רגשית להתמודד ולאמץ כל חלק מהיום שלהם.


אמון

בניית אמון גם מהווה חלק חשוב מבניית קהילה על ידי עשיית דברים פשוטים כגון: יצירת קשר עין.
חשוב במיוחד שנעשה מה שאנחנו יכולים לעשות כדי לבנות אמון ולסייע לילדים להרגיש בנוח.

אותנטיות

ילדים צעירים הם מהירי תפיסה, ועל כן חשוב שתהיו אותנטיים בכל מה שאתם עושים.
היו אמיתיים כאשר אתם מברכים ילד לשלום בדלת או מאזינים לסיפור של הילד או קוראים סיפור לקבוצה של ילדים או משבחים את הילד על מאמציו להשלים את המשימה.

כדי להיות אותנטיים, יש להיות נוכחים ומחויבים ונגישים ולהתעניין בדברים שהילדים אומרים ועושים.
כדי להיות אותנטיים, יש להגיב לצרכים ולאינטרסים ולשאלות של הילדים.

חשוב להגיב בזהירות לעבודה של ילדים. מכתיבת היומן הראשונה ועד הציור הראשון על כן הציור, יש להגיב בזהירות כך שהילדים יקבלו סימן לכך שלעבודתם יש תרומה משמעותית לתהליך הלמידה.

אחדות

כדי לסייע ליצור סביבה רגשית וקוגניטיבית, אתם יכולים לחפש אחר דרכים להפוך את הגן לאישי.
ניתן לבקש ממשפחות הילדים לשלוח תמונות של הילדים ושל בני משפחתם כדי לתלות בגן, זה ייתן לילדים תחושה של אחדות ויסייע להם לחוש מחוברים זה לזה.

ניתן לתלות בגן יצירות אמנות של הילדים, כדי לתת להם תחושה של שייכות.


ציפיות

הקדישו זמן לעזור לילדים להבין מהן הציפיות מהם בגן.
הזמינו את הילדים להשתתף ביצירת מערך הציפיות.
קחו תמונות של הילדים, הדגימו את הציפיות מהם והציבו את התמונות ברחבי הגן.
ככל שהתלמידים יתרמו רעיונות משלהם לקביעת הציפיות, כך הם יגיבו יותר לעמידה בציפיות ולחריגה מהן.


קחו רגע להפוגה

באמצע ההמולה של ילדים הנעים ושואלים שאלות ומרימים כסאות, יש לזכור את "כוחה של ההפוגה".

קחו רגע כדי להתבונן בילדים.
כאשר אתם לומדים להשתמש בהפוגה כדי לעצור להתבונן ולהעריך את הילדים במקום שבו הם נמצאים מבחינת ההתפתחות שלהם, ההבנה שלהם, המוכנות או האינטרסים שלהם, אתם תהיו מסוגלים טוב יותר להתחבר למה שיגיע ויניע וייתן השראה לכל אחד מהילדים.

ובמהלך הדרך, תשמרו על פרספקטיבה בריאה יותר לגבי מה שבאמת חשוב.


יצירת קהילה אינה שיעור, אלא דרך חיים

לבסוף, יצירת קהילה אינה שיעור אלא דרך חיים.

בניית תחושה של דאגה זה לזה אינה מתרחשת בקריאת ספר אחד על חברות.
בניית תחושת שייכות אינה מתרחשת באמצעות משחק.
היופי והחום בגן אינם מתרחשים על ידי הכנת סביבה חמה ויפה.

במקום זאת, יצירת תחושה של קהילה היא מחויבות ארוכה שנעשית על ידכם, מודגמת על ידכם ומחוזקת על ידיכם על בסיס יומיומי.

כאשר אתם מזמינים באופן אוהב ואמיתי את התלמידים שלכם להיות חלק מכל מה שאתם עושים בגן ומסייעים להם למצוא הצלחה, אתם תמצאו שאותה תחושה של קהילה מתחילה להיכנס לחיים, וכאשר תרגישו כך, זה יוביל אתכם ואת הילדים לרמות חדשות של ביטחון, שמחה והתלהבות על כך שאתם ביחד ולומדים ביחד.


קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya